Savage Gear Parabellum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savage Gear Parabellum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Låter bra. får gärna komma med feedback när du fiskat in dig.
    Ha d - Peter

Kommentera

Det blev extremt många och grova svordomar när jag råka knäcka mitt Parabellum, jag kasta mig efter en fin öring som lossna framför fötterna presis när jag skulle landa den. Irriterande som fan när när väder å vind är perfekt å det är massa öring. Click image for larger version

Name:	IMG_1394.jpg
Views:	1
Size:	953,3 KB
ID:	1783240Annars ett kanonspö tycker jag, kastar fint och känns smidigt med en 9mm patron i endbutten. Beställde en ny toppdel i början av april men det här inte kommit nån än vilket jag tycker är värdelöst/ sketfiske

Kommentera

Ursprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg
        Det blev extremt många och grova svordomar när jag råka knäcka mitt Parabellum, jag kasta mig efter en fin öring som lossna framför fötterna presis när jag skulle landa den. Irriterande som fan när när väder å vind är perfekt å det är massa öring. [ATTACH=CONFIG]91007[/ATTACH]Annars ett kanonspö tycker jag, kastar fint och känns smidigt med en 9mm patron i endbutten. Beställde en ny toppdel i början av april men det här inte kommit nån än vilket jag tycker är värdelöst/ sketfiske
        Kul att du gillar spöt! Dock tråkigt att det gick i sönder. Fick du tag på öringen?

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
          Kul att du gillar spöt! Dock tråkigt att det gick i sönder. Fick du tag på öringen?
          Självklart inte, ha ha

Kommentera

Har du någon uppfattning om varför spöt gick av? Parabellumklingorna är ju lätta (tunnväggiga) vilket gör dem känsliga, inte så att de utan egentlig anledning ska gå av vid normal användning men ju tunnare godset är desto mindre blir marginalen mot brottanvisningar om klingan råkar bli repad eller stött (transportskador och smärre incidenter under fiske) liksom det är extra känsligt att tillverkaren upprätthåller en fullgod kvalitetskontroll. I sakens natur ligger att risken för att man som fiskare "misslyckas", dvs råkar stöta i eller fastna i grenar och annat på fiskeplatsen, är större med ett långt spö än med ett kortare så det gäller att tänka och se sig för...

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Har du någon uppfattning om varför spöt gick av? Parabellumklingorna är ju lätta (tunnväggiga) vilket gör dem känsliga, inte så att de utan egentlig anledning ska gå av vid normal användning men ju tunnare godset är desto mindre blir marginalen mot brottanvisningar om klingan råkar bli repad eller stött (transportskador och smärre incidenter under fiske) liksom det är extra känsligt att tillverkaren upprätthåller en fullgod kvalitetskontroll. I sakens natur ligger att risken för att man som fiskare "misslyckas", dvs råkar stöta i eller fastna i grenar och annat på fiskeplatsen, är större med ett långt spö än med ett kortare så det gäller att tänka och se sig för...
              Av gick det pga min klumpighet plus att spöt i sig är känsligt som alla nya lätta spön verkar vara. Har ett äldre 10 fots Abu Conolon tournament som kanske inte är så jävla lätt men det går heller inte av för minsta lilla stryk vilket jag tycker är bra, spöt är så bra att jag kommer att fixa korken å rullfästet som börjat snurra som nu är fult silvertejpat för ett tåligare spö finns nog inte i butik nu. Tycker att ett spö borde tåla lite stryk, inte bara vara lätt/ mvh

Kommentera

Tycker att ett spö borde tåla lite stryk, inte bara vara lätt/ mvh
                Att få både stryktålighet och låg vikt är nog en utopi än så länge.

Kommentera

Av gick det pga min klumpighet plus att spöt i sig är känsligt som alla nya lätta spön verkar vara. Har ett äldre 10 fots Abu Conolon tournament som kanske inte är så jävla lätt men det går heller inte av för minsta lilla stryk vilket jag tycker är bra, spöt är så bra att jag kommer att fixa korken å rullfästet som börjat snurra som nu är fult silvertejpat för ett tåligare spö finns nog inte i butik nu. Tycker att ett spö borde tåla lite stryk, inte bara vara lätt/ mvh
                  Jag håller med dig om att tålighet är en kvalitet som ligger högt upp på kravlistan när det gäller fiskeutrustning. Du har också rätt i att äldre spön generellt var mer stryktåliga än vad dagens spön är. de olika tillverkarnas "toppmodeller" konkurrerar främst med andra kvalitéer. Dock finns det mer rejäla och mindre "sexiga" spön även på dagens marknad (om man nu inte råkar ha någon gammal trotjänare att falla tillbaka på).

När det handlar om riktigt långa spön - 12 fot och uppåt - och fiske där man kastar med och håller i spöt i stort sett hela tiden så är det dock svårt att se något annat alternativ än lätta och därmed, ofrånkomligen, relativt sköra spön. Att stå och dänga bombarda med ett karpspö går visserligen men man blir rejält trött i armar och rygg.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 834 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Benjamin S  
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04