Suick Thriller - favorit(er) och varför? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suick Thriller - favorit(er) och varför?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suick Thriller - favorit(er) och varför?

    Jag har haft en trotjänare rätt länge i en 9" Suick Thriller Hot Pink/Silver/Grey, faktiskt ingen aning om det var en viktad eller ej då jag aldrig fiskat med nån annan Suick än den enda jag hade? Jag gissar att den var oviktad dock.

    Tyvärr tappade jag den på nåt av passen nån gång på slutet av förra säsongen... inte tänkt på det förrän nu senast i helgen då jag var ute, saknade den då sjukt mycket. För mig har den alltid varit lite speciell, har alltid varit favoriten för att fiska gädda i P&T-vatten och den brukar alltid leverera bra dära, såklart även i övrigt, men, ffa P&T-vatten eller före detta P&T-vatten.

    Så, nu kommer jag ju vilja köpa iaf en i utbyte, men, sneglar även lite på nån annan Suick i nyköpet, varför inte liksom? gillade den ja hade grymt mycket så...

    Så, bara för att det vore kul att höra, av ren och skär nyfikenhet alltså!!!
    VAD HAR NI FÖR FAVORIT(er) av Suick Thrillers? Färger? Förtyngd? Standard? Red Hot???

    In med åsikter!!!

    MVH
    /peter
    https://www.facebook.com/OKspinners/

  • #2
    Jag gillar bäst den förtyngda suicken då den kan fiskas längre på året, den flytande kör jag mest på sommaren. Ingen speciell favoritfärg. Kan tipsa om Big Fork Sand Cat 6 av gamla modellen som lundgrens rear ut nu, den nyare är en blandning mellan pullbait och wobbler och har inte riktigt fallit mig i smaken. Musky Mania Burt 9 är inte dum heller, speciellt den med jiggsvans. Kan även trollas.
    Senast ändrad av Pegu78; 2016-05-17, 15:18.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
      Jag har haft en trotjänare rätt länge i en 9" Suick Thriller Hot Pink/Silver/Grey, faktiskt ingen aning om det var en viktad eller ej då jag aldrig fiskat med nån annan Suick än den enda jag hade? Jag gissar att den var oviktad dock.

      Tyvärr tappade jag den på nåt av passen nån gång på slutet av förra säsongen... inte tänkt på det förrän nu senast i helgen då jag var ute, saknade den då sjukt mycket. För mig har den alltid varit lite speciell, har alltid varit favoriten för att fiska gädda i P&T-vatten och den brukar alltid leverera bra dära, såklart även i övrigt, men, ffa P&T-vatten eller före detta P&T-vatten.

      Så, nu kommer jag ju vilja köpa iaf en i utbyte, men, sneglar även lite på nån annan Suick i nyköpet, varför inte liksom? gillade den ja hade grymt mycket så...

      Så, bara för att det vore kul att höra, av ren och skär nyfikenhet alltså!!!
      VAD HAR NI FÖR FAVORIT(er) av Suick Thrillers? Färger? Förtyngd? Standard? Red Hot???

      In med åsikter!!!

      MVH
      /peter
      Hej Peter;

      Fredrik Johansson som helt nyligen fångade en 21,07 kilo Gädda i Vättern, som också blev nytt Svenskt Rekord på Gädda, har även tidigare fångat en stor Gädda på en 9" Suick Thriller Hot Pink/Silver/Grey. Se Fredrik med den Suick-fångade Gäddan här . http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ...

      Go for the Big Ones!

      http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

      Kommentera


      • #4
        Thrillern är just den oviktade varianten. Jag har sjäv svårt att få till Thrillern, utan kör bara weighted. Jag tycker dom små är riktigt bra direkt ur kartongen med något nedböjd sked, medan den stora har funkat otroligt bra när jag viktat både fram och baktill. Lååååånga och hårda ryck varvat med spinnstopp med den stora. Funkade bra för mälargäddorna över gräsflaken!

        Kul att dom funkat bra vid P&T!! Har hört talas om folk som slängt sina för att dom inte fattat grejer. Pullbaits är bra!
        Kan tänka mig att en något viktad variant skulle vara super vid "siluettfiske"?
        Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
          Hej Peter;

          Fredrik Johansson som helt nyligen fångade en 21,07 kilo Gädda i Vättern, som också blev nytt Svenskt Rekord på Gädda, har även tidigare fångat en stor Gädda på en 9" Suick Thriller Hot Pink/Silver/Grey. Se Fredrik med den Suick-fångade Gäddan här . http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm ...

