150 - 300g spö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

150 - 300g spö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Okuma EVX Muskie 4-12 oz, 41 cm bakhandtag, du kan skjuta in en del av klingan i handtaget och det finns rejält med pulver att kasta det mesta med. Det är inte heller speciellt dyrt, t.ex. här: https://www.ofc.nu/okuma-evx-musky-p-3093-c-235.aspx

Jag har ett själv och jag har förlängt mitt bakhandtag till 50 cm, vilket gör att man får ännu lite mer hävarm för de allra tyngsta "gummina"...

Kommentera

Ursprungligen postat av Korsdraget Visa inlägg
      Det där med teleskopiskt att kunna skjuta in ca 1,5" i handtaget är smart.
      Har så på mitt spö från Tackle Industries.

Hör efter med Rapala proguide om det tar hem de teleskopiska till Sverige.
      Själv ser jag inte riktigt det smarta i att teleskopiskt kunna skjuta in klingan en och en halv tum. dvs 38,1mm.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
        Själv ser jag inte riktigt det smarta i att teleskopiskt kunna skjuta in klingan en och en halv tum. dvs 38,1mm.
        det hamnade nog bara ett komma där i onödan tror jag, 15" (dvs. 38,1cm) kanske känns smartare ;P

Kommentera

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
          det hamnade nog bara ett komma där i onödan tror jag, 15" (dvs. 38,1cm) kanske känns smartare ;P
          Jodå, jag fattade nog det, bara det att jag inte kunde hålla mig.

Kommentera

Hej!

Shimano Compre Muskie M90XXHTD är teleskopisk i handtaget medan M86MHD inte är det.
            Bägge spöna är riktigt trevliga redskap för modernt tyngre gäddfiske och alla mina vänner som känt på bägge dom har blivit mycket imponerade! 8,6 fotaren har något djupare aktion och kastar mycket bra till ca 300gr. 9 fotaren är toppigare och något rappare och kastar beten över 400 gram enkelt. Vilken man föredrar blir mest en smaksak i slutändan då vissa gillar toppiga spön medan andra vill att dom ska böja lite djupare och vara aningen mer förlåtande så bäst är att du får chansen att testa bägge och ett tips är att helst ha på en rulle så balansen blir rätt och allra helst ska du ha möjlighet att kasta med spöna så du verkligen får uppleva vad dom går för.
            Det är väldigt mycket spö för pengarna och dom överraskar med prestandan

Har du fler frågor så kontakta mig gärna

Mvh Mikko Seppänen

Kommentera

RST/LF HellDawg 8,6 ft. Långt bakre korkhandtag (ungefär som choppern) Står 180g på spöt, men det är helt underklassat! Är väll klassat som "Hall of fame spöt" eller andra ST croix i den klassningen eller Okuma EVX. Mitt spö slänger jag 200g+ gummin utan problem! Funkar nog att kasta 300g beten åxå? Har inte testat! Mitt är delat precis över främre korkhandtaget (Vet inte om Choppern är det?) Nackdelen är att spöt är rätt tungt, 400g men står man ut med det så är det mycket spö för pengarna! Spöt kostade 699kr sist jag kollade!
              Senast ändrad av ArcticDreamer; 2016-04-07, 12:38.

Kommentera

Ursprungligen postat av zippoo Visa inlägg
                Hur långt bakhandtag är det på Bulldawg hall of fame, är det bara 22cm som det stod på någon tysk sida jag hittade? Jag hittar inte så mycket information om det spöt efter en snabb googling, finns det att få tag på i sverige eller är det import som gäller?

Om det är kort bakhandtag så går det bort då jag gillar när de är ganska långa.
                Jag ska mäta mitt. Det är långt bakhandtag tycker jag i alla fall. Inga problem att kasta långt med. Jag köpte mitt på Sporting i Örebro av Dansken för några år sedan.
                Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ta en titt på Tackle Industries 9 fotare, Har XH själv som alroundspö før spinnbeten kør allt från småbeten som platypus o 20cm shadar upp till shallow pounders med det. tycker personligen att gränsen før att kunna ta i obegränsat i kasten går runt 300-350 gram på det spøt. Ska jag kasta konstant med 300gram + beten kør jag Ti XXH.

Tackle Industries – High-performance musky and pike rods, lures, swimbaits, and topwaters. Premium gear built for serious anglers and big catches.

Kommentera

Team Daiwa tournament 8.1" klarar lätt 300gr. Tvådelat i handtaget.
                    Senast ändrad av Buster; 2016-04-07, 13:48.

Kommentera

Jag själv föredrar fiske med lättare beten mellan 20-150 gram, men det är ju en smaksak! Då jag fiskar med större beten sker det främst när jag trollar eller ror drag! Dettaa amerikansk inspirerade fiske med 300g beten tycker jag bara är jobbig! Bekvämare att spinnfiska lättare beten. På 80 och 90 talen funkade det utmärkt att fiska med 50g Zalt! ! Och det gör det fortfarande! Finns ju utmärkta gummin i denna viktklass!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 244 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13