ska skaffa mig ett jerkspö, men funderar på vilken längd ska man ha på det?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
längd på jerkspö
Collapse
X
-
Hej,
Jag rekommenderar en 195cm-210cm lång spö.Det funkar bra för mig.Kanske kan du prova några spöar i butiken för att får den bästa känslan.Senast ändrad av ChrisCoolen; 2015-11-26, 02:25.
-
Det är egentligen en omöjlig fråga. För det är så inviduellt. En del gillar riktigt korta medan andra föredrar längre.. Personligen har jag fastnat för 6,6fot som ideal längd. Men likväl kör jag med en 5,7 och en 8 fotare ibland..
Du får helt enkelt testa dig fram vad som passar.. Men välj inte för långt som nybörjare..
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Victor Ericsson Visa inläggska skaffa mig ett jerkspö, men funderar på vilken längd ska man ha på det?
Min personliga uppfattning efter drygt 30 års jerkbaitfiskande är att ett jerkbaitspö inte bör vara längre än vad personen som fiskar med jerkspöt är...
Är spöt längre blir det svårare att presentera betet på ett lockande och huggstimulerande sätt och det långa spöt tröttar dessutom betydligt mer på skuldror och underarmar än ett kortare spö....
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
Kommentera
-
Och som jag alltid brukar säga: Här finns det lika många åsikter som fiskare... Enda sättet att ta reda på vad du själv gillar är att prova! Föredrar själv ett kort spö, 6 fot. Står i tofthöjd i min Linder 400 Sportsman och tycker det är perfekt. Men jag har provat med ett Sjösländan 8 fot när jerkgrejerna var kvar hemma - och visst funkar det. Men det är långt ifrån idealiskt. Sen vill jag ha kort bakhandtag. Jerkar betydligt större del av tiden än jag drillar jättemadammer...
För övrigt håller jag med Gamla Eldhanden...
Men som sagt, smaken är som baken - differentierad. Pungt!
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
hur gick det? vad blev det för spö???
som du sett på svaren som du redan fått så går (såklart) åsikterna om spölängderna isär rätt ordentligt... vilket ju är naturligt, dels handlar det ju om folks preferenser rent upplevelsemässigt, men, sen såklart också utifrån förutsättningar, typ längd på personen, fiskesätt (land? båt) osv...
för egen del så använder jag i princip uteslutande, till ALLT mitt fiske, ett 6fots 150gr spö, vilket dom senaste åren varit i form av ett StrikePro Connector, som jag verkligen gillar! favoriten av 6' 150grammar so far...
jag är ju rätt lång, 191cm, fiskar dock i princip uteslutande från land och älskar verkligen mitt korta spö, skönt att härja igenom allt ris å snår och sen älskar jag ju att det är stenhårt, kort och stumt. Föredrar det till som sagt ALLT mitt fiske (utom fiske efter harr, men, då fiskar jag med flugspö, antingen ett supermjukt toppknutet Tenkara-spö eller ett parabolt splitcanespö), även ner på abborrfisket liksom. Men, det har ju med personliga preferenser att göra.
Det jag älskar mest med fiske är egentligen att vara ute i skogen, och sen att locka fiskarna till hugg, därefter har jag inget intresse av att ge nån slags fantasi-version av "fair fight" (hur fair kan det bli liksom?) utan vill bara vinscha in dom snabbt å ut med dom igen. Som sagt, det mest spännande och utmanande jag tycker är med fiske är att söka fisken, hitta den och locka den till hugg, sjukt spännande och skoj!!!!
Så, mycket, eller allt, har ju egentligen att göra med vad man själv föredrar, men, beroende på hur/var/vad man fiskar så är det ju värt att fundera lite extra på ens egna förutsättningar. Speciellt om man inte har så jättelång erfarenhet av vad man faktiskt föredrar eller ej, men, för mig som fiskat i ~27år eller nåt sånt så vet jag ju iaf rätt bra vad jag gillar, sen lär man sig ju ändå nåt nytt hela tiden! +man blir slöare och/eller nåt annat med åren...
Jag är ju orimligt slö, och, ptja, släpa runt på en massa olika saker som flera spön (eller ens ett långt spö) är nåt jag inte gillar, så, redan där begränsas ju mitt urval rätt snabbt.
Helt ärligt så tror jag att om/när jag köper ett nytt spö så kommer det bli ett med tyngre och kanske kortare spö? har aldrig provat ett spö under 6' eller över 150gram, men, å andra sidan så har jag heller inte känt ett behov att testa, men, vem vet? kanske får testa nåt som är typ 5'5'' eller nåt nån gång???
Mvh
/peterSenast ändrad av Gädd-jos; 2015-12-05, 10:19.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 834 visningar
0 gillar