Köpråd: Aborre, spinn eller haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Aborre, spinn eller haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Köpråd: Aborre, spinn eller haspel?

Skulle behöva lite råd och tips. Har tänkt införskaffa en till uppsättning för abborrefisket då jag skulle vilja testa lite andra tekniker, texas, carolina etc. Uppsättningen jag har idag består av ett Daiwa 7'2 och en Okuma C25-FD vilket har fungerat bra för mig.

Prisklass: Upp till 1500 SEK för rulle, upp till 1100 SEK för spö.

Jag kan väl inte riktigt bestämma mig för om jag vill ha haspel eller spinn. Fördelar/nackdelar med respektive?

För spinn har jag tittat på en Revo S. Försökt hitta någon som testat den men kammat noll hittils. Denna rulle har jag hittat för 140 EUR inkl frakt. Alternativ i samma prisklass?

Shimano Stradic Ci4+ 1000 FA är en rulle som jag tittar på för haspel, ungefär 140 EUR här med.
    Spö funderar jag på ett SG XLNT 7'6 9-32G. Andra bättre alternativ här med?

Fiskar från båt i sötvatten.
    Senast ändrad av fn0s; 2016-02-04, 21:09.

Vilket är du mest bekväm med?

Bland spinnrullarna så finns ju bla shimano scorpion 1000x/1001xt som skulle sitta fint. O den går nog o hitta för runt 1500:- i japan. Sen finns ju daiwa tatula oxå. Har dålig koll på abu:s lågprofilrullar.

När det gäller haspel så funkar ju vilken 1000-2500rulle som helst.

Bland spön så finns de ju en uppsjö att välja mellan. Jag har själv ett savage gear baitcast finezze 4-18g som jag är nöjd med. Fast gärna önskat de va delbart. Men bäst är att åka till butik o klämma o känna på olika spön.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Daiwa 7'2 och en Okuma C25-FD vilket har fungerat bra för mig.
      Funkar säker hur bra som helst, behövs inga special prylar för Carolina, texas m.m. bara handeln som försöker få oss att tro det

Försökt hitta någon som testat den men kammat noll hittils.
      Jag äger en och tycker den funkar acceptabelt 35-60 gr
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2016-02-02, 23:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
        Vilket är du mest bekväm med?
        Det spelar ingen roll för mig, använder spinn för gädda idag och haspel för havsöring och aborre.

Bland spinnrullarna så finns ju bla shimano scorpion 1000x/1001xt som skulle sitta fint. O den går nog o hitta för runt 1500:- i japan. Sen finns ju daiwa tatula oxå. Har dålig koll på abu:s lågprofilrullar.
        Tack för tipsen, ska kolla på båda modellerna.

Bland spön så finns de ju en uppsjö att välja mellan. Jag har själv ett savage gear baitcast finezze 4-18g som jag är nöjd med. Fast gärna önskat de va delbart. Men bäst är att åka till butik o klämma o känna på olika spön.
        Ska kolla lite på det spöt, det jag hittar är delbar men kanske är en nyare modell?

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Funkar säker hur bra som helst, behövs inga special prylar för Carolina, texas m.m. bara handeln som försöker få oss att tro det
        Hehe jo du har en poäng. Och ja, spöt och rulle har fungerat bra.

Jag äger en och tycker den funkar acceptabelt 35-60 gr
        Ok, lite sämre om man kommer ner på lättare jiggar alltså. Då stryker vi den rullen.

Tack för svar!

Kommentera

Tycker det är svår att hitta spön till multi & borre , hoppas att fiskemässan kommer leverera några roliga alternativ .
          Rullarna Jimmy85 rekommendera är riktigt bra .

För dom pengarna tycker jag att man får mer för pengarna med ett haspel kit .
          Som haspelkit
          Rulle shimano Stradic Ci4+ (2500)

Spö Gunki Shigeki , grymt trevligt spö

Eller ett shimano Yasei

Kommentera

Fördelen med spinn skulle jag säga att man har bättre precision vid korta kast vilket är en fördel om man fiskar från båt i kanaler eller sjöar med mycket vegetation (överhängande träd, vass mm.). Fiskar man i mer öppna förhållanden så är haspel i mitt tycke att föredra eftersom man får bättre kastlängder och kan täcka en större yta. Men det är bara en lekmans åsikt

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Tycker det är svår att hitta spön till multi & borre ...
              Ja, så har det alltid varit här hemma, så längre jag minns.
              Några handlarna har idag en del amerikanska basspön från St Croix, Daiwa, Shimano, Lamiglas osv och de funkar ypperligt för abborrefiske med multi. Sen det är bara och välja aktion och ryggrad efter egna önskemål.

Själv föredrar St Croix Avid eller Legend till abborrefiske med multi och det beror på att StC spöns tapering funkar fint för mina fiskemetoder.

Häls //T
              Senast ändrad av tonyex; 2016-02-03, 11:55.

Kommentera

Ursprungligen postat av fn0s Visa inlägg
                Det spelar ingen roll för mig, använder spinn för gädda idag och haspel för havsöring och aborre.

Tack för tipsen, ska kolla på båda modellerna.

Ska kolla lite på det spöt, det jag hittar är delbar men kanske är en nyare modell?

Hehe jo du har en poäng. Och ja, spöt och rulle har fungerat bra.

Ok, lite sämre om man kommer ner på lättare jiggar alltså. Då stryker vi den rullen.

Tack för svar!
                Kan vara så att de nyare är delbara. Ja köpte mitt för ca 2år sedan vill ja minnas. Balansen med en shimano scorpion va i de närmaste helt perfekt. Balanspunkten låg typ 1-2cm framför rullfästet.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Jag måste säga att jag är väldigt överens med Tobias Fränstam i hans val av utrustning. Föredrar multi i nästan alla lägen jämfört med haspel. Bättre känsla men framför allt enklare att frikoppla om och när man vill släppa ut lite lina.

ABUs nya Veracity serie är ruggigt fin. Känns som ett mycket dyrare spö än vad prislappen säger. Jag har två, ett UL för haspel och ett 10-35 för spin. Bägge är runt 7 fot. Haspelkombon använder jag nästan enbart för drop shot medan spinnkombon får slita hund till allt annat. På spinnspöt sitter en ABU Revo Premiere som tyvärr hamnar utanför ditt prisspann. Men på eBay kan du hitta en Revo Orra 2 för mindre pengar än vad du anger. Dessutom fungerar ABU BlackMax finfint till jiggfiske

Sök på Tobias Fränstam på youtube och kika på den film han lagt upp om just aborrfiske. Mycket givande. Man måste inte gå på reklampratet om ABU om man hellre vill fiska med något annat märke. Men det han säger är inspirerande och lärorikt
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

tonyex: Ett StC med en fin Shimano på hade varit drömmen. Blir väl tyvärr, i mitt fall, en bit över budget. Vad har du att säga om Chronarch 201E7GR? Funkar den ner till dom vikterna? Såg i en annan tråd att du skrev "Jag har kastat ner till 7g med min curado 201E7, dvs samma rulle".

Mankan: Tack för dina svar. Det låter som ett väldigt lockande alternativ, en Orra 2 för ca 800 SEK på ebay och ett Veracity 702 M 10-35 G för 1499 SEK.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 763 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13