          Go for the Big Ones!

          http://www.trumman.com/fisketips.htm
          Old Firehand
          Det där är en redig gädda!!! Grymt fin, sett den på din sida förut, men, aldrig förr reflekterat över att det ju just är en 9" Suick Thriller Hot Pink/Silver/Grey som sitter i munnen på den!!!
          https://www.facebook.com/OKspinners/

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Kiwi Visa inlägg
            Thrillern är just den oviktade varianten. Jag har sjäv svårt att få till Thrillern, utan kör bara weighted. Jag tycker dom små är riktigt bra direkt ur kartongen med något nedböjd sked, medan den stora har funkat otroligt bra när jag viktat både fram och baktill. Lååååånga och hårda ryck varvat med spinnstopp med den stora. Funkade bra för mälargäddorna över gräsflaken!

            Kul att dom funkat bra vid P&T!! Har hört talas om folk som slängt sina för att dom inte fattat grejer. Pullbaits är bra!
            Kan tänka mig att en något viktad variant skulle vara super vid "siluettfiske"?
            Jasså? Är inte alla Suick Thrillers, viktade som oviktade ändå thrillers??? eller missförstår jag dig? visst, att orginalet/första som Frank Suick gjorde på 9" väl var oviktad, men, dom andra som senare kommit både viktad och oviktade är väl ändå Thrillers? I och för sig är det väl ovidkommande vad dom kallas så länge man får kasta dom och kanske även lyckas locka upp nån gädda!!!

            Jag förstår... hmmm, ska bli intressant att se, jag är nu helt säker på att den jag haft varit vanlig 9"oviktad, tack vare infon på Old Firehands sida så insåg jag snabbt att den jag hade måste varit oviktad då den gått just under/i vattenytan.
            Vet inte, jag kanske haft tur eller nåt? men jag tycker den alltid gick bra i vattnet för mig, sen, iofs, oftast var det just i P&T eller gamla före detta P&T-vatten som jag haft störst framgångar med den.

            En, helt troligen upp åt väggarna galen teori, tagen ur röven på mig, till varför den funkat så bra i just P&T-vatten är att såna vatten där det ändå fått finnas kvar lite bra gäddbestånd som glatt kalasar på regnbåge så tänker jag mig att gäddan lärt sig plocka av en hel del fisk uppe vid just vattenytan, passar på nån gång då regnbågen plockar nåt krams från vattenytan liksom och blir lätt att se, och/eller det inte helt ovanliga man ser vid P&T att regnbågarna "inte fungerar som dom ska" och är lite lätt "defekta" och därför utgör ypperliga lättfångade kalas för gäddor!
            Tänker mig att det lite är därför som den brukar funka så fint där den svamlar runt just under vattenytan och blänker till lite... sen att just den Hot Pink är lite "regnbågig" i färgen är nåt som jag nog egentligen inte tänker gör så värst stor skillnad, annat än för min egen hjärna och slutledning utan tror mer på att den utgör en finfin siluett för gäddan att plocka där den dansar runt. Jag kan ju erkänna att jag inte så ofta brukar bry mig om att den ska gå just sådär "snyggt" i vattnet, a la diagrammet man sett med dyk/stig/dyk utan jag behandlar den mer ganska "oregelbundet" låter den inte sällan stiga å nästan stå still, twitcha den lite kanske sen nåt längre hårdare drag osv osv osv, har oftast blivit så jag fiskat in den, alltså väldigt långsamt, sen, iofs å andra sidan, ibland har det funkat bättre med lite mer fart och rytm så... ptja, olika vid olika tillfällen som så ofta är fallet vid fiske, men, tycker den gett mycket utdelning då man fiskat den lite "som man inte ska" typ om du förstår vad jag menar.

            Troligen inte så populärt hos de som fiskar P&T, men, mina P&T-gäddor åker såklart tillbaka i vattnet, för att förhoppningsvis göda upp sig och plockas igen nån fler gång senare!
            Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-05-18, 10:25.
            https://www.facebook.com/OKspinners/

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Pegu78 Visa inlägg
              Jag gillar bäst den förtyngda suicken då den kan fiskas längre på året, den flytande kör jag mest på sommaren. Ingen speciell favoritfärg. Kan tipsa om Big Fork Sand Cat 6 av gamla modellen som lundgrens rear ut nu, den nyare är en blandning mellan pullbait och wobbler och har inte riktigt fallit mig i smaken. Musky Mania Burt 9 är inte dum heller, speciellt den med jiggsvans. Kan även trollas.
              tack för tipset! den där Big Fork Sand Cat såg trevlig ut!
              Kanske man skulle lägga till i nån beställning i framtiden!
              https://www.facebook.com/OKspinners/

