"Trimma" muskey mayhem spinnare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Trimma" muskey mayhem spinnare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Trimma" muskey mayhem spinnare

Hej,

För en massa år sen kom ju spinnerbaits hajpen, och precis som alla andra pryltokiga här köpte jag på mig en bunt double cowgirls och showgirls.
    Jag hade dock väldigt svårt att få dom att spinna och dom hamnade därför lång ner i beteslådan.
    Det fanns många situationer då dessa hade kunnat rädda ett pass men jag drog mig från att använda dom pga att jag tyckte det var så jobbigt att få igång dom och vid 2 av 3 kast drog man i princip hem en livlös bit skrot genom vattenmassan.

Jag fick höra att man kunde "trimma" dessa för att få dom att spinna igång lättare genom att böja skedarna hit och dit.

Så jag undrar helt helt enkelt om någon kan tipsa om hur detta skall genomföras.

skitfiske

/Nathe

Prova att böja skaftet. https://youtu.be/OBntvZpDn_E

Edit: nu var det iof så att inte hela spinnaren snurrar utan bara bladen. Ändock ett tips.

Vissa spinnare funkar att jerka igång.
    Senast ändrad av Låg_Profil; 2016-09-28, 07:05.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

jag ÄLSKAR stora inline-spinnare!!! (dock av nån anledning inte spinnerbaits som är dom där "triangulära" spinnarna).

Vet att jag läst att många amerikaner "plattar till"/viker ut bladet...har dock dålig koll på det men kan kolla upå mer ingående när jag på söndag är tillbaka i civilisationen och har vettigt internet+dator igen...
      MEN! innan såna fysiska ingrepp görs så skulle jag rekommendera att börja med att se till att du "rätar ut" spinnaren i kastet, alltså att du i slutet av kastet ser till att bromsa lite extra hårt/onödigt med tummen så att spinnaren lägger sig till rätta så att säga i luften, samt, som sas ovan ge den eventuellt ett knyck eller två i början av inspinningen!

stora blad är rätt kluriga (eller kan iaf vara) att "få igång" så att säga ibland, vind/ström och övrig vattenrörelse kan dessutom göra det ännu lite svårare ibland vilket kan vara värt att tänka på.

men, ska inte vara superdupersvårt å få igång dom ändå tycker jag, men själv har jag inte använt mycket av de nya större spinnarna som finns på marknaden idag, utan de flesta riktigt stora (dubbla colorado #10 eller #12 blad) spinnarna jag använt och använder har jag byggt själv och lekt fram till hur man får en nice funktion på...
      men, faktum kvarstår, stora blad är, liksom rent fysiskt mer tung/svår-drivna av rent mekaniska skäl och så även ffa i starten...

mvh
      /peter
      Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-09-28, 20:47.
      https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

För att förtydliga, har inga som helst problem med spinnerbaits av typen "triangulära" utan det är inline spinnare som ä trixiga.
        OBS: om jag inte jerkar igång dom får jag inte spinn på som öht. men det är inte alltid det fungerar heller.

Ska testa det Gädd-jos skriver om att låta lina+spinnare räta ut sig i slutet av kastet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        272 559 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13