Glapp i evighetsskruv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glapp i evighetsskruv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Glapp i evighetsskruv?

Hej.

Jag har satt i en dubbelkullagrad evighetsskruv i min rulle. Det finns ett litet glapp i sidled, dvs att själva evighetsskruven kan röra sig lite åt höger/vänster om man ruckar i sidled på linspridaren.

Kollade på mina andra rullar. Glappet finns även där, men det är inte i närheten lika stort.

Låsningen är korrekt för själva skruven.

Kan ni kolla på era rullar och se hur mycket det är?

Anledning till oro?

Vad har du för rulle? Har du jämfört då du bytt bara axel mellan rullarna? Lite glapp måste det vara men svårt att lämna något bra svar förutom de ovan. /Ingemar

Kommentera

Uppföljning i frågan:

Rullen i fråga är en Pro Rocket 5500. Jag har nu testat med orginal evighetsskruv samt evighetsskruv från C5 Mag-X. Glappet är detsamma med orginal evighetsskruv.

Det är som om att stången och själva evighetsskruven som mässingsdrevet är nitad på är för lång? Det finns ju ingen låsning förutom att skruven nyper lite i plastbussningen på "icke-drev" sidan. På drevsidan låser ju clipset om plastkonan före mässingsdrevet. Själva stången tillåts alltså att flexa emellan bussning/låsning/lager.

Min slutsats är att detta glapp eller spel helt enkelt behövs för att det inte ska kärva i mellandrevet. Glappet är dock avsevärt mycket större i denna rulle än i mina rullar Inshore och Predator.

Fyll gärna på med svar och tankar för framtida sökningar, jag hittade inget när jag letade.
      Senast ändrad av fiskarmedhatt; 2016-10-18, 19:28.

Kommentera

Vilket sammanträffande...
        Jag kollade mina rullar ikväll och min Quantum Cabo har ett väldigt stort glapp. Jag tror det är så på den rullen då den har synkad linspridare. Det var mindre glapp i mina rullar som har osynkade linspridare.
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tror ej det har med synkad/osynkad linspridare, utan att med en evighetsskruv så erfordras ett visst glapp för att det inte ska bli katastrof med evighetsskruvens drev och mellandrevet.

Som jag skrev är glappet mycket mindre på mina andra rullar, det finns tydligt där på min inshore, men är intill obetydligt på min predator. Efter att ha bedömt orginal evighetsskruv och med den jag bytte till är det en funktion snarare än ett problem Tre rullar med synkad linspridare.

Tankarna rinner vidare till om detta kan vara en orsak till att vissa får mer linuppbyggnad på ena sidan om spolen än den andre? Inte något jag märkt av på någon av rullarna dock. Orsak vore då att att linspridaren vänder senare/tidigare än vad den ska?

Även om jag inte vet nyttan/skillnaden så hade jag önskat ett mindre glapp i min evighetsskruv

Kommentera

Finns det ingen RIKTIGT inbiten rullnörd som kan förklara för oss vanliga dödliga?
            Jag känner ett stort behov av nerdsplaining just nu...
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-10-19, 15:38.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            275 593 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13