Top-N-Tail, Lizzard eller Catapult. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Top-N-Tail, Lizzard eller Catapult.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Top-N-Tail, Lizzard eller Catapult.

    Hejsan!
    Nyreggad här och tänkte börja med att ställa en fråga som så många andra ang spön.

    Mitt uppe i valet och kvalet att bestämma vilket spö som ska inhandlas härnäst. Jag har kört SZ signature spinn 140g i två säsonger men nu är det dags för något nytt.
    Kör nästan uteslutande gummi och tailar (söderjiggen, pig shad, SZ tail, men även lite vevjerk osv)

    Har självklart läst en hel del innan och förstått att Top-N-Tail är otroligt uppskattat av er som kört/kör med det och det är väl det spöt jag är mest sugen på. Problemet är bara att det är odelat och jag undrar därför hur ni bär er åt med transport och för att skydda spöt?
    När det kommer till två-delade alternativ verkar BFT Lizzard multi pike och Eastfield Catapult ligga rätt så nära Top-N-Tail vad jag förstått?

    Om någon har något annat förslag på passande spö i samma klass får ni gärna flika in. Tre måsten är split-grip, maxlängd 8'2" och aktion likt de tre redan nämnda.

  • #2
    Jag har mina spön i spöstrumpor fungerar kalas och så trasslar de mindre när dem är riggade. När det gäller transport så lägger jag in dem i bilen nemas problemas precis som med mina 2 delade spön toppen på instrument panelen och baken på hatthylla fungerar bra trots att jag kör en liten bil.

    Vad jag förstått om eastfield spöt är mindre styvt/mjukare eller som sjöborg skriver djupare aktion (vilket det heter men min hjärna är febrig ocj bjasig) Lizzard har jag ingen koll på men det finns några trådar om det bara att läsa lite.

    Du har även Gunki pike addict har dock inte fiskat mkt med mitt och just fått en ny top då jag tydligen fick ett måndags ex men de turer jag fiska med spö så har det varit trevligt om än lite overprized på kvalitets fronten. Byt ut stjärnorna (***) mot x så fungerar länken.


    Edit: Hur fan får man denna sidan att inte skriva x x x som ***?
    Senast ändrad av Monkey; 2015-12-17, 17:26.

    Kommentera


    • #3
      Top n tail och catapulten är väldigt långt ifrån varann i spektrat bland spön.
      Catapulten är avsevärt mkt djupare i aktionen och lättare! Sjukt vad lätt spöt är.

      Har prövat både top n tail och catapulten och föredrar själv den förstnämnda. Gillar lite mer ryggrad när jag drillar och sätter krokarna.

      Båda spön är otroligt fina och håller hög kvalité.

      Det lilla jag klämt på lizzarden har bara gett mig intrycket av att lite halvslarvigt koncept. Tycker inte alls spöt motsvarar sin prislapp. Kork som ser ut som på spön för en tredjedel av priset. Udda val av ringstorlekar och lite annat som bara får det att kännas i mina ögon som ett lite för hastigt försök att slå sig in bland finspön. Ligger inte lizzard närmre typ st croix LTB swimbait?

      Kommentera


      • #4
        Top N Tail är jätte fin men det korta bakhandtaget gör det jobbigt att fiska med, vara nära på sälja mitt pga av det. Lämnade in det för förlängning och nu stortrivs jag med det.

        Kommentera


        • #5
          Tycker det mest är personligt då t.ex jag inte gillar långabakhandtag utan att dem mest känns ivägen hela tiden och irriterar mig. Men som sagt det är högst personligt.

          Kommentera


          • #6
            Tack för bra svar grabbar!

            Det låter onekligen som Top-N-Tail är spöt för mig. Transportbiten får jag helt enkelt lösa.
            En sak jag undrar över är om det främre handtaget på Top-N-Tail är kortare än det på exempelvis Lip Stick. Enligt Söders produkttext och bifogade länk (http://www.stcroixrods.com/products/...walleye-musky/) ska Top-N-Tail ha handtag nummer ett och Lip Stick handtag nummer två. Av vissa bilder att döma ser dom dock ganska så lika ut?

            Kommentera


            • #7
              Enligt den listan har det grepp nr 2 precis som lip sticken. Bara downsizern som har det lilla greppet verkar det som.

              Kommentera


              • #8
                Oj, missat den där nedre listan helt. Då antar jag att det är en felskrivning på söders hemsida helt enkelt. Tack!

                Kommentera


                • #9
                  Kan tipsa om st croix premier musky annars - lite billigare än de andra och finns i 2 delade modeller. Skaffa själv en 2-delad 7 fotare nyligen. Än så länge riktigt imponerad.

                  Kommentera


                  • #10
                    Har fiskat både premier och legend tournamnet och det är rejäl skillnad på spöna faktiskt tror inte någon kan få mig tillbaka till premier utom kanske 9ft plus massa ounce samt 2 delat till ett bra pris.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 615 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 541 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 299 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X