Köpråd: Aborre, spinn eller haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd: Aborre, spinn eller haspel?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

@fn0s:

Detta ämne ( multi vs haspel för lätta beten) har diskuteras under många år och det finns anhängare från bada sidor som har "rätt" i sina resonemang. Själv slutade jag fiska med haspel 2008 och är mkt nöjd med mitt val. På den tiden fanns inte så många bra och billiga rullar som kastade lätta beten galant , utan de multirullarna som klarade "jobbet" bra kostade en slant. Idag finns det många fler multisar som klarar att kasta lätta beten utan några som helst problem och som inte kostar skjortan heller.

Budget man har att spendera på fiskeprylar brukar begränsa urvalet ganska mkt och då ska man fundera en gång till för att få rätt grejer på en gång. Nu ska vi se, en Curado/Chronarch 201E7 kommer att funka fint om du håller dig över 10g. Mitt förslag är att du försöker hitta en curado/chronarch 51 istället för att den tar mindre lina och kastar från och med 5 gr ur kartongen , om det är viktigt för dig. En annan intressant rulle är Shimano Casitas och den bör funka fint för det du vill ha rullen till. Abu har många rullar under 1000 :- och de funkar helt ok för abborrefiske oxå.

Att köpa ett St Croix behöver inte vara dyrt. Det finns lite billigare spöserier som Premier eller Triumph och de funkar lika bra som andra spön som ligger i samma prisklass. Om du kan tänka dig att köpa ett lätt begagnat spö, då kan du förmodligen få köpa ett riktigt fint spö runt tusenlappen, om du kollar sälj-delen av forumet regelbundet.

Om du har tid och vill fördjupa dig i detta ämne, då kan du titta i min signatur, där finns en samlingslänk [Bra och informativa trådar om multi/lågprofil] för trådar om det.

Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2016-02-03, 19:01.

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Kan vara så att de nyare är delbara. Ja köpte mitt för ca 2år sedan vill ja minnas. Balansen med en shimano scorpion va i de närmaste helt perfekt. Balanspunkten låg typ 1-2cm framför rullfästet.
      Jag tror alltid det funnits båda alternativen

Kommentera

Ursprungligen postat av Freedee Visa inlägg
        Jag tror alltid det funnits båda alternativen
        Inte där jag köpte iaf .
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

tonyex: Har börjat läsa igenom en del av trådarna, mycket information så det tackar jag för.

Har väl kommit så långt att jag utesluter haspel. Främst för att jag redan har en uppsättning av det och kan då variera efter behov. Spö lutar åt ett Veracity 10-35g alternativt om det inom kort dyker upp ett passande StC på Säljes.

Rulle är väl där jag är mest splittrad fortfarande. Antingen köra på en Orra 2, eller kanske till och med en Black Max. Men samtidigt så glimtar jag en del på en Revo MGX.

Kommentera

Tjena! Tänkte låna tråden och fråga om lina till lätt multi, har en mgx rulle men vet inte om man ska välja flät eller nylon för bästa kastlängder då jag kommer fiska med lätta beten. Och även tjocklek på linan?

Kommentera

Ursprungligen postat av -emiil- Visa inlägg
              Tjena! Tänkte låna tråden och fråga om lina till lätt multi, har en mgx rulle men vet inte om man ska välja flät eller nylon för bästa kastlängder då jag kommer fiska med lätta beten. Och även tjocklek på linan?

Så tunn du vågar.
              Flätlina.

Jag kör 0.18-0.23mm på mina för lättare fiske.
              Vissa kör 0.08mm men det anser jag vara trams. Man måste kunna fastna i lite skit utan att linan brister.

Men bara en åsikt.
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Hur gick det för TS?

Köpte han en Haibo Smart 51? Det borde han nog gjort.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Haha, nä, ingen Haibo för min del. Som vanligt för min del gick jag över budget. Slutade med en Revo MGX och ett Veracity 15-40 gram vilket efter ett fiskepass känns helrätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av -emiil- Visa inlägg
                    Jag skulle välja en flätlina på 0.10-0.12. Nylon skulle ja inte gå tunnare än 0.25 o med fc skulle oxå hamna runt 0.25. Absolut billigast i längden att använda flätlina.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

då måste jag tipsa om ett billigt haspel-set för 395:- som jag älskar att fiska med! http://www.dogger.se/sv/rullar-och-s...combo-impact-5
                      Kör allt från abborre till gädda utan problem men är lite väl klent för långdrag....
                      Senast ändrad av Emil503; 2016-03-31, 07:10.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 836 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13