Shimano calcutta 301d eller 401 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano calcutta 301d eller 401

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano calcutta 301d eller 401

Skulle behöva lite typs, har funderingarna pp att lägga vantarna på en calcutta, men kan inte riktigt bestämma mig för 300 storlek eller 400! Åsikter? Kan tillägga att jag just nu kör med en 6501 cs pro rocket så har inget direkt problem med att rullar är lite större, men har ni nått att säga om rullen så hit me!

Vad ska du ha rullen till? Det finns en del skriven om dessa rullar här på FS, men det ska mkt till om du ska behöva en 400.
    Den mest intressanta frågan är varför just en Calcutta D? Det finns andra bra rullar som t. ex. lexa, curado osv. En rund amba har du redan.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2015-11-09, 08:41.

Kommentera

Tjena. Jag köpte nyligen en Calcutta 401d och är verkligen asnöjd så här långt. Jag använder den på mitt lipstick till gummibeten osv över 140gr.
      Jag researchade lite eftersom jag hade samma kval som du och fann då att utväxlingen skiljer mellan 301 (5.6:1) och 401 (5.1:1). Jag ville ha min rulle framförallt till tidig vår och sen höst och då föll valet på 401d. Den må vara lite större i handen men för mig spelar det ingen roll, och väger bara 6 gr mer än 301:an.
      Du blir nog nöjd oavsett.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Vad ska du ha rullen till? Det finns en del skriven om dessa rullar här på FS, men det ska mkt till om du ska behöva en 400.
        Den mest intressanta frågan är varför just en Calcutta D? Det finns andra bra rullar som t. ex. lexa, curado osv. En rund amba har du redan.

//T
        Köpte själv nyligen en calcutta 401d är är sjukt nöjd. Har även en 5601 JB och 5601 pro rocket. Tycker det knappt går att jämföra dessa rullar. Calcuttan är extremt mycket mjukare att veva in, mycket mer styrka (jag kan veva hem 120 grams beten med lillfingret), bättre och jämnare slirbroms och förhoppnigsvis håller den bättre (återstår att se) då jag har haft mycket problem med mina ambor som behövts servats 1-2 ggr per år i Svängsta.

Föredrar man runda rullar tycker jag definitivt att man ska lägga en extra peng och få en calcutta istället för en abu-rulle. En annan fördel som iaf shimano försöker sälja är väl att pålitligheten och slitagtåligheten är större på en calcutta än en lågprofilare? Har iofs aldrig provat lexa eller curado men har ägt revo toro och dom har efter hårt fiske haft plastdelar som gått sönder och även diverse nållager och annat som ska snurra som rostat sönder, dom har havererat mycket snabbare än vad mina runda ambor gjort. Ju mindre plast i en rulle ju bättre!

Kan knappt fiska med mina runda ambor längre, dom får stanna hemma. Angående storlek så valde jag 401 pga den är nästan identisk vikt som 301 och inte lika mycket lina försvinner ut vid kast.
        Senast ändrad av henrikj; 2015-11-09, 10:57.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

//T
          Jag gillar inte lågprofilare��

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
            Köpte själv nyligen en calcutta 401d är är sjukt nöjd. Har även en 5601 JB och 5601 pro rocket. Tycker det knappt går att jämföra dessa rullar. Calcuttan är extremt mycket mjukare att veva in, mycket mer styrka (jag kan veva hem 120 grams beten med lillfingret), bättre och jämnare slirbroms och förhoppnigsvis håller den bättre (återstår att se) då jag har haft mycket problem med mina ambor som behövts servats 1-2 ggr per år i Svängsta.

Föredrar man runda rullar tycker jag definitivt att man ska lägga en extra peng och få en calcutta istället för en abu-rulle. En annan fördel som iaf shimano försöker sälja är väl att pålitligheten och slitagtåligheten är större på en calcutta än en lågprofilare? Har iofs aldrig provat lexa eller curado men har ägt revo toro och dom har efter hårt fiske haft plastdelar som gått sönder och även diverse nållager och annat som ska snurra som rostat sönder, dom har havererat mycket snabbare än vad mina runda ambor gjort. Ju mindre plast i en rulle ju bättre!

Kan knappt fiska med mina runda ambor längre, dom får stanna hemma. Angående storlek så valde jag 401 pga den är nästan identisk vikt som 301 och inte lika mycket lina försvinner ut vid kast.
            Det lutar absolut mot en 401, samma anledning som jag just nu kör med 6501 rocketen, bredare spole = att den inte stressar så mycket eller vad man ska säga när man kastar, helt enkelt behagligare att kasta med en lite bredare rulle. (Tycker jag)

Kommentera

Har testat både 301 och 401 nu under året och anser det mer vara en fråga om smak och tycke! Om jag var tvungen att välja en av de två skulle jag ta den som "såg bäst ut" på mitt spö!

//Alex

Kommentera

Om du inte direkt har behov av lastkapaciteten så skulle jag rekommendera 300 storleken, den kommer troligtvis ligga lite bättre i handen, och tar en "spole" 0.35 flätlina utan problem och det räcker då för mig, men jag fiskar hellre med min 201D i stället för 301:an så jag föredrar mindre rullar i vart fall .

Frågan är om bredden på 400 har någon betydelse då den inte har synkroniserad linspridare, mycket möjligt att den fortfarande är så pass smal att det inte spelar någon roll.

Kommentera

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
                  Jag gillar inte lågprofilare��
                  Det gör jag inte heller, men jag var tvungen att fråga ändå av ergonomiska skäl. //T

Kommentera

Ursprungligen postat av lideri Visa inlägg
                    Om du inte direkt har behov av lastkapaciteten så skulle jag rekommendera 300 storleken, den kommer troligtvis ligga lite bättre i handen, och tar en "spole" 0.35 flätlina utan problem och det räcker då för mig, men jag fiskar hellre med min 201D i stället för 301:an så jag föredrar mindre rullar i vart fall .

Frågan är om bredden på 400 har någon betydelse då den inte har synkroniserad linspridare, mycket möjligt att den fortfarande är så pass smal att det inte spelar någon roll.
                    Du borde kanske slå till på en conquest i 300 storlek? Samma linkapacitet som calcutta 300 men är en mindre rulle. Bifogar en bild på en 400 conquest och 401 calcutta d med gavlarna brevid varandra så man kan få en uppfattning. Är rätt sugen på att köpa mig en conquest själv...

Click image for larger version

Name:	rulle.jpg
Views:	1
Size:	63,7 KB
ID:	1779693

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40