Abu garcia veracity - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu garcia veracity

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu garcia veracity

Tjena, hur funkar Abu garcias veracity serie? tänkte köpa mig ett spö som funkar för både jiggning efter abborre och gös, blir väl neråt jiggar på 5-10cm för abborre med 7g-15g skalle och så blire 10-14cm jiggar te gös med 10-15g skalle. så det lite längre 8 fots spöt med 12-32g klassning borde väl funka? eller är det kortare att föredra? 7 fot 7-30g?

Ajja vill höra lite om alla spön i serien och hur najsiga dom är så har ni någon av de andra klassningarna för både multi å haspel så skriv vad ni tycker om dom med! ser riktigt fiina ut iallafall.

Jag har två. Ett för ul med haspel. Vill minnas att det är 2-8 gr. Det andra är för multi, 10-35 gr om jag inte minns fel. Haspelspöt är favoriten trots att jag egentligen är en multifiskare. Fungerar kalas med den Abu Orra2 sx 20 jag använder. Linorna är antingen Berkley Nanofil eller Berkley 0.13 flät. Klarar lätt jiggskallar på 10-15 gr med 3- 4 tums jiggar. Likväl ett nästan viktlöst bete. Ett riktigt bra spö

Multispöt är jag inte lika bekväm med, än så länge får jag väl säga. Använder en Abu revo Premiere och är inte helt nöjd med kastlängderna. Drillegenskaperna är fantastiska dock. Samma Berkley 0.13 flät. Sonen har en BlackMax på ett "billigt" Okumaspö som kastar klart längre. Jag har inte testat att byta rulle med sonen ännu för att se om det är rullen eller spöt som är problemet. Provade samma Revo Premiere på mitt St Croix spö med samma klena resultat så gissningsvis är det rullen om är problemet. Jag har ställt alla bromsar på noll men har inte koll på om kastbromsen i Premieren trots det påverkar utgångshastigheten på spolen.

Hur som helst så är det riktigt trevlig spön. Fantastiskt snygga och oerhört lätta. Mycket trevliga att drilla med dessutom. Tog en +4 kg gädda på haspelspöt och det gick som en dans. Trots Nanofil som max klarar 3 kg.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Okej, fan frågan är ju om jag ska köra multi eller haspel, sen vilken klassning jag ska ha hmm.

Ajja spöna är sjukt snygga och vad du säger så är dom bra också ett +!

Kommentera

Ingen mer med erfarenhet av dessa? skulle gärna vilja veta lite mer om haspelsorterna 7-30g å 10-32g eller om nån annan testat spinnversionen med en annan rulle?

Mvh

Kommentera

Testade med sonens Black Max idag. Problemet ligger i min Premiere rulle. Med Black Max kom längderna. Det verkar som om bromsen ligger på trots att jag ställt den på min. Hur som helst så var det en riktigt trevlig kombo med Veracityn och Black Max. Riktigt skönt
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

En Black Max som spöar premiumrullen Premier... Helt klart är något galet... Tobias Fränstam här på FS lär kunna ha något att säga om Veracity, har läst någonstans att han verkligen gillar dem. Vänta så finner han nog tråden snart...

Senast ändrad av anteman; 2016-05-18, 23:32.

Kommentera

Okej, låter najs. lite orolig för kastvikter med en 8cm jigg med en 7g skalle dock.. med multi då eftersom haspel vet jag redan funkar finfint
              Vill ju att grejerna ska funka för abborrfisket och gösfiske, lite skillnad på storlekar på jiggar osv så lär ju ha ett spö upp till 30g till å börja med så köper jag säkert ett klenare spö senare, samma rulle funkar ju
              Senast ändrad av Alltiallo; 2016-05-19, 08:41.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                En Black Max som spöar premiumrullen Premier... Helt klart är något galet... Tobias Fränstam här på FS lär kunna ha något att säga om Veracity, har läst någonstans att han verkligen gillar dem. Vänta så finner han nog tråden snart...

http://www.fiskenyheter.se/blogg/tea...-abborrfiske-2
                Tja.

Jo jag har flera Veracity spön. Först beställde jag hem från BassPro innan dem fanns i Sverige men nu sista året har jag även införskaffat från den europeiska marknaden. Har bara gott att säga om spöna. Lätta, känsliga och med bra komponenter. Vissa rullar passar inte perfekt i fästena utan då får man sätta en bit tejp på rullfoten. Tycker detta är marknadens prisvärdaste abborr/lätta spöserie.

Det bästa spöet för allroundfiske för gemene man tycker jag verkar va 1 del 6'9'' (2,06 cm) 2,06 cm 1/8 - 1/2 oz vilket är ett superfint allround spö.

De spön jag använt har varit:
                7 fot 1 delat till 5/8 oz för tungt dropshotfiske (stor abborre, gös) och lätt jiggfiske
                7 fot 1 delat 1 oz för tungt haspelfiske typ asp (usa modell)

7 fot 10-35 g 2-del - för att gå runt och fiska med barnvagnen med
                7'3 1 oz 1 del - seriöst storabborrfiske när man behöver power
                7'6 mediumaktion 1 oz heavy cranker spö (usa model)

Kommentera

Sånt spö funderar jag på att köpa :-) sen vart jag rekommenderad en Black max rulle på det då jag är nybörjare på multi och det finns magnetbroms på den :-)
                  Men spöt har jag nog redan bestämt mig för att investera i :-)
                  Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                  Flugfiske är en Livs-stil
                  2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jo black max ska ju va duglig! själv tänkte jag satsa på en lite dyrare modell typ curado 200I tror jag skulle va bra? några tips på annan? kastlängderna är viktigt och ska klara småå beten m

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 185 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13