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
                Det där är en redig gädda!!! Grymt fin, sett den på din sida förut, men, aldrig förr reflekterat över att det ju just är en 9" Suick Thriller Hot Pink/Silver/Grey som sitter i munnen på den!!!
                Hej Peter;

                Trots alla nya jerkbaitfiskare och tillhörande beten som dykt upp här i Sverige under de senaste 25 åren har jag själv tränat i jerkbaitfiske efter gädda med Suick Thriller sedan hösten 1982. Den hösten fick jag lära mig jerkbaittekniken av legendaren Babe Winkelman, Brainerd, Minnesota i USA när jag tävlade mot honom i en muskiefisketävling i sjön Leech Lake, Minnesota.. http://www.winkelman.com/videos/2/good-fishing ..

                Jag åkte hem från tävlingen med en 9"LH brungul Suick jerkbait i bagaget. Vid min första fisketur i Sverige med nämnda Suick 9"LH våren 1983 lyckades jag fånga 54 st gäddor med topp på 12,45 kilo och jag blev då helt såld på jerkbaitfiske. Fisket skedde i några vikar en solig vårdag utmed södra Värmdö i Stockholms skärgård...

                Go for the Big Ones!

                http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
                Old Firehand
                Senast ändrad av Old Firehand; 2016-05-22, 10:23.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Kiwi Visa inlägg
                  Thrillern är just den oviktade varianten. Jag har sjäv svårt att få till Thrillern, utan kör bara weighted. Jag tycker dom små är riktigt bra direkt ur kartongen med något nedböjd sked, medan den stora har funkat otroligt bra när jag viktat både fram och baktill. Lååååånga och hårda ryck varvat med spinnstopp med den stora. Funkade bra för mälargäddorna över gräsflaken!

                  Kul att dom funkat bra vid P&T!! Har hört talas om folk som slängt sina för att dom inte fattat grejer. Pullbaits är bra!
                  Kan tänka mig att en något viktad variant skulle vara super vid "siluettfiske"?
                  Förresten?
                  Sorry för att ja "dubbel-citerar" dig eller vad man ska säga, men, kom på en fråga:

                  När du säger att du viktar både fram och bak?
                  Brukar du bara vikta med typ nåt päronsänke eller liknande bara hängande eller gör du nåt mer intrikat viktande (tänker eftersom dom är av trä = lätt å modifiera dom mer/mindre permanent om man så vill)?
                  Vet inte varför jag aldrig nånsin ens tänkt på å ens testa vikta den Thrillern jag hade? menar jag brukar ju ofta vikta om olika beten då och då, men, just den tänkte jag inte ens tanken med att testa? Kanske för att den ändå alltid levererade?Nåväl, får mer chanser å testa framöver iaf, så, ska experimentera sen när ja fått mina nybeställda.




                  Sen??? allvarligt??? kastar folk sina Thrillers??? de e ju inte bra, dom borde sälja dom billigt till mig istället ju!

                  Mvh
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av ((( Visa inlägg
                    Förresten?
                    Sorry för att ja "dubbel-citerar" dig eller vad man ska säga, men, kom på en fråga:

                    När du säger att du viktar både fram och bak?
                    Brukar du bara vikta med typ nåt päronsänke eller liknande bara hängande eller gör du nåt mer intrikat viktande (tänker eftersom dom är av trä = lätt å modifiera dom mer/mindre permanent om man så vill)?
                    Vet inte varför jag aldrig nånsin ens tänkt på å ens testa vikta den Thrillern jag hade? menar jag brukar ju ofta vikta om olika beten då och då, men, just den tänkte jag inte ens tanken med att testa? Kanske för att den ändå alltid levererade?Nåväl, får mer chanser å testa framöver iaf, så, ska experimentera sen när ja fått mina nybeställda.

                    Sen??? allvarligt??? kastar folk sina Thrillers??? de e ju inte bra, dom borde sälja dom billigt till mig istället ju!

                    Mvh
                    /peter
                    Hej Peter;

                    Jag tror att Kiwi skämtar med oss.. Personen som slänger bort en Suick Thriller är nog identisk med den person som kör sin nya BMW 530í direkt till bilskroten bara för att han (hon) råkat tappa bort startnyckeln.

                    Legendaren Frank Suicks sonson Steve Suick har jag stor respekt för... http://www.suick.com/history.htm ...

                    Go for the Big Ones!

                    http://www.trumman.com/fisketips.htm
                    Old Firehand

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 618 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 401 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 301 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X