Vilket spö ? TopnTail, Lizzard, W8 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket spö ? TopnTail, Lizzard, W8 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilket spö ? TopnTail, Lizzard, W8 ?

Hej

Ska köpa nytt spinnspö, tänkt till gummibete typ Mcubber osv.
    Fiskar typ max 125gram.

Gillar spön som är ganska styva och snabba.
    Fördel är om spöet funkar att jerka lite med även om det inte måste vara optimalt för det.

Har kollat på följande spö lite:
    Westin W8 Powercast
    St Croix Legend Top N Tail
    BFT Lizzard Multipike.

Någon som erfarenhet av något av dessa ? eller något annat spö som skulle passa ?

Kika på illex wild dog. Såg ett till salu här på FS. Toppenspö med snabb aktion.

Kommentera

Här har du en tråd där Westin w8 samt legend elite 8ft <3oz dvs ett grönt top n tail disskuteras.

Personligen hade jag valt ett Top N Tail då jag tycker mitt 8fots Legend Elite är ett underbart spö för allt jag fiskar med så wobblers stora som små, gummi shadjiggar/swimbaits, tail beten och gäddspinnare. Visst fungerar det till mindre jerkbaits eller typ buster som kräver noll ansträngning att få gång på men jag har inte haft problem de få gånger jag testa t.ex smuttly/cobb eller trueglide.

På spöt hade jag sedan plockat på rundrulle från Japan gärna guldfärgad...

/Apan

Edit: Har hittills bara fiskat ett pass med mitt illex Wild dog men det är inte i närheten lika universiellt som mitt St Croix Legend Elite tycker jag. Ganska tråkig/billig slutfinish på spöt trots sin rejäla prislapp återigen från fransmännen dem verkar inte ha fått in det där med premium känslan ännu. Men trevligare att fiska tyngre med än St Croix 8fotare en trevlig toppaktion samt att det laddar bra när man kastar.
      Senast ändrad av Monkey; 2016-04-03, 14:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Här har du en tråd där Westin w8 samt legend elite 8ft <3oz dvs ett grönt top n tail disskuteras.

Personligen hade jag valt ett Top N Tail då jag tycker mitt 8fots Legend Elite är ett underbart spö för allt jag fiskar med så wobblers stora som små, gummi shadjiggar/swimbaits, tail beten och gäddspinnare. Visst fungerar det till mindre jerkbaits eller typ buster som kräver noll ansträngning att få gång på men jag har inte haft problem de få gånger jag testa t.ex smuttly/cobb eller trueglide.

På spöt hade jag sedan plockat på rundrulle från Japan gärna guldfärgad...

/Apan

Edit: Har hittills bara fiskat ett pass med mitt illex Wild dog men det är inte i närheten lika universiellt som mitt St Croix Legend Elite tycker jag. Ganska tråkig/billig slutfinish på spöt trots sin rejäla prislapp återigen från fransmännen dem verkar inte ha fått in det där med premium känslan ännu. Men trevligare att fiska tyngre med än St Croix 8fotare en trevlig toppaktion samt att det laddar bra när man kastar.
        Funkar det jerka typ en Big Bandit med TopNTail ? Sålde mitt Lipstick precis då jag inte alls gilla det.

Har redan en 201DC som kommer sitta på spöet

Kommentera

Har aldrig fiskat en big bandit så jag vet inte hur dem är att arbeta igång men en glider borde inte vara struligt dock så skulle jag aldrig jerka med en cq201a (chansar jag på) dem tar in lite lina så det är inte värt det speciellt inte med en glider som vandrar långt ut åt sidorna.

Nej vill man jerka mkt så är en rulle med högre linintag en nödvändig enligt mig så kan man fiska allt annat med en långsammare rulle.

Vad gillade du inte med ditt Lipstick? Jag vet vad jag inte gillade med mitt men det är alltid personligt.

Top n tail är "spädare", känsligare och snabbare än lipsticken men inte heller gjort för samma kastvikter eller beten.

Är jerk en viktigt del så hade jag nog kollat på ett donwsizer då har du inte samma känsliga topp men i övrigt ett ganska likt spö.

/A
          Senast ändrad av Monkey; 2016-04-03, 15:18.

Kommentera

Har ett top n tail och det är perfekt att köra gummi med, bra tryck i kasten där du knappt känner betet men sjukt skön känsla när du får fisk! Jerka kan du göra i sidled och få bra gå g på vilket bete som helst, traditionell Jerk att rycka neråt är väl inte att rekommendera kanske, om du inte har jävligt starka handleder!!
            AIK SM-GULD 2LAX9

Kommentera

Top n tail har halva maxvikten mot ett Lipstick och väldigt stor skillnad tycker jag. Top n tail är trevligt men vill du ha ett multispö som är bättre att jerka med också så kolla Downsizer. 7.3 fot istället för TnT som är 8 fot. Men riktigt fint och har bägge själv.

Kolla även Eastfields Catapult är progressivt men rätt toppigt. Passar din viktklass och 8.2 fot.

Kommentera

Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
                Top n tail har halva maxvikten mot ett Lipstick och väldigt stor skillnad tycker jag. Top n tail är trevligt men vill du ha ett multispö som är bättre att jerka med också så kolla Downsizer. 7.3 fot istället för TnT som är 8 fot. Men riktigt fint och har bägge själv.

Kolla även Eastfields Catapult är progressivt men rätt toppigt. Passar din viktklass och 8.2 fot.
                Har faktiskt redan ett Downsizer (tycker det funkar bra till allt), så egentligen är inte jerk så viktigt. Hur mycket skiljer sig Downsizer mot TopnTail i kastlängd ? Är det värt att köpa TopnTail för gummibetena endast ?

Kommentera

Top n tailen har en mjukare och känsligare topp som jag tycker fungerar bättre med lättare och tyngre beten då det laddar bättre vid kast och man känner minsta pet även med drag som har en subtil gång tex smårullande wobblers och swimbaits.

Jag tyckte dock dem var för lika så jag gjorde av mig med mitt downsizer då Legend Eliten gjorte allt bättre.

Jag har aldrig med mig endast 1 spö ut finns inget riktigt universiellt super spö bara en del som är bra på mycket.

/Apan
                  Senast ändrad av Monkey; 2016-04-03, 18:35.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                    Top n tailen har en mjukare och känsligare topp som jag tycker fungerar bättre med lättare och tyngre beten då det laddar bättre vid kast och man känner minsta pet även med drag som har en subtil gång tex smårullande wobblers och swimbaits.

Jag tyckte dock dem var för lika så jag gjorde av mig med mitt downsizer då Legend Eliten gjorte allt bättre.

/Apan
                    Ok, tack för svar.

För själva klingans längd kan inte skilja sig så mycket i längd. Downsizer och Lipstick klinga var nästan lika långa. Skiljde typ 5-7cm.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 195 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13