Från haspelspö till spinnspö - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Från haspelspö till spinnspö

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Min första Ambassadeur, en 5600C köpt 1984 efter sommarjobb kördes på spö utan trigger, det fanns knappt annat på den tiden och spöhandlarna sålde bara typ hälften så många spön då...

Ja, OF hann före!
    Hej Anteman;

Min första Ambassadeur multirulle, på bilden här .. http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm ... var en röd Ambassadeur 5000 mod. SG köpt som present till mig av min mor hösten 1952. Den rullen fungerar perfekt än idag efter att ha fångat åtskilliga Gäddor, Havsöringar, Laxar och Rödingar de senaste 60 åren...

Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur-rulle kan bli!
    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur-rulle kan bli!
      För att inte tala om ekolod! Har du kvar det på bilden?
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

En variant i haspel-spinnkonvertering av spö är ju att bara linda om tre öglor närmast rullen och ha så kallat acid/spiral wrap.

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen
          Barabajare som var med "när det begav sig" har berättat att de alltid körde med kombon haspelspö m Ambassadeur vid Havsöringsfisket på 80/90-talet...så gjorde även min gudfar och fiskementor morbror Pelle senast jag var ute och fiska gädda med honom...så länge han o gäddorna inte verkade bry sig...gjorde inte jag det heller...

/S
          Jag har i in ägo ett (ofiskat!) ABU Atlantic 180 2-handsspö från sextiotalet.Vill minnas att det marknadsfördes som "världsrekordspöt" men vet inte vilket rekord det rör sig om. Hur som helst så är det ett typiskt hspelspö med sk Streamline spöringar i rostfritt (svenskt) stål och den grövsta (första) av dessa har en innerdiameter jag (okulärt) bedömer till 5 mm. Läser man i napp&Nytt från den tiden så är rullrekommendationerna Cardinal 77 eller Ambassadeur 6000 (och uppåt).

Sensmoralen är att man inte behöver byta ringar på ett spö för att testa med med multirulle. Skulle man sedan, av någon outgrundlig anledning, inte inse att haspelrullen är i alla avseenden överlägsen, såkan man så småningom köpa ett "spinnspö" till sin multirulle. Det finns ingen vettig anledning att förstöra ett fungerande haspelspö.
          Senast ändrad av lausvik; 2016-10-09, 16:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Skulle man sedan, av någon outgrundlig anledning, inte inse att haspelrullen är i alla avseenden överlägsen, såkan man så småningom köpa ett "spinnspö" till sin multirulle.
            1.Med spinn kan man kasta tunga beten utan skyddshandske.

2. Spinn är för gemene man enklare att precisonskasta då många inte spolkantsbromsar sina haspelrullar.

3. Med multi har jag vunnit SM-guld, NM-guld, VM-brons och satt ett svenskt rekord.

Så nej, "i alla avseenden överlägsen" ser jag som ett direkt felaktigt påstående. Eller är mina anledningar outgrundliga? 😉

Kommentera

Jag skulle inte heller säga att haspel är generellt bättre än multi då min erfarenhet från multi är bättre men nog om det.

Men hur kan det påverka ryggraden på spöt, när ett spö rent tekniskt sett är ett runt rör?
              Iochmed att det är runt finns inget upp/ner vilket borde göra att oavsett vilken "sida" spöringarna sitter ska spöt göra samma sak.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
                Jag skulle inte heller säga att haspel är generellt bättre än multi då min erfarenhet från multi är bättre men nog om det.

Men hur kan det påverka ryggraden på spöt, när ett spö rent tekniskt sett är ett runt rör?
                Iochmed att det är runt finns inget upp/ner vilket borde göra att oavsett vilken "sida" spöringarna sitter ska spöt göra samma sak.
                Röret är från början en duk. Denna duk rullas runt en kon. I dukens början och slut blir det kanter. Dessa kanter bildar förstyvningar då man böjer spöt i vissa riktningar, de kallas "ryggraden".

Prova att sätta holken från övre spödelen mot golvet, håll handen mot klingan uppe vid toppöglan, böj klingan lätt och rulla på den. Du bör nu känna ett eller två distinkta lägen där det blir styvare.

När jag har byggt spön till castingsportens precisionsgrenar så har jag satt ringarna 90° förskjutet från ryggraden i hopp om att det ska minimera påverkan vid böj rakt upp och rakt ned.

Angående "acid wrap" eller "spiral wrap", googla det innan du lindar om något. Där har man merparten av ringarna under klingan, ett par på sidan och en upptill.

Det kan bli kul. Jag har ett Illex Ashura Power Game Special med acid wrap.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                279 809 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40