Curado 300 eller Lexa 300, vilken menar du Monkey?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Revo MGXtreme
Collapse
X
-
En lexa eller en curado. Toro rullarna i 50 är också 300/500 storlek köp den du gillar/känns bäst i handen så blir du mest nöjd. Personligen hade jag valt lexan både för priset och att den fått bekänna färg i några år här i Sverige nu sedan har jag fiskat med en toro som jag ägde några månader och det vart ingen kärleksaffär direkt...
Numera blir det bara runda rullar från öst då jag vet vad jag vill ha.
/Säg ja till apan JapanSenast ändrad av Monkey; 2015-09-20, 04:29.
Kommentera
-
Härligt att höra omdömen av MGXtremen. Själv har jag två stycken och är ganska nöjd med mina. De kan landa riktigt grov fisk trots sin ganska klena broms (5.5kg), kompisen landade två 10 + gäddor som bifångst till riktat vertikalfiske efter gös. 14.2 och 11.8 kg, samt en på 8.1kg under samma tur här i vest-Sverige detta var dock på MGX:en. Menar att det kanske inte det ultimata rullen ur alla perspektiv för gäddspinn, men du klarar dig galant om det skulle hända. Det jag inte är nöjd med dem är med deras "torra bromsar". Ställer åt ena rullen som är 9-10 mån gammal på 80% dragkraft, typ 4 kg och drar. Det kommer både på min och kompisens MGX ett skrikigt tort ljud från bromsarna,. Detta ljud från två stycken rullar som inte är ett år gamla får mig att undra om hur insmort allt är. Eller om det är annat som spökar!? Någon annan som har samma problem!?
Kommentera
-
Jag har ingen MGX mitt inlägg baseras på tekniska data å vad tillverkaren å FS skribenter sagt. Den pallar säkert att drilla 10:or varje vecka.
Däremot skulle aldrig jag välja en dyr lättviktare till medeltungt gäddfiske.
Blir lite som att rekommendera en fin italienare i brunt läder bara för att ha kul i kurvorna när en Ford Focus ger samma glädje till en bråkdel av priset, fast än värre, brunt läder funkar inte i längden med tyngre gäddslem...
Med TS fiske i åtanke skulle jag lätt köpa Citican före MGX:n inte för att den förra är avsevärt billigare utan för att den är avsevärt mer lämpad för jobbet.
MGX finns inte på kartan för det här fisket...
För övrigt upplever jag Shimano 300 DSV (föregångaren till 300E) som större att greppa än Lexa 300, spolstorleksmässigt är de väl likartade. Den förra är lite nervösare än den senare som å andra sidan rasslar duktigt i kasten...Senast ändrad av anteman; 2015-09-20, 00:49.
Kommentera
-
Det är inte bromsen som är grejen utan att den inte i längden pallar att kasta så tunga beten, tror inte riktigt du förstått poängen med varför vi gäddfiskare använder grövre utrustning det beror inte på gäddan som målfisk utan de betena vi använder är betydligt mer krävande på våra rullar/spön t.ex ett 10-30grams haspel har problem med stora gäddspinnare även om det utan problem kan dra in gäddor med min medelvikt.Ursprungligen postat av Nipe09 Visa inläggHärligt att höra omdömen av MGXtremen. Själv har jag två stycken och är ganska nöjd med mina. De kan landa riktigt grov fisk trots sin ganska klena broms (5.5kg), kompisen landade två 10 + gäddor som bifångst till riktat vertikalfiske efter gös. 14.2 och 11.8 kg, samt en på 8.1kg under samma tur här i vest-Sverige detta var dock på MGX:en. Menar att det kanske inte det ultimata rullen ur alla perspektiv för gäddspinn, men du klarar dig galant om det skulle hända. Det jag inte är nöjd med dem är med deras "torra bromsar". Ställer åt ena rullen som är 9-10 mån gammal på 80% dragkraft, typ 4 kg och drar. Det kommer både på min och kompisens MGX ett skrikigt tort ljud från bromsarna,. Detta ljud från två stycken rullar som inte är ett år gamla får mig att undra om hur insmort allt är. Eller om det är annat som spökar!? Någon annan som har samma problem!?
/Apan
Kommentera
-
Har inte upplevt det du beskriver men låter som något att se upp för????Ursprungligen postat av Nipe09 Visa inläggHärligt att höra omdömen av MGXtremen. Själv har jag två stycken och är ganska nöjd med mina. De kan landa riktigt grov fisk trots sin ganska klena broms (5.5kg), kompisen landade två 10 + gäddor som bifångst till riktat vertikalfiske efter gös. 14.2 och 11.8 kg, samt en på 8.1kg under samma tur här i vest-Sverige detta var dock på MGX:en. Menar att det kanske inte det ultimata rullen ur alla perspektiv för gäddspinn, men du klarar dig galant om det skulle hända. Det jag inte är nöjd med dem är med deras "torra bromsar". Ställer åt ena rullen som är 9-10 mån gammal på 80% dragkraft, typ 4 kg och drar. Det kommer både på min och kompisens MGX ett skrikigt tort ljud från bromsarna,. Detta ljud från två stycken rullar som inte är ett år gamla får mig att undra om hur insmort allt är. Eller om det är annat som spökar!? Någon annan som har samma problem!?
Kommentera
-
Ägnar man sig åt svenskt fiske efter gädda är det otroligt ovanligt att själva fisken rasar rullen. Det är snarare betes- spö- samt linval i kombination med fisketeknik som utgör potentiell fara för rullen.Ursprungligen postat av Nipe09 Visa inläggMenar att det kanske inte det ultimata rullen ur alla perspektiv för gäddspinn, men du klarar dig galant om det skulle hända.
Även UL-rullar (som MGXtreme kan kallas) klarar stor seg fisk som gädda hyfsat bra. Början man däremot kasta och rycka hem stora beten med hjälp av kort spö och grov flätlina sliter det hårt på smårullarna.
MGX och MGXtreme delar slirbromssystem. Det består främst av en ganska stor kolfiberlamell (#1204950), samma som sitter i Revo Toro NaCl men i den rullen är de tre till antalet.Ursprungligen postat av Nipe09 Visa inläggDet jag inte är nöjd med dem är med deras "torra bromsar". Ställer åt ena rullen som är 9-10 mån gammal på 80% dragkraft, typ 4 kg och drar. Det kommer både på min och kompisens MGX ett skrikigt tort ljud från bromsarna,. Detta ljud från två stycken rullar som inte är ett år gamla får mig att undra om hur insmort allt är. Eller om det är annat som spökar!? Någon annan som har samma problem!?
Lamellerna är torra från fabrik, det går att vinna en del jämnhet och motstånd mot vatten/olja genom att ta ut lamellen och fetta in den sparsamt. Bromsen lär också bli betydligt tystare efter denna åtgärd.
Här en MGX i delar. Lamellerna syns i mitten till höger. Den lilla brunröda fiberlamellen ligger strax ovanför den större vävda kolfiberlamellen.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 559 visningar