St Croix Big Dawg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Croix Big Dawg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St Croix Big Dawg

Har tänkt skaffa ovan nämnda spö men jag har två frågor.

1. Pallar min nuvarande Revo Toro NaCl dessa betesvikter (upp till 300gr)?

2. Vilka beten bör jag skaffa? Har funderat kring ett par Bulldawgs, någon regular
    samt nån shallow. Vad mer? Inte fiskat med större beten tidigare.

Tack på förhand!

Bulldawg är bra så det rekommenderar jag. Prova även ett gäng 30cm shadjiggar. Kanske nån av SG inline trout också.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Fiska inte bara regular bulldawgs med spöt du kommer tappa allt då det är gjort för beten 2-4ggr tyngre kommer vara som ett kvast skaft då deras spön upp till "bara" 6oz pallar bra mkt mer än 250gram. Bara en tanke så du inte läser dig blind på kastvikts angivelser då dessa inte är som på våra europeiska spö.

Magnum bullar kan jag tänka mig är ok Men som sagt det är inte gjort för våra små 100-150grams gummin. Sedan finns de mycket roligt musky gummi och stora crankbais att testa, kolla inne hos Attitude baits och du kommer hitta en del roligt.

Kommer din Nacl palla möjligtvis men jag hade satsat på en annan rulle som sitter bättre på spöt och ger en trevligare balans dvs. en större kanske att 60storlek funkar lite bättre annars vet jag att dansken inne på Sporting fiskat med Lexa 400 med framgång till storra gummin och spinnare till Musky. Hade en själv till mitt 300+ spö och jag gillade den med men armen/axel var inget fan så den blev en laxrulle till en här på FS istället (som också gillar den) Annars är daiwa saltist och Shimano tranx klassiker där borta.

/Apan

Edit: Jag håller med EuroPike Bulldawgs är fina.
      Senast ändrad av Monkey; 2016-08-08, 12:31.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
        Fiska inte bara regular bulldawgs med spöt du kommer tappa allt då det är gjort för beten 2-4ggr tyngre kommer vara som ett kvast skaft då deras spön upp till "bara" 6oz pallar bra mkt mer än 250gram. Bara en tanke så du inte läser dig blind på kastvikts angivelser då dessa inte är som på våra europeiska spö.

Magnum bullar kan jag tänka mig är ok Men som sagt det är inte gjort för våra små 100-150grams gummin. Sedan finns de mycket roligt musky gummi och stora crankbais att testa, kolla inne hos Attitude baits och du kommer hitta en del roligt.

Kommer din Nacl palla möjligtvis men jag hade satsat på en annan rulle som sitter bättre på spöt och ger en trevligare balans dvs. en större kanske att 60storlek funkar lite bättre annars vet jag att dansken inne på Sporting fiskat med Lexa 400 med framgång till storra gummin och spinnare till Musky. Hade en själv till mitt 300+ spö och jag gillade den med men armen/axel var inget fan så den blev en laxrulle till en här på FS istället (som också gillar den) Annars är daiwa saltist och Shimano tranx klassiker där borta.

/Apan

Edit: Jag håller med EuroPike Bulldawgs är fina.
        Tack för input. Kanske borde jag istället satsa på något lite lägre klassat om de nu är så underklassade?

Kommentera

Ja vill du fiska 100-200+ så tror jag lipstick är ett bättre val, flera verkar gilla den för lite tyngre gummi då den är lite "långsammare" än tex. Slingblade och de andra fast/xfast St Croix spöna.

Jag har fiskat både lipstick och slingblade tycker Lsen är ett trevligare spö tull gummi och wobbler medans slingbladen var skön för spinnare och vissa större beten.

Men upp till 120-130 gram gillar jag dock topntail/le8ft bästa av St Croix spöna då jag tycker det laddar bättre vid kast och man har bättre beteskontakt då det inte är lika påkigt. Men över dem vikterna tycker jag att ett spö med högre sweetspot är mer lämpligt.

/Apan

Kommentera

Lip Stick är mer "korrekt" klassat. Inget spö att dänga beten över 170-180g med tycker jag. Magnum Shallow funkar helt okej dock.

Jag fiskade innan med ett St.Croix Sling Blade. Det är ett trevligt spö till att kasta bulldawg Magnum.

Bara ett kast till...

Kommentera

Största nackdelen med liptsicken tycker jag är att det är för kort för tyngre beten och lite okänslig topp annars trevligt. Dvs man får anstränga sig med när man kastar.

Jag tycker slingbladen är för styv och laddar dålig så till magnum bullar och uppåt skulle jag vilja ha antigen en kralligare och längre spö eller ett lite långsammare med mjukare topp som skjuter iväg betet bättre. Men det är hur jag gillar det.

Här har vi en köpes tråd som blev en debatt om just spö till större gummin och helt lätt är det inte.

/Apan

Kommentera

Mitt egna favoritspö för detta fisket är Bulldawg Hall of Fame 8,3 fot 2-10oz. Kastar iväg magnumbullar och andra tunga beten väldigt bra. Trevligt att drilla fisk på också. Dock svårt att få tag i tyvärr.

Bara ett kast till...

Kommentera

tycker du ska köpa ett st.croix lipstick istället. har ett själv å man dänger lätt över 200g med det. mer än så orkar man inte stå å fläska iväg över en längre period.

Kommentera

Tack för era svar! Kommer väl kasta något enstaka bete på 300 gram, pallar Lipstick och dylika det? Om det är påkigt spelar inte superstor roll då jag har andra spinnspön och haspelspön för känsla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 473 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13