Amb. 5600 D5, Problem? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb. 5600 D5, Problem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb. 5600 D5, Problem?

Införskaffade en 5600 D5 för nån månad sedan. Men vill inte bli vän med den.
    Nu är frågan vad jag gör för fel?

Magnetbromsen som man ställer in är inte helt lätt att få rätt på. När jag tror att jag ställt in den precis lagom så helt plötsligt så låses hela rullen och det säger pang och betet flyger tillbaka igen. Detta sker ungefär 10 meter ut i vattnet. Small av en flätat 0.28 lina i förrgår med ett premiärdrag som tagit mig 5 timmar att göra. Nu är frågan varför detta händer? Ska jag släppa efter på bromsen nu eller vad ska jag göra.
    Ibland funkar det bra att kasta men sen råkar jag snärta till lite extra vid kastet och detta händer igen.

Håller minst sagt på att bli tokig. Att investera såna pengar på en rulle som funkar sämre än min gamla abumatic från 1982 som inte fiskats på 20 år.

Ska jag sälja skiten eller finns det hopp?

/ Mårten.

Nu är förvisso inte Abumatic nån dålig rulle, men jag tror din D5a kan bättre och att bromssystemen behöver kalibreras ihop.

Jag kan vara helt fel ute, men om det smäller till som Du beskriver det och det sker oregelbundet utan yttre förklaring, tror jag att magneternas avstånd till spolkanten varierar (det här är dock en teori).
    Om så är fallet har Du ett ganska stort axialglapp trots att bromsen är på(känn på spolen om den kan glappa i sidled).
    Mindre troligt men möjligt är att mekbromsen är för hårt ställd jämnfört med magneten, och när delarna blivit varma (efter 10m) så är bromskraften borta och då smäller det.

I båda fallen behöver man kalibrera ihop bromssystemen.
    Kort och summarisk instruktion tagen fritt ur minnet (jag kan ha glömt en hel del väsentligheter):
    - Ställ bromsen på noll, skruva av högergaveln, lossa vänstergavelns skruvar och lätta på vänster yttergavel.
    - Skruva ihop alltihop utan vänsteryttergaveln på plats.
    - Justera mekbromsens kugghjul tills Du har mycket nära noll axialglapp.
    - Tag isär delarna utan att ändra justeringarna och skruva tillbaka vänsteryttergaveln. Montera ihop och testa.

Ett annat och möjligen bättre tips är ring ABU Service 0454-880 70.

Min fruga har en D5a som till och med svärmor hanterat med framgång, men hon kastar å andra sidan som en k...ng.
    www.utreel.com

Kommentera

Behöver inte vara rullen, utan t.ex linan, har du grundat med nylon? Vilken lina, diameter, vilket spö, hur långt?
      How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

Nu skriver du inte vad du hade för drag men om det var ett tungt jerkbait eller liknande kan det vara linan som har skurit ner i underliggande lager och därför fastnat.

När jag började jerka så hade jag PP 0,28 på rullen och fick nedskärningar vid kast med BJ och Pig jr som resulterade i att linan gick av.

Sedan jag bytt till PP 0,36 har det inte hänt en enda gång.

Kommentera

Linan som jag har är Dyneema PRO Braided Line 0.28 som jag köpte på fishonnet.se
          Spöet är ett Asgaard Jerk Light från samma ställe. Spöet är 5.6 fot långt.

Betena väger allt ifrån 40-70 gram.

Jag har inte grundat med någon nylonlina.

Kan vara att linan skar in i underliggande lina. Är det bara att köpa ny PP-lina och prova?

/ M.

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenSv
            Linan som jag har är Dyneema PRO Braided Line 0.28 som jag köpte på fishonnet.se
            Spöet är ett Asgaard Jerk Light från samma ställe. Spöet är 5.6 fot långt.

Betena väger allt ifrån 40-70 gram.

Jag har inte grundat med någon nylonlina.

Kan vara att linan skar in i underliggande lina. Är det bara att köpa ny PP-lina och prova?

/ M.

Hur sträckt höll du linan när du spolade på den?

Det bästa är att veva på den med ganska hårt motstånd så den verkligen ligger packad på spolen, speciellt på djupare 5000-spolar.

Kommentera

Många riktigt kloka synpunkter och tips.

- Varför skruva sönder rullen när problemet mycket väl ligger nån annanstans?

Jag får skylla på för mycket skruvande.

Med de vikterna du kastar ställer jag nog in mig i ledet bland de som tror du har problem med linan. Men kolla för säkerhets skull axialglappet för det är rätt enkelt.
              www.utreel.com

Kommentera

Sambon höll rullen och jag vevade på amb'en. Men riktigt hårt var det inte direkt. Tycker linan ser ut att inte vara så packad. Men jag har fiskat havsöring med rullen och då har jag nog spolat ut en 60 meter av linan, och de 60 meterna borde vara ok packade tycker jag.

Ska jag ta av linan och sätta på den igen med hårt tryck?

Att skruva isär rullen känns för mig som en grej som jag INTE ska göra. Sist jag gjorde det med en rulle fick jag kugghjul över.

Kommentera

Ursprungligen postat av MårtenSv
                  Ska jag ta av linan och sätta på den igen med hårt tryck?

Prova det!

Har du en annan, tom rulle som är lika stor eller större är det smidigast att helt enkelt veva över linan på den rullen och sedan spola tillbaka den med motstånd. Annars får man snurra upp den manuellt på plastspolen den var på när man köpte linan, och det tar en halv evighet...

Vad var det föresten för kugghjul du fick över? Oftast fyller dom någon funktion...?

Lycka till!

Kommentera

Visst är det bra att spola på linan tight men när man jerkar och då kanske speciellt om man är ny på det så brukar linan efter några kast ligga på rätt så dåligt.

När man jerkar så spinner du ju ofta in mer eller mindre slak lina mellan jerken och detta innebär att linan läggs på sämre än med en mera rak inspinning.

Jag vet ju inte hur det är för dig men som sagt så låter det som om du har samma problem som när jag började jerka och det löste jag med grövre lina.

Att grunda med nylon är väl alltid bra för att linan ska ligga bättre på spolen och sen blir det kanske inte lika dyrt som om man kör flätlina hela vägen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 056 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13