Multirulle till LTJ och havsöringfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle till LTJ och havsöringfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Trist med Eonen ni som fick de första med alla fel, min har gått osmord i tre sässonger......kanon ju
    Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
    Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
    Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av PeterH
      Hej,
      är ute efter en multirulle som passar att använda både till Light Tackle Jerk och att dänga havsöringsdrag på ca 10-30 gram med. Har funderat på AMB 4601 C3 och min fråga är om denna rulle är för stor till LTJ-spöt? Hur mycket bättre är en 4601 att kasta mindre beten med jämfört med 5500C3 (som jag redan har)?

Har kollat igenom forumet och ambassadeur 2500C verkar vara en rulle som skulle vara det perfekta valet men det gäller att hitta en. Har kollat lite på ebay och där hittade jag ambassadeur 1601 men säljaren säljer inte till Europa

/Peter
      2500C dyker upp frekvent på olika auktionssajter, men konstruktionen kräver en del handpåläggning både i högfarts och lågfartssystemen för att bli bra. Då blir de å andra sidan riktigt riktigt bra, även om det kostar en hel del. Jag har några rullar kvar om intresse finns. Skicka isåfall pm.

Nu talar jag helt i egen sak, varning för marketing!!!
      Annars skulle jag rekommendera en Ambassadeur i 55 storlek som uppgraderats för att hantera beten från 10gram och uppåt. Grundkonstruktionen i rullen är den mest robusta på marknaden och delarna är framtagna för fiske, i salta förhållanden och de har testats även för jerk och hållit hittills.

Sportfiskeboden säljer kompletta uppgraderade rullar baserade på nya C4an eller ProRocketen. Butiken ligger precis vid vattnet och de har rullar färdiga för test, antingen med eget spö och de beten man brukar ha eller med grejor i butiken. Det är farligt att prova för man blir väldigt övertygad.
      www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up
        Köp en Curado eller Citica, skitbra rullar, kastar bra utan trimning å tjaffs.
        Helnöjd med min Curado.
        Men råkar du hitta en Eon Sport 3601, köp den bums, skönare rulle å hålla i vete sjutton om de finns. Kastar skitbra oxå!
        Har förutom Eonen nu köpt en Eon Pro, via Ebay. Hur fina som helst, riktigt bra priser på nätet...
        "Det är ingen idé att skynda sig om man inte vet var man är på väg. Man vet ju ändå inte när man är framme" - Nalle Puh
        "Keep it simple"

//Jan O
        www.fisheco.se
        www.brofiske.net
        www.magazinefisheco.se

Kommentera

Abu Garcia Eon 3601 Sport Casting Reel INT... hittade jag på ebay 5 dagar kvar!

Kommentera

Jan O vad gav du för Pro rullen hitta en för 2000:-

Kommentera

Ursprungligen postat av Husbehovsfiskaren
              Den magnetbromsade 3000c är, som ALQ säger, fin. Däremot är den ganska ovanlig och inte särskilt billig för att vara begagnad, hamnar nog på 1000+ på Tradera, om den är i bra skick. En ny Shimano är inte så mycket dyrare.

Annars brukar Ambassadeur 3600-rullarna (S, SM, BlackMax, osv) kunna säljas till priser runt 4-500 på Tradera. Riktigt stabila rullar i aluminium. Saknar magnetbroms, men vill man ha det kan det kan ordnas med lite hantverk.

vill bara kliva in och påpeka att jag anser att just SM3000c (som jag själv ägt och fiskat med) spöar dom flesta andra lågprofilarna, och en hel del ickelågprofilare också som jag testat. stativet är utomordentligt stabilt och storleken är ypperlig (för mig!!!). dom tre bromssystemen kan ställas in optimalt och kastlängden är ruggig. rullen är dessutom underbar att drilla med och "palmas" med lätthet av händer betydligt mindre än mina. jag anser INTE att den är dyr, om man får tag på en runt 1500. rullen kostade runt 2000 ny och är som sagt ganska ovanlig och svår att få tag på. med tanke på vad man får betala för en hyfsad rulle idag, så är det ett fynd om man hittar en SM3000c runt 1000-lappen. vill man sedan trimma den lite och lyxa med en UT-spole (ca 9g väger den) så blir det några hundringar till, men då blir ju rullen nästan overklig.

PS. väntar med spänning på husbehovsfiskarens utvärdering av infinispolen kontra UT-spolen på nämnda rulle.
              achilles

Brokeback Fishing Team

http://gaydogpikehonkeys.spaces.live.com/photos/

--------------------------------------------------
              \m/

Kommentera

Ursprungligen postat av ALQ
                vill bara kliva in och påpeka att jag anser att just SM3000c (som jag själv ägt och fiskat med) spöar dom flesta andra lågprofilarna, och en hel del ickelågprofilare också som jag testat. stativet är utomordentligt stabilt och storleken är ypperlig (för mig!!!). dom tre bromssystemen kan ställas in optimalt och kastlängden är ruggig. rullen är dessutom underbar att drilla med och "palmas" med lätthet av händer betydligt mindre än mina. jag anser INTE att den är dyr, om man får tag på en runt 1500. rullen kostade runt 2000 ny och är som sagt ganska ovanlig och svår att få tag på. med tanke på vad man får betala för en hyfsad rulle idag, så är det ett fynd om man hittar en SM3000c runt 1000-lappen. vill man sedan trimma den lite och lyxa med en UT-spole (ca 9g väger den) så blir det några hundringar till, men då blir ju rullen nästan overklig.

