Vet att det mest handlar om vertikalfiske eller jigg när det gäller gös nu för tiden, men när jag började fiska seriöst på 80 talet så var röd/vita beten synonymt med gös. I första hand wobblers, som Hi-lo, Swim-whizz eller Rapala mm! Den färgsättningen var liksom en klassisk gös färg! Jag är uppvuxen på Öland, och där fanns ingen gös, men hade skapliga resultat på gädda med denna färg! Finns det inga jiggar i röd/vitt? Jag har då aldrig sett några!?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Röd/vit = Gös??
Collapse
X
-
Har jag fått en el. två gösar på rödvitt övriga har jag fångat på Rapala 18 cm GFR=guld med flourcerandet rött o samma fast i Silver o resten där utöver på mete med levande mört.
Läs gamla FJ o FJ årsbok om du har tillgång till dom från 80-talets början o framåt.
Jag bodde i Huskvarna o Aneby vid den tidpunkten o fiskade mycket i Ralången, n Aneby.
Se även min presentation.
Senast ändrad av lsjonsson; 2016-04-27, 04:29.Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. /Albert Einstein
/Stefan
Kommentera
-
Jag kör mycket relaxjigg efter gös.
Kan väl säga som så att färger inte spelar så stor roll där jag fiskar. När de är på hugget tar de på alla färger, ingen som är bättre eller sämre.
Men ändå, ÄNDÅ brukar jag alltid börja med en vit kropp med röd ovansida. Inte ett rött huvud som du är inne på, men samma färgsättning.
Nästa steg är blå/vit, svart/vit, gul/grön.
Får jag inget på den första brukar jag inte få något på de andra heller. Lägger väldigt lite vikt på färgerna faktiskt.
I sjön hemma så verkar gul/grön gå väldigt bra, grannen har tagit en del gös på den färgen och likaså jag.
Rög/vit fungerar ju säkert, men de andra fungerar säkert minst lika bra också. Lägg inte för mycket vikt på gamla meriter utan har lite blandat att växla mellan
Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Hej Johan;Ursprungligen postat av ArcticDreamer Visa inläggVet att det mest handlar om vertikalfiske eller jigg när det gäller gös nu för tiden, men när jag började fiska seriöst på 80 talet så var röd/vita beten synonymt med gös. I första hand wobblers, som Hi-lo, Swim-whizz eller Rapala mm! Den färgsättningen var liksom en klassisk gös färg! Jag är uppvuxen på Öland, och där fanns ingen gös, men hade skapliga resultat på gädda med denna färg! Finns det inga jiggar i röd/vitt? Jag har då aldrig sett några!?
På 1960-talet kom jag för första gången i kontakt med elektriska utombordsmotorer och jigfisket via Virgil Ward hos Bass Buster Lures och Minn Kota Electric Fishing Motors i USA. http://www.dansfishntales.com/virgilward.html ...
Jag började redan då att jigfiska med marabou jiggar som Maribou Jigs och Crappie Buster som var rena magneterna för både Abborre och Gös...
År 1972 sålde jag via LEF-Beten för första gången jiggar bl.a. Crappie Buster, Beetle och Salty Beetle (mjukisjiggar) till fiskebutiker som Fiskarnas Redskapshandel, Lundgrens Fiskredskapsfabrik samt Husbergs Eftr. i Uppsala och Västerås...
Jag minns att jag hade ABU´s säljare på Stockholmsområdet, Sixten Karlsson med mig ut i båten och jiggade Abborre ute på Norra Björken i Mälaren med 7 grams Crappie Buster maraboujiggar. Sixten blev eld och lågor när han fick två eller tre Abborrar på nästan varje kast. Vid jigfiske med Crappie Buster kastade vi oftast med tre jiggar, varav två som upphängare och en längst ner..
Mjukisjiggarna Beetle, Busy Beetle, Salty Beetle, Mini Twister och Shimmy Shad fanns i ett 20-tal olika färger. En av Gösens absoluta favoritfärger på mjukisjiggen MisterTwister var vit med en stor röd fläck närmast jighuvudet...
Old Firehand
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
271 306 visningar