Tips allround spinnspö till gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips allround spinnspö till gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ni får fortfarande skriva åsikter osv

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
      Hej Anteman;

Ett tillräckligt långt främre handtag har jag på de flesta av mina egna spinnspön...
      Speciellt vid Gäddfiske finns det flera klara fördelar att kunna hålla handen framför rullen vid inspinning...

Under förutsättning att du har ganska hårt ställd slirbroms kan du kroka en Gädda både hårdare och snabbare med handen framför rullen...

Med handen framför rullen får du dessutom bättre jämvikt på spöt än om du har handen bakom rullen...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Ps. Det finns neoprenevantar Ds.
      Ja jo så är det, även jag använder mig som sagt av främre handtaget där så medges mellan varven. Bakom rullen håller jag dock aldrig. Oftast greppar jag om LP-rullen med handen fast en aluminiumrulle kyler bra även med fingervantarna på...

Kommentera

Ursprungligen postat av Markuss Visa inlägg
        Ni får fortfarande skriva åsikter osv
        Om jag körde med max 110-120g (McRubber med lite bly?) så kan jag rekommendera Westin Powershad 8'6". Överklassat till 60-180g men jag vill inte köra mer än 140g men det kastar 30g hyfsat då den mjuka toppen laddas. Inte optimalt för jerkbait dock, men jag gör det med, knyck/vevjerkar hem en Buster utan problem

Ett mycket snyggt, trevligt spö med mjuk topp och bra tryck en bit ned i klingan. Ett spö som klarar -170 eller t o m 220g låter som overkill för mig, givet dina beten men smaken är som baken, Försök att få pröva lite olika spön från nån kompis för att se vad du gillar...

Var det inte nån som sa i Monkeys gäddspötråd att Roots 7'9" var styvt och han tappade fiskar på det så det såldes? I denna tråd tycker de om samma spö...

Jag har Lexa 300 och Curado DSV båda kastar ok, Curadon mer förfinad, Lexan känns bruksigare men är lite lättare att greppa för mig
        Senast ändrad av anteman; 2016-10-25, 00:12.

Kommentera

Spön som kastar 200+ är inte super roliga att drilla fisk på om du inte är gädda dvs. Ett spö som kastar 200gram bra kommer inte kasta 30gram bra eller bibehålla känslan då dem är byggda för helt andra applikationer och längre spön kastar bättre så nu har du fått lite tips.

Kontentan är att ett superspö som gör allt finns inte! Med 2st spön kan du täcka det mesta men inte 1 sedan är det upp till dig att säga vad du gillar. Då vissa älska 6fots jerkspön till allt medans andra vill ha olika till olika betestyper och en del är helnöjda med sina varierande 8'6 till det mesta.

/Apan

Kommentera

Daiwa vulcan 8,6 -170gr eller exceler 8,6 -150gr rek 1195/1295:-
            Har inte testat Vulcan men Exceler är ett jäkligt prisvärt spö jag tycker folk ska känna på, man får riktigt mycket spö för pengarna.... Tillhör kanske inte dom vackraste spö man kan få tag i men utmärkta bruksspö som gör jobbet.

Har ett Grand-Wave och ett Procaster, skulle byte bli aktuellt blir det antagligen ett Exceler..

Kommentera

Exceler kör jag flitigt med gillat aktionen, och kastar allt från 40-120+ mycket bra. Har blivit förstahandsvalet nu istället för lexa och roots. Kanon för dom pengarna. Tycker ändå klingan är rätt smäckert och snygg men finns såklart spön med lite mer attityd

Kommentera

He TS, Markus. Har du varit in till din lokala handlare? Jag jobbar på Fritid och Vildmark och älskar gäddfiske. Just nu är det lite lågsäsong så vi saknar tyvärr lite prylar då vi får prioritera vinterfiske såhär års. Annars är det en bra idé att gå in hos din handlare (jag) och snacka spön. För sånt kan faktiskt jag, tro det eller ej.

Vidare så skulle jag hålla Daiwa exceller eller Vulcan som bland de mest prisvärda gäddspöna på marknaden. Jag fiskar med båda själv och sålt dessa i butiken i sommar, med idel nöjda kunder. Det är svårt att jämföra spön i text, utan detta är så individuellt, så bäst är att man får prova aktionen i en butik.
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  He TS, Markus. Har du varit in till din lokala handlare? Jag jobbar på Fritid och Vildmark och älskar gäddfiske. Just nu är det lite lågsäsong så vi saknar tyvärr lite prylar då vi får prioritera vinterfiske såhär års. Annars är det en bra idé att gå in hos din handlare (jag) och snacka spön. För sånt kan faktiskt jag, tro det eller ej.

Vidare så skulle jag hålla Daiwa exceller eller Vulcan som bland de mest prisvärda gäddspöna på marknaden. Jag fiskar med båda själv och sålt dessa i butiken i sommar, med idel nöjda kunder. Det är svårt att jämföra spön i text, utan detta är så individuellt, så bäst är att man får prova aktionen i en butik.
                  Jag har varit inne på de få butiker vi har och känt på lite spön och jag förstår att det är en smaksak vad man vill ha. Men jag vill bara ha lite tips på vad man kan hålla utkik efter och höra andras åsikter. Jag har varit inne på fritid och vildmark och tycker det alltid är suverän service osv tror även jag har pratat med dig nån gång men det finns däremot inte så mycket spön där nu men det förstår ja jag har även tänkt att börja isfiska efter gädda i vinter så att jag måste nog komma in o kolla på nå spö o rulle till isfiske också om ni har nåt sånt där!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 280 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13