Vilken lina till jerkbait? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken lina till jerkbait?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken lina till jerkbait?

Hej igen.

Undrar vilken lina man ska ta väljer mellan power pro och spiderwire.
    Hur kommer det sig att nästan alla använder pp?
    Nån som har provat båda?
    Var inne och pratade med en handlare i stan som säljer spiderwire och han pratade sig varn för spiderwire (naturligt vis) och jag kom på att jag inte hört nån ens prata om den här. Är den helt kass eller?
    Är 0,38 en bra tjocklek att välja eller?
    Senast ändrad av Santa; 2006-03-13, 22:34.

Har kört med spiderwire 0,36 en säsong och tycker den skötte sig utmärkt. Har dock bytt till PP nu bara för att se om det är ngn skillnad. Har också sett/hört att många förespråkar PP men vet ej varför. PP känns lite styvare och som om den hade ett tunt plasthölje medan spider känns mjukare och mer "trådig". Har lyckats snärta av spiderwire 2 ggr med inte alltför tunga beten men det kanske hade hänt med PP också...

Återstår att se om det är ngn skillnad.

Kommentera

Använder spiderwire, dock inte till jerk utan 'vanligt' spinnfiske i älv (indalsälven).

Har provat fireline/xds/whiplash/okänd/spiderwire och spidern är tveklöst den flätlina som har fungerat bäst för mig, ligger som en nylonlina på spolen utan att ens tendera till att skära. har kört allt från 10-grams spinnare, skedar och wobblers upp till 40-grams wobblers/poppers utan några som helst problem.

Som du skriver så pratas det inte mycket om spiderwire, var i skåne förra sommaren och hittade inte en enda affär som sålde den, alla pratade om PP istället. Om man ska ta upp nåt som jag tycker är mindre bra med linan så är det att den suger en del vatten men inte så att det stör.

Hoppas det här kan va till nån ledning för dig och att jag inte svamlat allt för mycket.

Kommentera

Pp

Jag tycker att PP är överlägsen än så länge....skulle vara kul att veta hur Zalts nya flätlina är......har hört att den ska vara grym
        Daniel Granholm
        Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Ursprungligen postat av MälarGösen
          Jag tycker att PP är överlägsen än så länge....skulle vara kul att veta hur Zalts nya flätlina är......har hört att den ska vara grym
          Vad är det som är överlägset med pp jämfört med spiderwire då?

Kommentera

Skulle ju vara otroligt om ett litet företag som zalt skulle göra en lina som är bättre en så stora företag som berkley och power pro. känns som dom har lite dollars och utväckla för

Kommentera

Ursprungligen postat av ps
              Använder spiderwire, dock inte till jerk utan 'vanligt' spinnfiske i älv (indalsälven).

Har provat fireline/xds/whiplash/okänd/spiderwire och spidern är tveklöst den flätlina som har fungerat bäst för mig, ligger som en nylonlina på spolen utan att ens tendera till att skära. har kört allt från 10-grams spinnare, skedar och wobblers upp till 40-grams wobblers/poppers utan några som helst problem.

Som du skriver så pratas det inte mycket om spiderwire, var i skåne förra sommaren och hittade inte en enda affär som sålde den, alla pratade om PP istället. Om man ska ta upp nåt som jag tycker är mindre bra med linan så är det att den suger en del vatten men inte så att det stör.

Hoppas det här kan va till nån ledning för dig och att jag inte svamlat allt för mycket.
              Jätte bra vägledning synd bara att du inte har provat pp

Kommentera

Pp

Tycker att spiderwire har en tendens att skära in i rullen samt att "frasa" upp lite om ni förstår vad jag menar....

Samt att den inte håller sig lika rak som PP
                Daniel Granholm
                Tävlingsansvarig Svenska Gäddklubben

Kommentera

Tycker att spiderwire har en tendens att skära in i rullen samt att "frasa" upp lite om ni förstår vad jag menar....

Samt att den inte håller sig lika rak som PP
                  där var ju några saker som låter bättre med pp. Bra svar

Kommentera

det har ju gjorts ett massivt test på flätlinor i antingen fiskejournalen el Fiske för alla där de tog upp hur linorna klarade sig. kanske kan vara något att titta på??

säkert någon som vet vilket nummer och vilken tidning det var här på forumet. vet att jag läste det relativt nyligen iaf.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    277 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13