Balanspirk Biltema - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Balanspirk Biltema

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Balanspirk Biltema

Köpte en förpackning av Biltemas balanspirkar när jag var där i helgen, mest på skoj för att testa, men kvaliten verkar inte vara speciellt bra.
    Om någon mer köper se till att limma stjärtfenan på dom ordentligt, en hade lossnat i förpackningen och dom andra satt väldigt löst, men man får väl vad man betalar för, 29,90 för 3 st då får man väl räkna med lite extra jobb.

Har inte testat dom i vatten ännu.

Jag har hört att man kan jigga med balanspirkar - stämmer det? Hur gör man? Blir det som att jerka eller?

Kommentera

Tja, som du säger så får man ju man betalar för, men i t.ex gäddrika vatten eller där man ofta sätter pirken i stockar och sten så kan dessa billiga balansare vara värda att pröva. Liksom biltemas wobblers så är dom så billiga att man vågar fiska med dom var som helst och man gråter inte om man sätter dom. En bra förutsättning för bra fiske.

Kommentera

Isskopa, fiskeväska, plastboxar, ankare, plaspollare och lite annat pyssel funkar. Men balansarna är helkassa. EKO har faktiskt bättre balansare. Bara man byter ut krokarna under. Och vässar krokarna på dito. Är funktionsdugliga. Fast säkrast är nog Nisse Master ekker Rapalas balansare.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Det är inget fel på biltemas Balanspirkar. Dom skjuter ut lika långt som en Nils Master och krokarna är stadiga och vassa.

Biltema borgar inte för dålig kvalité längre. Varorna dom säljer är billiga pga att dom har ett centrallager och kan köpa in vansinniga mängder som sedan märks om till biltema.

Vanligtvis vet inte ens personalen vem som är tillverkare. Deras lysrör har samma spektralfördelning som (och lär vara tillverkade av) tyska haagen som kostar betydligt mycket mer. Ett annat exempel är deras verktygssatser. Den sorten som har livstids garanti vet jag med säkerhet att dom är tillverkade av Kamaza tools. Den enda skillnaden är priset. Anser man att "smakar det så kostar det" så bör man nog tänka om.
          Visst, det kan vara lite lotteri men det finns verkliga klipp att göra på biltema.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken
            Det är inget fel på biltemas Balanspirkar. Dom skjuter ut lika långt som en Nils Master och krokarna är stadiga och vassa.

Biltema borgar inte för dålig kvalité längre. Varorna dom säljer är billiga pga att dom har ett centrallager och kan köpa in vansinniga mängder som sedan märks om till biltema.

Vanligtvis vet inte ens personalen vem som är tillverkare. Deras lysrör har samma spektralfördelning som (och lär vara tillverkade av) tyska haagen som kostar betydligt mycket mer. Ett annat exempel är deras verktygssatser. Den sorten som har livstids garanti vet jag med säkerhet att dom är tillverkade av Kamaza tools. Den enda skillnaden är priset. Anser man att "smakar det så kostar det" så bör man nog tänka om.
            Visst, det kan vara lite lotteri men det finns verkliga klipp att göra på biltema.
            Kamasa är ingen tillverkare utan en trader som köper upp och säljer under kamasa-namnet.
            "Jigga" betyder bara att betet rörs upp och ned vertikalt. I USA och England kallas pirkar för icefishing jigs.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken
              Biltema borgar inte för dålig kvalité längre.
              När stjärtfenan lossnar i förpackningen så måste man nog fundera på vilken kvalite det är på balansarna, krokarna ser väl rätt ok ut.

Kommentera

Ursprungligen postat av 666
                Kamasa är ingen tillverkare utan en trader som köper upp och säljer under kamasa-namnet.
                "Jigga" betyder bara att betet rörs upp och ned vertikalt. I USA och England kallas pirkar för icefishing jigs.

Ursäkta om jag uttryckte mig dåligt - jag menade om man kunde kasta med en balanspirk...

Kommentera

Ursprungligen postat av CalleX

Ursäkta om jag uttryckte mig dåligt - jag menade om man kunde kasta med en balanspirk...

Jag provade det en gång i Mälaren runt Bredäng när jag var i yngre tonåren. Jag var inte så jätteduktig fiskare och hade således inte heller fått någon fisk, tills jag på skoj provade kasta med de två balansare som jag av någon anledning hade med mig. Inom några sekunder högg det en firre som bet av linan. På med en ny balanspirk, nytt hugg, ny avbiten lina. Gäddor troligtvis. Sedan dess har jag inte provat balansare på sommaren.

Kanske kan var värt att ha en Nisse i lådan att ta till som wild card när inget annat fungerar?

Kommentera

citat
                    "Kamasa är ingen tillverkare utan en trader som köper upp och säljer under kamasa-namnet."

Nu tror jag du får läsa på lite.

Citat
                    "När stjärtfenan lossnar i förpackningen så måste man nog fundera på vilken kvalite det är på balansarna, krokarna ser väl rätt ok ut."

Mina håller ihop men säger du det så. Vad jag menade är att det är tråkigt när namnet biltema omedelbart triggar påståenden om bristande kvalitet. Många utav produkterna är kvalitetsvaror av erkända producenter med den enda skillnaden att priset är betydligt trevligare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    279 432 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40