Utrustning till gädda/gös - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utrustning till gädda/gös

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utrustning till gädda/gös

Tjenare!
    Är inne o kollar efter ett nytt set till gädda och gös. Ska fungera att dra drag efter båten med men har som huvudsyfte att kasta tails/wobbler m.m med. Vill gärna ha Abu garcia, svartzonker. Sen undrar jag vad för nylon lina ni kör med till detta fiske? 0,35? Hur lång och vilken storlek på FC tafs? vilka beteslås?

Tack

Skippa nylonlinan om inte vattnet kräver det och kör flätlina istället.
    Vill du absolut ha ett svartzonker så skulle jag satsat på ett 8,6" -140g i kastvikt.

Alla spön går att trolla med.
    Jag brukar köra 0,35mm FC till gösen, och 0,6-0,9mm för gäddan, skarva på 1-1,5m till huvudlinan, knyt betet direkt i FC.
    Beteslås beror på vilka beten du använder, med staylock & duolock duger. Den förstnämnda är dock svår att använda på alla beten.

Kommentera

Ok, vilka rullar gäller? Är inte nylon bra? Kan tilläga att jag kommer kasta vanliga tails beten 40-80g, kanske för styft spö då? hur är Abu Garcia Volatile 50-90gram?
      Senast ändrad av johanbergqvist; 2016-09-28, 15:34.

Kommentera

Nylonlina har sina fördelar ibland, men flätlina är stum och betydligt känsligare. Den töjer sig inte och ger bättre kastlängder. Däremot är den känsligare för slitage mot botten och skit i vattnet, så att skarva med flourcarbon eller nylon är ju inte fel.

Kommentera

Jag hade hellre valt volatile spöt än svartzonker spöt. De passar bättre med de betesvikter du tänkt använda. Savage gear har ju oxå några trevliga spön.

Rulle hade jag valt en ambassadeur 5500 av någon modell.
          Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

ja föredrar haspel rulle, är volatile spöt anpassat för haspel?

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
              ja föredrar haspel rulle, är volatile spöt anpassat för haspel?
              Finns väl som både haspel o multi om ja inte e helt ute o cyklar. Annars e rst/lf tailchaser light heavy ett ruskigt skönt spö. Tror haspelversionen finns kvar hos lundgrens.
              Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ett 50-90 tror jag kommer passa dig bättre sedan hade jag inte snöat in på Abu då deras prylar tillverkas i Kina (utom vissa rullar) precis som de flesta andra utan jag hade satsat på kvalitet per krona och då tycker jag varken Abus SZ spön eller Volatile spöna ligger särskilt bra till.

Åk och känn på prylarna om du kan Abu, Shimano, Daiwa och Savage gear finns på många olika ställen tex. XXL om du inte har en fiske/outdoor affär i närheten (sportfiskedepån?) Då kommer du få en bättre känsla vad du betalar för.

SZ nya serie kom ut här i dagarna Mcrubber & Tail kanske vore något? För 899 är det säkert bättre än Abus SZ spön som jag inte gillar det minsta för 1500kr. Även om 150gr känns som rejäl overkill till riktat gösfiske kanske abborrgrejerna passar bättre till gösjiggar om du nu tänkt jigga.

En 5X0X Ambassadeur är trevlig att starta sin gäddmulti karriär med om man vill ha en från Abu på den hade jag spolat på en kvalitets flätlina runt 0,30-0,32.

Gäddhaspel blir mkt. svårare då hade jag kollat in Shimano biomaster select shad som är kanonfint och gjort för det tyngre och modernare fisket. Annars kanske Savage Gear och Abus Veritas/Volatile serier tror även Westin har något i sin Powercast serie.

/Apan

Ps. Bara för att ett spö pallar hög kastvikt betyder det inte att det är jätte styvt det har med aktionen och kraften att göra. Här har du en lite guide som förklarar.

Edit: Försök lär dig kasta/uppskatta multirulle. Gäddjiggar och tailar suger att kasta med haspel samma gäller gäddwobblers fan så mkt. svårare med haspel än multirulle flera krokar och fladdriga beten ställer till det.Jag har gäddhaspel från 18gr upptill 130 gram och det trasslar mycket mer om man inte blir duktigt att bromsa nedslaget vilket också är svårare med haspel än multi. Mindre beten eller beten med en trekrok är lite lättare typ 17cm jigg +15grams skalle med en trekrok under eller wobbler med bara 1 trekrok under. Detta är inge haspel hat utan fakta jag lärt mig den hårda vägen genom att fiska och testa mig fram.
                Senast ändrad av Monkey; 2016-09-28, 17:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                274 103 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13