Revo MGXtreme - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo MGXtreme

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo MGXtreme

Första posten här på fiskesnack.

Mitt gäddfiske har legat på hyllan i allt för många år, dags att komma igång igen. Har läst på lite och varit och klämt i butik, kommit fram till att jag vill ha en lågprofil rulle. Låg bäst i handen, kändes rätt lixom.

Så till min fråga, funkar Revo MGXtreme att plocka upp stora gäddor? Kommer fiska i insjö 98% av tiden. Gillar Abu, det utvecklas i Sverige även om de byggs i Korea.

Om det är ett dåligt val får ni gärna komma med ett bättre. Måste dock vara en lågprofilare.

Beror väl på hur tunga beten du ska fiska med. Rullen du nämner är väl främst för lättare prylar.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Berätta lite mer om du kommer att köra t ex 30-80g eller snarare 50-120g och om du föredrar långa eller korta spön, snabba eller långsammare..

Dock, tror jag ingen kommer att rekommendera den rullen. För, lätt, tunn och överväxlad, dvs alltför snabb, ingen gäddrulle alls..

Om man gillar ABU och vill ha en nätt LP rulle till.... tja uppåt 100-120g (flera kommer att protestera!) så skulle jag pröva en Revo Beast...
      Nöjer du dig med drag under 100g finns massor av spön, t ex Westin Powercast 8,6 (40-130g, överklassat) eller kanske det här, blåa ABU spöt...
      Vad heter det, jo! - Volatile, upp till 90g...

Men som sagt vilka vikter hade du tänkt dig köra med...?
      Senast ändrad av anteman; 2015-09-19, 22:08.

Kommentera

Om det inte är ett måste att de står ABU på så är ju detta ett prisvärt alternativ http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=6862.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
          Om det inte är ett måste att de står ABU på så är ju detta ett prisvärt alternativ http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=6862.
          Varför var du tvungen att lägga ut en sån retare?
          Nu blev man ju 800 spänn fattigare direkt......

Det är för övrigt en väldigt bra rulle iaf till lite lättare spinn.
          Annars tycker jag att ABU:s Revo Toro är väldigt skön för det lite (halv)tyngre fisket. Jag kör med beten upp till ca 100 gram och det hanterar Toron perfekt.

Kommentera

Enkelt svar: NEJ mgx extreme är INTE lämpad gör tyngre gäddfiske.

Jag har den senaste tiden fiskat rätt mycket med den rullen så nedan följer motiveringar.

-Rulle är gjord för lätt fiske men tunna linor.
            -spolen är liten och skulle enligt mig rymma för lite lina av den dimensionen (fiskar med 0,30-0,36 vid tyngre fiske)
            -bromsen är för klen oavsett vad siffrorna i databladen säger (kolla tackletours test bla)
            -för hög utväxling.

Notera, jag tycker den är en ypperlig rulle till lätt-medel fiske, men den är byggd som ett finmekaniskt litet urverk för fingertopskänsla, inte som en gummi/tail/jerk slugger.
            Ska du satsa på en lågprofil för tungt fiske verkar beasten vara det som gäller just nu.

Kommentera

Dom rullar du ska titta på i lågprofilsväg

ABU Naci & Revo Beast , om du väntar lite så kommer ABU med några nya rullar

Daiwa Lexa 300 & Tatula HD , även Daiwa har nya rullar Daiwa Lexa 300/400 HD få se när dom hittar hit
              Musky Shop is a retailer of Musky Fishing Tackle and Equipment. Rods, Reels, Baits, Tackle Boxes, Hooks, Clothing and Other Equipment can all be found at the World's Largest Musky Shop.

Shimano Curado 300 (made in japan) klart bästa lågprofilaren , stadig & silkeslen som en rund japansk rulle . En fröjd att fiska med .

Quatum EXO otroligt lätt men ändå rejält byggd .

Kommentera

Tanken är att kasta gäddbeten runt 100g (troligen oftast lättare än tyngre), blir en deal jerk och en del "vanligt" inte uteslutet det ena eller det andra. Tanken är att grejerna ska funka från kajak.

Målet är väl att landa gäddor på 10+, ska flytta till ett nytt ställe i Norberg med egen sjötomt 50m från huset. Men sakerna ska fungera till lite abborre mellan varven när gäddorna vägrar hugga, samt att jag har ett helt Ok UL spö som kommer åka med på resorna oxå.

Men Shimono kanske inte är helt fel, det är Shimano på mitt UL.

Kommer behöva hjälp härifrån med spö oxå men först ska jag välja mig en rulle, tekniken först och pinnen sen

Kommentera

Tanken är att kasta gäddbeten runt 100g
                  Om Abu lågprofil Toro resten är för små även Beast.

Kommentera

Precis revo beast är för klen i mitt tycke. Så. En i 300 passar fint för det du söker.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 920 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13