De fem viktigaste utrustningarna för ett lyckat abborrfiske | Tobias fiskeblogg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

De fem viktigaste utrustningarna för ett lyckat abborrfiske | Tobias fiskeblogg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • De fem viktigaste utrustningarna för ett lyckat abborrfiske | Tobias fiskeblogg


    Hej!
    2015 var nog det första året någonsin då gäddfisket fick stå tillbaka för en annan art. Anledningen var inte att jag på något sätt var trött på att fiska gädda utan att jag upptäckte hur oerhört roligt abborrfisket kan va! Jag har fiskat en hel del abborre de senaste åren men 2015 var det första året då abborre gällde i stort sett från att isen gick upp i början av april tills det sista båtpasset dagen innan julafton.
    För mig har abborren alltid varit en favoritart. Förmodligen mycket för att detta var den första fisk som jag kom i kontakt med i sportfisket när jag var sex år gammal. Att fiska abborre går att göra med de allra enklaste redskap som ett pimpel- eller metspö till avancerade spinnutrustningar. Här nedan har jag listat mina fem favoritutrustningar för abborrfiske. Jag har skrivit dem i turordning som jag skulle ha införskaffat dem ifall jag inte hade några redskap alls. Läs gärna och tänk igenom vilken eller vilka utrustningar ni har idag och vad ni skulle kunna komplettera med!

    Utrustning 1

    Spö: Abu Garcia Veracity 7′ (2,13 cm) , 3/16 – 5/8 oz
    Rulle: Orra 2 SX20
    Lina: Berkley Whiplash Crystal 0,12mm / FC 0,24mm
    Teknik: Samtliga tekniker för abborre.
    Kommentar: En vanlig haspelutrustning på kring 7 fot med 20g kastvikt, tunn flätlina och en lätt haspelrulle är grunden i allt abborrfiske. Det är här man börjar. Med en haspelutrustning kan man fiska allt från spinnare, jiggar och vobblers till trollingfiske eller bottenmete med mask. Denna utrustning är helt enkelt ovärderlig då den är otroligt mångsidig. Just denna setup av ett Veracity, en Orrarulle och whiplashlina är den mest prisvärda haspelsetup i detta segment som jag provat. Idag när jag har många utrustningar så använder jag just denna utrustning till tyngre dropshotfiske och lätt jiggfiske med tunn lina efter skygga abborrar.

    Utrustning 2

    Spö: Abu Garcia Veracity 7’3” (2,20 m), 15-40 g
    Rulle: Black Max
    Lina: Fireline 0,12 mm Tracerbraid
    Teknik: Jiggfiske, Texas/Carolinarigg, vertikal bottenfiske
    Kommentar: En bra spinnutrustning för abborre är en förutsättning när man vill fiska riktigt stor abborre i tät vegetation eller med tyngre jigghuvuden på djupt vatten. Båda fiskestilarna kräver att man kan driva in krokarna i en hård abborrkäft och ibland fighta fiskarna hårt. I dagsläget är alla dem små spinnrullarna så fina så ifall man skall skaffa sig en riktigt bra och prisvärd spinnrulle för abborre så tycker jag att man skall kolla på Black Max. För priset är detta en av de absolut bästa rullarna man kan få tag på.

    Trots att jag har mängder av riktigt exklusiva spinnrullar så har faktiskt Black Max seglat upp som en favorit. Under senhösten hårdtestade jag den nya modellen och jag kan inte säga annat än att den håller måttet för seriöst abborrfiske.
    Utrustning 3

    Spö: Abu Garcia Veracity 7’3” (2,20 m), 15-40 g
    Rulle: Revo Rocket
    Lina: Fireline 0,12 mm Tracerbraid
    Teknik: Fiske med beten som dras fram längs med botten
    Kommentar: Ibland fiskar jag jiggar, kräftimitationer och liknande betestyper väldigt tätt mot botten. Ofta så släpar jag fram betet på botten genom att dra spöet uppåt och emot mig. Det som är bra med denna teknik är att betet rör sig på ett naturligt sätt och att man känner när betet stöter emot stenar eller fiskas för fort så att det lämnar bottnen. Det negativa är att när en abborre väl hugger så har man spöet långt upp mot sig och det är svårt att göra ett mothugg. Därför anser jag att man som abborrfiskare gärna bör prioritera ett spö med en rulle som en Revo Rocket vilket har mycket hög utväxling. Genom utväxlingen kan man snabbt ta hem lina för att kroka abborrar som suger tag i betet trots att spöföringen inte är optimal för ett mothugg. Anledningen till varför jag skulle ta ett Veracity 7’3 både som 2:a och 3:e spö är för att det helt enkelt är marknadens mest prisvärda spinnspö för grov abborre.

    I min ”topp 5″ list för abborrutrustningar är inte färre än 4st spön Veracity spön. Veracity är en högpresterande spöserie med snabb aktion, låg vikt, god känslighet och bra kastegenskaper. Sedan jag började fiska med spöserien 2015 så har den seglat upp som en definitiv favorit.
    Utrustning 4

    Spö: Abu Garcia Veracity 6’9” (2,06 cm), 1/8 – 1/2 oz
    Rulle: Revo SX20
    Lina: Berkley Whiplash Crystal 0,12mm / FC 0,24mm
    Teknik: Dropshot
    Kommentar: Ett mjukare dropshot spö är en stor fördel ifall man skall fiska med lätta sänken och få fingertoppskänsla vid hemtagning av betet. Personligen tycker jag om att fiska med ett spö kring 7 fot då jag tycker att denna spölängd lämpar sig bäst för att låta sänket studsa fram sakta längs med botten. 6’9 Veracity är ett superspö till detta ändamål och tillsammans med en rulle i 20 storlek kan man knappast hitta en bättre dropshotkombo!

    Utrustning 5

    Spö: Abu Garcia Villain 7’3” (2,13 cm), 15-45 g
    Rulle: Abu Garcia MGXtreme
    Lina: Fireline Tracerbraid 0,12mm
    Teknik: Jiggfiske, Texas/Carolina
    Kommentar: Ett Villain tillsammans med en MGXtreme är abborrfiskets ultimata kombination. Detta är ett lätt och kraftfullt spö som jag skulle beskriva ha en någonstans mellan medel och toppig. Detta spöet passar utmärkt som komplement till ett Veracity då det är lite följsammare. Ett abborrspö som ett Villain eller ett Veracity med en MGXtreme blir inte bättre men jag tycker man till en början snarare skall satsa på två spön med billigare rullar snarare än ett spö med en dyr rulle. Anledningen är att det är smidigare att kunna fiska med olika upptacklingar på två eller flera spön samtidigt än att ha ett spö av högsta kvalitet. Så ifall ni vill ha det allra bästa marknaden kan erbjuda så kan jag varmt rekommendera denna kombination – men vill ni vara effektiva i fisket så bör ni istället satsa på fler billiga utrustningar snarare än en dyr!

    Ett Villain 7’3 och en Revo MGXtreme är det spöet av alla mina utrustningar som jag håller som kärast. Med denna rulle vevar man kort och gott i smör samtidigt som man kastar till horisonten. Spö och rulle väger i princip ingenting och känsligheten bland det bästa jag provat. Vill man ha det absolut bästa så är detta kombinationen man bör sikta in sig på.




    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 299 svar
262 617 visningar
0 gillar
Senaste inlägg barnmorskan  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
858 svar
139 401 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 573 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 141 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 299 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X