Ambassadeur 5600 predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 predator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5600 predator

    Hej alla!

    Jag undrar över min predator rulle. Är det meningen att den inte ska ha någon glapp i spolen fast jag har mekaniska bromsen så löst det går? Känns som om att min mekaniska broms inte alls har någon påverkan på min kast längd.

    För tilfället har jag alla centrifigualbromsarna inklämda för att få så långa kast som möjligt men känns som jag inte får den potentiella kanstlängden jag borde få. Finns det några tips för att få längre?

  • #2
    Du kan trimma. Dubbelt kullagrad linförare tex.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av kakimaan Visa inlägg
      Hej alla!

      Jag undrar över min predator rulle. Är det meningen att den inte ska ha någon glapp i spolen fast jag har mekaniska bromsen så löst det går? Känns som om att min mekaniska broms inte alls har någon påverkan på min kast längd.

      För tilfället har jag alla centrifigualbromsarna inklämda för att få så långa kast som möjligt men känns som jag inte får den potentiella kanstlängden jag borde få. Finns det några tips för att få längre?
      Nej det är något som är fel. Har du haft isär rullen ? kan du tänka dig att du kan ha satt ihop något galet? Du ska absolut få glapp i sidväg långt innan skruven är i sitt ändläge.

      Men du säger också att du inte får någon påverkan på kastlängder men ingen om hur kastlängderna är. Är kastlängden redan långa har du du inget kvar att öka med. Är kastlängden kass kan du även ha andra problem.

      Predatorn (och Inshoren) är rullar som jag personligen inte tycker hör hemma i 15-40 gr segmentet. Där är en Rocket så mycket bättre. Så vad har du rullen till för beten ?

      Men kolla ditt glappet, känns spontant som att spolen sitter inspänd på nått sätt.
      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

      Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av kakimaan Visa inlägg
        Hej alla!

        Jag undrar över min predator rulle. Är det meningen att den inte ska ha någon glapp i spolen fast jag har mekaniska bromsen så löst det går? Känns som om att min mekaniska broms inte alls har någon påverkan på min kastlängd.

        För tilfället har jag alla centrifigualbromsarna inklämda för att få så långa kast som möjligt men känns som jag inte får den potentiella kanstlängden jag borde få. Finns det några tips för att få längre?
        Hej Christoffer;

        Så långa kast som möjligt är ett relativt begrepp beroende på både bete, kastare, rulle och spö...

        Själv har jag sedan år 2009 en Ambassadeur 5600C PREDATOR fylld med 0,28 mm PowerPro spectralina och den kastar jag 30 - 50 grams Bomber, Cisco Kid och Swim Whizz och andra wobbler med...

        Axialglappet på min 5600C PREDATOR är cirka 0,5 mm när jag pressar spolen fram och tillbaka, men 0,5 - 1,0 mm axialglapp har jag även på alla mina andra Ambassadeur multirullar...

        Inte är min kastförmåga i närheten av världsrekordkastare som Mikael Boettge på Sportfiskeboden i Täby, men 40-50 meters kastlängder är inga större problem att kasta med min Ambassadeur 5600C PREDATOR multirulle som sitter monterad på ett 11-fots Pike Furusund Sportex Carbon Kevlarspö...

        Det sitter en lagerkopp på höger sida innanför veven på din Predator multirulle. Troligtvis har du dragit åt den lite för hårt, eftersom du inte har den minsta tendens till axialglapp. Skruva ut lagerkoppen en aning och känn efter om du inte får lite axialglapp. Det är troligtvis den enda åtgärd som behövs för att du ska uppnå önskade kastlängder....

        http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

        www.trumman.com

        Kommentera


        • #5
          Hej, tack för alla svar. Jag har endast inaktivera centrifugal bromsarna och kollat noga att jag satt ihop rullen på rätt sätt. Kasten är relativt långa, men då jag jämför till exempel med en daiwa, så får jag betydligt längre kast. Lagerkoppen är även relativt lös. Men då måste de väll vara något tok i rullen då den inte får något glapp... Skall kolla rullen nogrannare och försöka hitta problemet.

          Kommentera


          • #6
            Skruva loss lagerkoppen. I botten på den ska det ligga en spolaxelhållare i plast, svart. Kanske har den lossnat ur sin position? Den ska ligga längst ner, och var försiktigt för den är ömtålig.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av kakimaan Visa inlägg
              Hej, tack för alla svar. Jag har endast inaktivera centrifugal bromsarna och kollat noga att jag satt ihop rullen på rätt sätt. Kasten är relativt långa, men då jag jämför till exempel med en daiwa, så får jag betydligt längre kast. Lagerkoppen är även relativt lös. Men då måste de väll vara något tok i rullen då den inte får något glapp... Skall kolla rullen nogrannare och försöka hitta problemet.
              Du måste ge mer info. Är det en ny rulle ? hur mycket har den kastat ? har du servat den, vilken olja och hur mycket ? Har du fett i linspridaren ? osv osv. Det finns en miljon orsaker till att en rulle blir seg. Som nya kan vissa individer vara tighta i sina delar innan rullen släpper loss riktigt. Att bara jämföra med en annan rulle med annan lina på ett annat spö är inget du kan dra några slutsatser på. byt lina å spö mellan rullarna så kanske predden kastar bäst av de två.

              Men detta glapp det pratas om är tämligen ointressant. En spole med 2 mm glapp är inte friare än vad spolen med 0,00001mm glapp är. Den senare kan du inte känna glappet på. Sätt 10-15 gram bly i linan. spö rakt fram. dra åt lagerkoppen och frigör rullen. Skruva ut lagerkoppen lite i taget och när kulan åker i backen är rullen fri. Ju mindre vikt desto längre kast. tar du 5 gram är det i princip glapp, 10-15 kanske noll-glapp. men även att justera in mot 20-30 gram funkar så länge du kastar tyngre beten. Den lilla skillnaden kanske bara ger någon meter eller 2. Inte mycket mer.
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

              Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 305 svar
              262 971 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg JontaK
              av JontaK
               
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              858 svar
              139 460 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg gaddivar  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 031 svar
              193 776 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Sundström76  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 144 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
              79 svar
              12 337 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Torekrok  
              Arbetar...
              X