Tips på Shimano lågprofil motsvarande Revo Beast ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på Shimano lågprofil motsvarande Revo Beast ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag litar helt enkelt inte på märket.
    Jag har bara haft 4st Daiwa-rullar i mitt liv och dom har alla strulat efter väldigt kort tid.
    Har endast goda erfarenheter av Abu (ca 20st multi, 4st haspel) och Shimano (haft 6st haspel, 1st multi), därför tycker jag det är intressant med nya förbättrade modeller av dom.

Kommentera

Ursprungligen postat av EsoxToni Visa inlägg
      Jag litar helt enkelt inte på märket.
      Jag har bara haft 4st Daiwa-rullar i mitt liv och dom har alla strulat efter väldigt kort tid.
      Har endast goda erfarenheter av Abu (ca 20st multi, 4st haspel) och Shimano (haft 6st haspel, 1st multi), därför tycker jag det är intressant med nya förbättrade modeller av dom.
      Hej Toni;

Det är svårt att återvända till ett fabrikat som man tappat förtroende för...
      Samtidigt är det ännu svårare att överge en gammal trotjänare....

Själv har jag flera Daiwa Procaster PMA35 och PR35SH härliga multirullar med magnetbroms, rullar som är otroligt långkastande, har mjuk invevning samt jämn och inte ryckig slirbroms....

Som trollingrullar tror jag i att det finns få om någon annan rulle som kan matcha mina gamla Daiwa SG47LC "Direct Drive Line Counter" räkneverksrullar...

Haspelrullar som mina Daiwa Whisker Tournament SS2600, bland de första av "grisnosrullar", kan jag inte hitta några påtagbara nackdelar hos... möjligen att de är alldeles för långkastande..

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Kommentera

Faktum är att alla tillverkare har ibland några halvbra produkter.
        Lexan är en bra prisvärd rulle (kolla inte på de svenska förvridna priser! Här säljes allt skräp till premium priser!), men Tatulan är något annat. Nya Zillion är till +80% en Tatula!

Eller ännu bättre: köp en Zillion utan TWS!

På Tradera ligger förresten en Curado E. Köp den för under tusend och du har en slitvarg som dina barn kan ärva. Kastar allt från strax under 10g till 100g. Sätt in ett par bättre lager, och wow!

Kommentera

Shimano Chronarch 201E7 1499 kr ?

Kommentera

Samma rulle som Curado E-bara i vit

Kommentera

Intressant diskussion ni har här. Jag är inte längre intresserad av Daiwa rullar heller.
              Faktum är att om flera intressanta rullar från olika tillverkare ligger i samma prisklass kommer jag att välja Shimano rullen före alla andra för att jag tycker att deras nya rullar har blivit bättre än deras tidigare modeller. Dessutom, att Shimano rullar är pålitliga och driftsäkra gör saken inte sämre. Självklart, betyder inte det att Daiwa rullar är sämre på något sätt.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2016-02-19, 13:50.

Kommentera

Tack, Anton, det var nytt för oss
                Skämt åsido, jag förstår det: att man tycker att något bra blivit bättre, att man välja något man är van med (att serva t.ex), att man köper något som man tycker är snygg, pålitlig eller innovativ (som DC).
                Själv är jag ingen märkestrogen konsument- jag köper enligt egna och vänners kvalitetskriterier. Har rullar av alla de tre stora som används flitig för olika ändamål. Därför skulle jag inte avgränsa en fråga om en rulle som kan göra samma som Beasten till bara ett annat fabrikat- men det är ju personliga referenser.
                Till TS: Curado D, E eller I (G är en kosmetiskt ändrat Caenan)/Chronarch D-E, Essence DC.
                Lite rundare fast nätta alternativ: Calcutta D 201 , Calcutta Conquest 201 -14

Och så utanför söktråden: Daiwa Zillion, Tatula, Z2020/Z200, Coastal Inshore, TD Advantage Super Tuned/HRF,
                Rundare: Ryoga 1016 / Pluton

Abu: Revo Inshore

Quantum: Energy PT E761

Blandade lite äldre med nya. Prisvärd med premium.

Finns säkerligen fler men det är vad jag kommer på raka armen. Jag utgår ifrån att Beasten klarar mellan säger vi 8-100g. Det kan ju diskuteras.

Kan slänga in att jag har en underbar Revo STX Gen2 med Rocket lager, som också skulle fixa jobbet. En vän missbrukar/testar sina rullar hänsynslöst och han har jerkad/jiggad 100g beten i både salt och söt några år nu med sin STX- jag servar den som alla hans andra rullar.
                Visst inte hela tiden, men dock regelbunden.
                Förutom att jag bytt lager två gånger så funkar den bara bättre idag. Inte illa för en koreansk tvålkopp som den är!
                Senast ändrad av Utter; 2016-02-19, 15:33.

Kommentera

Efter att ha läst första inlägget en gång till så ser jag ett önskemål som bir svårt att uppfylla utan att gå upp i rullstorlek.

Linmängd.. Det blir svårt att få till utan att gå upp en storlek på rulle!
                  Då är vi uppe på Curado 301D eller E i storlek för ingen av de mindre kan (mig veterligen) matcha Beast linkapacitet.
                  Alternativt Lexa / Toro men de ville ju inte TS ha.

/ HenkeW

Kommentera

Curado 301D
                    Ja odjuret ligger i ett mellanläge med sina 165m 0:32 mm. nylon

Kommentera

Ja det är svårt att veta vad en rulle egentligen rymmer...

Kollar man på uppgifter från USA så:

Tatula HD: 12/195, 14/165 (lb./y)
                      Beast: 12/180
                      Pluton/Ryoga/Z2020: 12/185, 14/155 (de två senare har knarr på slirbromsen!)
                      Lew's BB2 Inshore: 14/190

Beasten rymmer här minst?! Frågan är vilken som tar mest IRL med samma lina? Enligt Lew's så är den "lika stor" som en Lexa 300... fan trot - då beställer jag den...!

Köpte 2015 en finare Shimano i 200 storlek och enligt officiella rullspecifikationer skulle den rymma "no. 4/130m" Antar att de menar PE4, en japansk benämning på mono/flätlinor som ska vara samma som 0,33 mm...

Fast det rymmer den inte om man lägger på en YGK Ultra Jigman PE4/0,33, utan omkring 90 meter... alltså en fin lina som "sägs vara" ovanligt tunn i förhållande till sin styrka... (i vart fall ovanligt dyr...)

Är det linan som är tjockare IRL eller Shimano som överdriver rullens kapacitet? Tja att linor ofta ÄR för tjockare än angivet är ingen nyhet...
                      Å andra sidan kan man fråga sig vilken slags no./PE 4-lina Shimano använde sig av när det fick på 130m? Enligt Shimano Power Pro...?!

Wow - den linan vill jag ha isf!

(nån sa som förklaring att Shimano menade "nylonlina PE 4" och inte "flätlina PE 4"... jag tror inte på det argumentet.... och nog borde en 4 vara en 4 oavsett vad den är gjord av...?)

Nu vet jag inte vilka kastlängder TS har eller vilken lingrovlek han vill köra med men jag klarar mig förvånansvärt bra med mina 90m av PE4/0,33 till mitt gäddfiske upp till 130g...
                      Senast ändrad av anteman; 2016-02-19, 21:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 899 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13