Fråga vid service av JB (Bussningarna?) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fråga vid service av JB (Bussningarna?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Fråga vid service av JB (Bussningarna?)

    Tjena!

    Började tillbringa min lediga dag till att serva rullen lite med hjälp av den gudomligt bra guiden http://www.fiskesnack.com/forum/show...-en-livskamrat

    Dock fanns ingenting här om hur jag ska göra med bussningarna eftersom JB:n inte har kullager. Så hur servar ni era bussningar eller behöver man inte göra något med dessa?

    En extra fråga: Min plastbricka som låser spolaxeln sprack.... (typiskt opraktiskt med plast). Hur viktig är denna och är detta en del som man brukar kunna köpa i fiskeaffären eller är jag körd nu?

    20090 i http://www.fiskesnack.com/forum/show...ll-terminologi

  • #2
    Är bussningarna inte väldigt smutsiga fungerar det utmärkt att helt enkelt torka av dem. Till loppet används med fördel en blompinne eller liknande klädd med en liten trasa.
    Vid kraftigare nedsmutsning går det avfetta bussningarna på sedvanligt vis.
    I de allra flesta fall räcker en noggrann avtorkning och uppsmörjning. Kontrollera spolaxeln där bussningarna löper efter slitage och skador vilket är ganska vanligt om rullen används till tungt fiske.

    20090 hindrar spolaxeln från att rotera, när brickan är trasig kan oönskade vibrationer uppkomma vid kast.
    Är brickan inte i delar går den att superlimma. Annars finns det säkerligen någon vänlig själ som kan skicka en ny till dig för en struntsumma så du slipper ABU's kostnad för postförskott.

    Kommentera


    • #3
      1. Sätt ugnen på 90 grader.
      2. Lägg bussningarna på en gammal tidning och släng in den i ugnen i 1 timma, så alla gammal härsken olja får blöda ur.
      3. Tag fram en äggkopp, häll upp en halv cm Rockt Fuel Red Label i den.
      4. lägg i bussningarna i äggkoppen och ställ in den i ugnen på samma temp.
      5. Efter fem minuter kan du stänga av ugnen, men låt äggkoppen vara kvar därinne och tag inte ut den förrän allt har svalnat till rumstemp.

      Rengör resten av rullens snabba delar från all gucka och smörj delarna med Red Label, i med bussningarna och "off you go".

      Gammal rulle bättre än en ny!
      En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

      Kommentera


      • #4
        Brickans enda funktion är att hålla fast axeln när du plockar av gaveln för tex justering av broms. Den är inte avsedd för att förhindra axeln att snurra. Om den saknas så får du helt enkelt hålla koll på axeln så att du inte tappar den. Brickans funktion har jag fått av sportfiskeboden och Abus egna tekniker när jag ringde dom för att beställa en ny bricka när mina gått sönder för sjuttielfte gången. Kör utan i samtliga mina rullar. Inget missljud eller andra konstigheter

        Abu måste ha bytt plast i brickan på senare år för de nya spricker hela tiden. Skitmaterial. Jag och grabbarna på sportfiskeboden som meckar ambisar hela dagen är av samma åsikt. Strunta i brickan. En ny kostar runt 20 kr men kommer att spricka första gången du plockar ur axeln och sedan sätter tillbaks axeln. Enda sättet att få brickan att hålla är att skruva ur justerratten till kastbromsen helt. Ta ur plastskiten och tryck på den på axeln. Sätt sedan tillbaks ratten. Försöker du sätta in axeln med brickan och justerratten på plats så spricker brickan direkt.
        Senast ändrad av Mankan G; 2015-12-28, 00:56.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

        Kommentera


        • #5
          Jag tackar för svaren, jag hade nog inte kunnat få bättre hjälp på någon av frågorna!

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
          2 299 svar
          262 583 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg barnmorskan  
          Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
          858 svar
          139 375 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg gaddivar  
          Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
          1 031 svar
          193 500 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sundström76  
          Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
          7 svar
          2 141 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg billion
          av billion
           
          Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
          79 svar
          12 282 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Torekrok  
          Arbetar...
          X