Val av haspelspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av haspelspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av haspelspö

Jag funderar på att utöka min spöarsenal med ytterligare ett spö, ett haspelspö.

Jag har återupptagit abborrefisket som legat i träda i många år och dammade av mitt UL-spö för detta ändamål. Men jag skulle vilja ha ett lite kraftigare spö för framför allt abborre, men som även ska kunna funka bra om jag kastar spinnare och mindre skeddrag efter regnbåge och dylikt. Ifall jag någon gång hamnar i en gössjö så bör spöt även funka bra till det. Gäddpåkar har jag redan så om jag är ute efter gädda så använder jag de.

Så... Det jag sitter och glor på är två olika viktklasser. 5-20g och 10-30g. Vad är det förnuftigaste och bästa valet? Argumentera gärna för och emot de olika viktklasserna. Personligen lutar det åt spöt med 10-30g. Men jag vill gärna höra era åsikter.
    Senast ändrad av Haspelmannen; 2016-07-17, 20:07.

Har ett draugen d4 6' 8-26 gram, älskar det. använder det till allt från abborre och regnbåge till lättare gäddfiske. finns även i 7'.

Kommentera

Mitt tips är som vanligt Gamakatsu Destrada S80MH 7-30g. Till jiggfiske så är detta det bästa jag känt på. Ordentlig ryggrad funkar till wobblers och spinnare men gör sig absolut bäst till jiggfiske. Otroligt lätt spö med en ordentlig ryggrad. Du har ordentligt med power i en snabb klinga där du känner allt från hugg till bottenstrukturer. Drog en 6,5 kg gädda för ett par veckor sedan på det t.ex. http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...ion-s80mh.html

Ett alternativ till detta om ett spö med mindre jiggegenskaper är viktigare så kör jag med Sportex Absolut 7fot Ultra-fast 10-30g. Detta är riktigt styvt med en annorlunda laddningseffekt vid utkast. Väldigt lätt att kasta med och träffar ofta med ett spanns radie där jag vill hamna. Förutom det är känslan det som sticker ut. Känner allt och hugg även små känns väldigt väl och mothuggen är distinkta utan att vara för hårda. Dragit mycket havsöring på 8fotarn av samma fabrikat och märke i år där känslan vid hugg och kastegenskaperna passar mig som handen i handsken och mothuggen har suttit bättre där jag vanligtvis missar vissa hugg. http://www.el-ge.se/sportex-absolut-7ft-10-30gr

Jag rekommenderar båda. Dom kostar en del men känslan är enorm och det är vad sportfiske för mig handlar om. Om detta är för mycket så gå på andra alternativ ett dyrare spö är enligt mig värt det.

Kommentera

Ska du jigga efter gös skulle jag titta på ett spö som har rejält mycket mer ryggrad än Draugen D4 kan erbjuda. När jag jiggar riktat efter gös kör jag med ett Sportex Black Arrow 7-28 gram, 8 fot långt. Ruskigt lätt och fint spö, men som har rejält med power när det behövs. Funkar riktigt bra till både abborre och gös. Landat gös på 5.4 kg och gädda runt 7 kg på det utan problem.

Kommentera

Tack för responsen och tipsen!
          På er låter det med andra ord som att en viktklass på runt 10-30g är att föredra. Finns det något i sammanhanget som talar för 5-20g? Abborre och båge/öring kommer nog vara det primära fisket med det nya spöt.

Kommentera

5-20 räcker gott till abborre och en o annan större fisk. Fighterna blir riktigt roliga och du hissar inte bara upp mindre fisk. Tycker nästan 10-30 är i överkant för borre, även om jag inte direkt förespråkar Ul fiske heller.

Kommentera

5-20 är snarare ett dropshot spö och inget jag hade fiskat gös eller spinnare med. Spöet kommer stå som en pilbåge om du drar en spinnare eller en jigg i 10gr och uppåt. 10-30 eller ett 10-40gr.

Här är ett otroligt allroundspö som dessutom går ner i resväskan. Det har jag dropshotat, jiggat med och t o m använt på grundvattenfiske efter torsk. Nu senast bottenmete plattfisk. Få spö som är så allround som detta. Bra ryggrad, lätt vikt och skönt spö att fiska med.

Kommentera

Såg att ts ville ha ett kraftigare abborrspö. I så fall backar jag och säger också 10-30.

Kommentera

Köp mitt Gunki Shigeki , ett grymt spö som är underklassat , klarar 30gr utan problem

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  272 929 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13