St croix - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St croix

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St croix

Hej

Funderar på att införskaffa ett nytt spö. Fiskar främst med Mcrubbershad, mcrubber och Söderjiggen, men också mctail och Buster jerk.
    Har bestämt mig för ett st croix, hur skulle ni beskriva skillnaden mellan ett st croix lip stick och ett st slingblade? Aktion, vikt, kastlängd, känsla etc
    Senast ändrad av tranceman; 2015-11-08, 21:15.

Tänk dig att slingbladen är ett styvt jerkspö fast 8'6fot overkill för dem beten du vill fiska, lipstick är kralligt fast mjukare än slingblade personligen tycker jag att lipsticken är lite långsam och att top n tailen är betydligt trevligare att fiska gummi och mindre wobblers med då den är mindre påkig och har känsligare topp.

Jag hade lipsticken till gummi i ett år innan jag böt till ett legend elite 8fot dvs ett grönt top n tail. Har ett slingblade som jag använder till större och tyngre beten(150gr+).
    Senast ändrad av Monkey; 2015-11-08, 21:19.

Kommentera

Jag var i din sits, och hade svårt att bestämma mig. Har sen jerktrenden kom med 6 fots spö bara bytt till längre och längre spön. För mig var det viktigt med ett lätt, rappt spö men med lite drillningsaktion även på 3-4 kgs fiskar, men som pallar presse en 10+. Hade bestämt mig för ett top n tail mer eller mindre, men valde i butiken faktisk att köpa ett long ranger som är 8,6 och det är jag glad för. Tycker den extra längden ger så mycket bättre kastegenakaper och drillningsegenskaper. Kör nu detta till jigg och spinnbeten. Supernöjd. Men valde att ha ett separat 7,6 fots jerkspö till de betena.

Skulle jag bara använt ett spö blir nog top n tailen den bästa kompromissen, men överflödig om du vill ha ett längre för spinn och ett kortare för jerk senare. Det finns ju många fler alternativ än just st croix också

Kommentera

Jag fiskar med ett Slingblade. Anser att beten mellan 90-130 gram är spöets trivselvikt när det gäller att orka stå och dänga en hel dag.
        Slingbladet är mer förlåtande än tex Longranger i mina ögon.
        En vän använder sig av ett Longranger, båda han och jag tycker att det spöet svampar lite för mkt när man dänger beten runt 100 gram. Dock ett skönt spö.
        Kolla vilka vikter du mest kommer att fiska med. Sedan väljer du själv om svaren här gör dej klokare eller inte?
        Slingbladet är relativt styvt men behåller en bra känsla även om man drillar mindre fisk runt 3-5 kg.
        Med vänlig hälsning, Tobbe
        Tobbe.J

Kommentera

Long Rangern svampar mer än Top n Tailen pga längden precis som Dowsizern är ännu lite styvare då den är kortare.

Att slingbladens komfort nivå på 90-130 gram samt att det skulle vara mer förlåtande kan jag inte förstå då känns det som du inte utnyttjar din utrusning på det sättet det menas och det är ett av st croix styvaste spön i Musky serien så jätte kul att drilla fisk på kan jag definitivt inte hålla med om även jag gillar spöt. Spöt är ganska tung och framtungt vilket definitivt gör det till overkill och mer tröttande att nyttja till 100grams beten en heldag än andra spö som erbjuds av st croix.

/Apan

Kommentera

Alltid svårt med att hitta ett "do it all" spö, jag tror att för de betesvikter "Tranceman" anger kan både lipstick och sling blade passa bra. Tror att det mer handlar om vilken längd på spöt man trivs att fiska med, personligen skulle jag välja ett sling blade på grund av dess längre längd! Dock så instämmer jag enligt apan ovanför att ett sling blade kan kasta bra mycket över 130 gram och är tyvärr inte ett roligt spö att drilla fisk under 5 kg på. St. Croix musky klingor ser jag mer som verktyg för ett effektivt fiske än spön som ger en kalasroliga drillningssessioner! Bara mina egna tankar om saken vilka baseras på en mycket liten mängd empiri!

//Alex

Kommentera

Där får jag hålla med jag vill få i mothugget och sedan dra in fisken till båten. Fick en 3kilos pigg sommar gädda på lilla aborr spöt med en 2500 haspel i sommras och det var ingen höjdare att hålla på att bråka med den stackaren vare sig för mig eller den men vissa hade nog klassat det som kul...

Slingbladen har en väldigt styv topp för att kunna hantera dubbla 10/13 i en figure eight vilken ju inte är något vi hållet på med här hemma. Som det skrivits tidigare så har St Croix lite udda klassningar på sin spön just för att folk inte skall behöva fundera för mkt utan vill man kasta stora spinnare köper man spöt för spinnare, vill man kasta magnum bullar köper man det spöt. Sedan att spöna klarar så mkt mer är upp till oss som konsumenter att klura ut och prata om som här på FS till exempel.

/Apan
              Senast ändrad av Monkey; 2015-11-09, 12:37.

Kommentera

Du ser, många tycker olika.
                Mycket pengar att lägga på ett spö så jag skulle rekommendera dej att om möjligt få kasta lite beten med dom spön du är intresserad av.
                Sedan välja det du trivs bäst med. Mina och andras åsikter spelar sedan ingen roll.
                Det spöt du trivs bäst med blir bäst för dej.
                Mvh Tobbe
                Tobbe.J

Kommentera

tranceman där du bor borde det inte vara något problem och hitta någon med spö du är intresserad av och att få testa eller ta dig en tripp in till södersportfiske dem är trevliga där inne och spöna är såpass dyra att det kana vara värt lite att testa/butiks klämma, för istället som mig snart fiskat igenom hela LT Musky sortimentet då jag är för lat för en 30minuters bil färd in till sporting/attitude vissa dagar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 032 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13