D.A.M Effzett Yagi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

D.A.M Effzett Yagi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• D.A.M Effzett Yagi

Någon som testat detta spö? Funderade på modellen upp till 50g till att fiska med Mouse spinnflugor. Tips på bättre spö för ändamålet mottages gärna

Undrar också om dessa spön! Funderar på ett till aborrfisket men vore bra om man får höra lite om dem först

Kommentera

Jag har inte just de spöna men har två DAM som jag använder flitigt. Det är mina två huvudspön just nu.

ett 7-28 och ett 15-55 tror jag det är.

Hybrid Twitch och Hybrid Control.

Relativt billiga men något dyrare än dessa som föreslås.

Riktigt trevliga spön! Kan inte säga att jag har testat överdrivet många spön men jag har tillräckligt många för att kunna säga att de är bra.

Det första köpte jag beg och gillade det såpass så jag köpte ett till för tyngre beten också.

Utan att ha erfarenhet om dem så skulle jag inte tveka att köpa ett om jag hade behövt ett....

Nackdelen är att det inte finns en ögla för kroken på mina, det ser inte heller ut att vara det på dessa. Men då får man en ursäkt till att köpa dessa från kina:

Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Jag har precis fått hem mitt 7-28 gram, känns gediget och bra faktiskt! Speciellt för det låga priset, har ett par rullar från dam sen tidigare och jag tycker detta märke är ganska så underskattat! Så prova och köp spöt!

Kommentera

Har inte prövat just den serien men ett ur Hybridserien i spinnutförande. Trevliga, prisvärda spön där tyvärr min rulle inte passade i rullfästet... (glappade något)

Mitt spö var överklassat, d v s klarade klart mer än angiven vikt - kanske samma med Effzett Yagi så du får gå ned en klass? Om du tänker dig spöt till främst spinnfluga så kan du vinna kastlängd med ett spö på 8'6"-9' istället för en 8-fotare. Lättare att få en lugnare svepande kaströrelse till spinnflugan med ett längre spö.

Kommentera

Jag fick hem ett Yagi 7-28g i spinnutförande häromdagen. Jag kommer tyvärr inte kunna testa spöet på allvar innan mitten på mars när jag åker ner till Västervik, men jag kan ju ge lite feedback på hur det känns att torrvifta med.

För 499kr känns det faktiskt helt okej. Spöet är hyfsat lätt, strax över 130g, och känns inte "smäckigt" alls. Enligt D.A.Ms hemsida skall det vara snabb toppaktion, men det stämmer inte alls i mitt tycke (jag hade inte väntat mig det heller dock). Spöet har en väldigt ordinär progressiv aktion, klingan böjer sig djupare och i en jämn kurva ju högre belastning man lägger på den. Dock är klingan åt det styvare hållet och inte gummibandsaktig, så det borde gå att hålla rätt bra beteskontroll ändå.

Det låga priset märks främst på rullfästet och ringarna (som väntat). Jag vet inte vilken ringtyp det är, men för ett spö upp till 28g är dom rätt klumpiga. Största nackdelen är dock att rullen inte har frilagt rullfäste där man har direktkontakt med klingan; det är något som jag personligen föredrar. Det sakna även krokhållare, men det är inte något som stör mig.

Spöet är i allmänhet lite framtungt. Utan rulle hamnar balanspunkten framför främre handtaget, men en Orra SX monterad på ligger balanspunkten 4-5cm framför rullen. Jag tror dock inte att detta kommer märkas jättemycket vid praktiskt fiske, men jag föredrar när balanspunkten ligger i rullfoten.

Även om det är omöjligt att veta utan att provkasta, så känns det som att spöet kan vara lite överklassat, eller att det snarare ska kasta beten närmare 28g än beten på 7g. Jag har tänkt använda det till beten på ungefär 14-25g, och spontant känns det som ett mer rimligt viktspann än att det skulle fungera bra med beten ner mot 7g. Slutligen så tycker jag finishen och helheten är helt okej, speciellt med tanke på priset. Ska bli kul att se hur det beter sig under faktiskt fiske.

Kommer jag ihåg det så skriver jag några rader när jag hunnit testa det på riktigt också

Kommentera

Hur gick det här då? Nån annan som har erfarenhet? Tänkt 7-28gr som komplement till ett spö upp till 20gr för abborre.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 354 svar
              277 549 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13