Utväxling på haspelrulle vid gummifiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på haspelrulle vid gummifiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxling på haspelrulle vid gummifiske

Jag har tänkt mig att köpa en haspelutrustning för fiske med mina "mindre" gummin som pig shad jr, mcrubber jr etc...

Min fråga är nu vilken utväxling på rullen som är att föredra vid denna typ av fiske. Tycker de flesta rullar jag kikat på har en relativt hög utväxling och jag tenderar nog att veva lite för snabbt om nappen uteblir.. Därför har jag varit inne på en rulle med lite lägre utväxling. Är jag på rätt spår, och isåfall har ni tips på bra rulle som passar denna typ av fiske bra? Kan nog tänka mig att sträcka min budget till ca: 2500kr.

Och när jag ändå har Er uppmärksamhet vilket spö skulle ni para ihop med rullen för perfekt balans? Ska som sagt fiska med mindre gummin och inga 200gr klumpar.

Tack och bock på förhand!
    Senast ändrad av StoneHill Fishing; 2016-04-22, 08:59.

Omkring 5,0:1 om det är en rulle i 2500-storlek, eller runt 4,0:1 om 4000-storlek. Med haspelrullar måste man komma ihåg att spoldiametern växer en hel del med rullstorleken, vilket ger snabbare intagning även om den numeriska utväxlingen tom är mindre än på den mindre rullen.

Kommentera

Försök att hitta en butik som har Shimano Yasei H pike , ett otroligt lätt & trevligt spö klassad till 60 gr .

& till den en Shimano 2500 typ Stradic

Lina Sufix Pro 8 , mjuk tyst & snäll mot fingrarna .

Kommentera

Är det tillräckligt med en 2500 rulle för exempelvis spöt enligt ovan: Shimano Yasei H pike -60gr om jag önskar fiska med exempelvis pig shad jr eller skeddrag i 50gr klassen?

Kommentera

Smaken är som baken... Jag hade gått på 4000-size. 2500 använder jag till abborre, men vissa tycker ju det är för stort för abborre och propagerar för 1000-rullar till det fisket.

Kommentera

Ursprungligen postat av a03dansi Visa inlägg
            Är det tillräckligt med en 2500 rulle för exempelvis spöt enligt ovan: Shimano Yasei H pike -60gr om jag önskar fiska med exempelvis pig shad jr eller skeddrag i 50gr klassen?
            Till beten upp till 60gr tycker jag det räcker utan problem , funderar själv på ett Yasei H pike i hop med en 2500 rulle för just lättare beten .
            Har ett Shimano Biomaster haspel kit klassat till 120 gr & med en 4000 rulle , det upplever jag som lite onödigt kraftigt för beten runt 50-60 gr men det funkar .

Kommentera

Det går inte att säga, beror på vilket fabrikat å typ av spole. Det ända intressanta är hur många cm per vevvarv. Eller så får du helt enkelt anpassa hur fort du vevar..��

Kommentera

Jag själv skaffade precis en Daiwa Ballistic 2500 som iofs sitter ihop med ett ganska nätt jiggspö. Men tycker hitintills att den rullen vart suverän! På premiärhelgen så användes detta set till att fiska efter gädda med... Visade sig att gäddan inte riktigt ville ha de superstora betena så downsizeade ganska ordentligt och drog mycket gädda på det.

Det är den billigaste rullen i Daiwas Real Four, kan starkt rekommendera den. Har för övrigt en utväxling på 5.6:1.

Kommentera

Jag har själv hög utväxling på min haspelrulle till jiggfiske och anser att det är bäst. Med högre utväxling tar du in lina snabbare och har då bättre kontakt med betet. Du slipper slacklina och kan verklig utnyttja spöet för att styra och lyfta betet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 354 svar
                  279 158 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13