Spö+rulle för bottenmete/trolling - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spö+rulle för bottenmete/trolling

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spö+rulle för bottenmete/trolling

Tjena tänkte jag skulle börja bottenmeta lite gös i sommar, blir väl med sänken runt 30g, å små löjor. men grejen är att jag vill ha ett set som funkar bra både för trolling med drag från en 12cm rapala till en 20 cm swim whizz också. har ni nå bra ideer på detta?

Ju billigare desto bättre men ska ju gå att kasta ut bottentacklet med. tänkte köpa 4 st spön å rullar då så jag har så de räcker

Köp två 9 fots haspelspö med en kastvikt på ca 40 gram till småvobblers å bottenmete som du har åt sidorna när du trollar, sen köper du två kortare å kraftigare spön typ ugly stik med magdarulle till swim whizz å såna grejer som gör stort motstånd i vattnet, dom har du i mitten när du trollar. Jag skulle inte presentera en liten delikat löja till gösen med samma spö som jag kör swim whizz pga känslan, skulle heller inte köra 12 cm rapala med det spöt. Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
      Köp två 9 fots haspelspö med en kastvikt på ca 40 gram till småvobblers å bottenmete som du har åt sidorna när du trollar, sen köper du två kortare å kraftigare spön typ ugly stik med magdarulle till swim whizz å såna grejer som gör stort motstånd i vattnet, dom har du i mitten när du trollar. Jag skulle inte presentera en liten delikat löja till gösen med samma spö som jag kör swim whizz pga känslan, skulle heller inte köra 12 cm rapala med det spöt. Mvh
      Jaså, jerkspön har jag, tänkte om jag ska trolla gös funkar väl mindre rapalas typ x-rap osv å sen gädda med större swim whizz, men när jah tänker efter så blir de nog inte så mycket gäddtrolling hmm

Kommentera

Tänkte har någon något bra tips på ett spö runt 50g och passande rulle i storlek 2500 borde väl bli bra? och äre nylon elr flätlina som gäller för detta fiske? kanske ska göra en annan tråd om tips för bottenmete
        Senast ändrad av Alltiallo; 2016-05-11, 14:13.

Kommentera

För bottenmete efter gös skulle jag personligen valt 12 fot långa avonspön på 1,5 - 1,75 Lbs... men jag är ju en riktig metenörd.

Men jag har en känsla att du tycker att spöna blir för långa.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-05-11, 15:32.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            För bottenmete efter gös skulle jag personligen valt 12 fot långa avonspön på 1,5 - 1,75 Lbs... men jag är ju en riktig metenörd.

Men jag har en känsla att du tycker att spöna blir för långa.
            Vill helst ha något jag kan konvertera till något annat :pp t.ex trolling eller kanske ba behöva byta spole så gåre slänga små gummibeten för gädda osv. eftersom jag aldrig metat förut förutom små mörtar när jag va liten så vill jag inte satsa på dem riktiga grejerna direkt! + har båt å är bekväm i min båt hehe så kommer nog bli å smälla i ett par strandstolar och bottenmeta från båten när det inte är för blåsigt då. ska ju va bekvämt med

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 354 svar
            277 510 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13