PS. väntar med spänning på husbehovsfiskarens utvärdering av infinispolen kontra UT-spolen på nämnda rulle.

Man får mycket rulle för pengarna, och slår man ut rullens livslängd på det man har betalat så blir nog årskostnad bland dom lägsta. Skulle den packa ihop idag blir det ca 180kr/år.

Däremot är den ganska dyr om man jämför med en betydligt vanligare 3600c, som kanske inte har samma finesser, men som är en lika solid rulle. Min nio gamla s3600c är i nyskick invändigt trots att den har åkt på ordentliga smällar när den har tappats på klippor i sin (min) ungdom...

Det ligger en Black Max ute på Tradera för 500 (utropspris). Klart prisvärd om man vill ha en liten, robust rulle. I synnerhet om ekonomin inte unlimited, och man vill ha en tusenlapp över till ett spö och några beten.

Kommentera

Tackar en en gång för alla tips! Blir svårt det här Rullen som lockar mest är Ambassadeur 2500 men Curadon låter också som en bra kandidat. Har spanat på tradera, ebay och div. sidor som http://www.iovino.com/reels.html. Nån dagi framtiden ska jag äga en 2500

Amb 2500
                  Bra, men behöver trimmas för att bli suverän."Svår" att få tag på. Reservdelar? Synkroniserad linspridare.

Shimano Curado
                  Bra från start. Ingen trimmning behövs. Lättillgänglig i Sverige.

Eon Sport 3601
                  Delade meningar. Tidigare modeller av eon hade problem. Greppvänlig (bra vid kyla).

3600-rullarna (S, SM, BlackMax, osv)
                  Bra och stabila. Saknar magnetbroms.

Trimmad 5500
                  Kan kasta mindre beten ner till 10 gram. Möjligen för stor till LTJ?

/Peter

Kommentera

Kolla in Quantum´s Cabo CB20/21. Var i fredags och testade LTJ:n som kompisen beställt, för första gången, i samma veva som samtliga nyinskaffade Cabon samt nya jerks...
                    Cabona vi hade var av den större CB 31-modellen o. ämnade för Hypercast samt Sjöbjörnen Extra Heavy-jerkspön, men även den satt rysligt bra på spöt o. på grund av den optimala balansen var det skitfin kombination. Hade med också en liten Cardiff (minsta modellen) och inte illa det heller. Cabon kändes nog ändå bättre med den lägre profilen.

Cabon är ju dessutom ca. 50 dollar billigare än Curadon, men samma vikt.
                    Dock, ifall man behöver, finns ju Curadon som Hi-speed (7.2:1 som bäst)

Kommentera

Ursprungligen postat av PeterH
                      Tackar en en gång för alla tips! Blir svårt det här Rullen som lockar mest är Ambassadeur 2500 men Curadon låter också som en bra kandidat. Har spanat på tradera, ebay och div. sidor som http://www.iovino.com/reels.html. Nån dagi framtiden ska jag äga en 2500

Amb 2500
                      Bra, men behöver trimmas för att bli suverän."Svår" att få tag på. Reservdelar? Synkroniserad linspridare.

Shimano Curado
                      Bra från start. Ingen trimmning behövs. Lättillgänglig i Sverige.

Eon Sport 3601
                      Delade meningar. Tidigare modeller av eon hade problem. Greppvänlig (bra vid kyla).

3600-rullarna (S, SM, BlackMax, osv)
                      Bra och stabila. Saknar magnetbroms.

Trimmad 5500
                      Kan kasta mindre beten ner till 10 gram. Möjligen för stor till LTJ?

/Peter
                      Ambassadeur 3000c är som sagt en riktigt gedigen lågprofilare med både magnet- och centrifugalbroms. Dra ett PM till Hippo här på forumet, han hade en 3000c som han KANSKE skulle sälja. Det skadar inte att göra en intresseanmälan, om den skulle bli till salu.

Om du inte ska kasta allt för tiny beten så kan Amb 5000 vara ett alternativ. Som UT skriver så är det en välbeprövad rulle som kan beskrivas som rullarnas motsvarighet till Morakiven. Enkel, relativt billig och kommer knappast lida någon brist på reservdelar de kommande 50 åren. Dessutom är det en utmärkt rulle för annat fiske som havsöring och gädda. Storleken tycker inte jag är något problem, men det är min åsikt och det finns nog andra som inte håller med. Om du inte bor helt off så är det bästa att känna på rullarna, att den ligger rätt i handen, att balansen är bra, osv.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 354 svar
                      279 123 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13