Savage Gear Parabellum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Savage Gear Parabellum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Savage Gear Parabellum

Tja! Lite sugen på ett Savage Gear Parabellum spö till lättare kustfiske. Åsikter om detta spö? Hur väl stämmer klassningen?

MVH
    Olof

Hej Olof.
    Har ett sedan ett par år tillbaka som jag använder till bombardafiske efter öring. Kastar väldigt långt, använder en 20g bomb. men spöt bär tyngre om du vill. Jag gillar lite mjukare spön med lång aktion. Det är kanon under lite tuffa vind/vågförhållanden men annars lite styvt i min smak. Fick chansen o matcha en kalasöring för 2 år sedan 55 lång men hela 2.4 tung. Själv använder jag Westin w8 o guideline lpxe spin. mycke nöje Peter B

Kommentera

Tack för svar! Hade väl tänkt att använda den till lite fiske med lättare bombarda och drag efter havsöring och makrill. Nu har jag iofs inte specificerat kastvikt jag är ute efter. Vilken kastvikt är det du syftar på?

Kommentera

savage gear

Till makrillfiske är spöt perfekt , om jag inte minns fel så är det viktat till 32g. Jag körde med ett 25g drag o 2 häcklekrokar det funkade bra. Men med full pott så blir det rejält spöböj.
        Inga problem o kasta drag på 30g ev 35g , men skulle säga att det ideala ligger runt 25. När jag går efter öring så kör jag numera aldrig tyngre dobb än 20 ibland 15g.Det som jag är lite besviken på är rullfästet som jag upplever inte låser fast rullen på ett sätt jag önskar. Får hela tiden hålla ögon på " skruven " o spänna åt den. Totalt ett mycket bra spö för pengen.
        Hoppas infon hjälpte , är det ngt annat så hör av dig - Peter B

Kommentera

Jag hade nog tänkt mig 9'2 spöt med 2-12g eller 7-23g i kastvikt. Har inte tänkt att fiska efter makrill med häckla utan med lättare drag. Så jag tänker att 7-23g skulle räcka gott och väl till båda bombardor och drag av hyfsad vikt. Det lättare spöt hade kanske kunnat funka också då det blir roligare att drilla fisk med. Det kan säkert dra iväg drag och bombardor på15g men det kanske inte är optimalt om man vill nå en hyfsad kastlängd. Vad tror du?

Kommentera

Tjena ,när det gäller drag är det säkert inga problem. Däremot så tycker jag att bombardafiske kräver lite spölängd , mest för att jag har en lång tafs 3.20-3.40 o då behövs längden för o svepa ut kastet. Har du en bra handlare så borde du kunna få testa spöt i lite olika längder och hitta det som passar dig. Snart 1/1 då kör vi igen.
            Peter B

Kommentera

Jävlar vilken tafs. Har knappt prövat bombarda tidigare, så jag hade nog tänkt att en 1m tafs borde räcka. När det gäller vikten på bombarda då. Vilken vikt bör de vara för att få någon kastlängd? Kan man dra iväg en 15g bombarda en längre sträcka?

Känns som jag kanske hör av mig till dig med fler frågor framöver när det gäller bombarda.

Kommentera

Hittade det här spöt: https://www.el-ge.se/eaux-vives-instinct-11ft-15-45gr Ser ju inte dumt ut alls heller. Någon som har prövat det?

Kommentera

Hej Olof. Har ingen kunskap om spöt , känner inte till tillverkaren. Men om du ska köra med dobb på 15-20g så skulle jag säga att det är för styvt.Jag vill ha lätta spön som inte sliter på handleden och där vikten känns jämnt fördelat så att jag inte får känslan av att toppen hänger ner. Det händer att jag fiskar 5-7 tim/dag då är balansen på spöt superviktigt. Hade problem med både golf o tennisarmbåge en säsong - det var ingen höjdare. Jag kör med slowsink 20g året om , tycker den har bäst gång i vattnet. Där jag fiskar är det oftast grunt.
                  Körde fiskepass 158 idag , metade plattfisk -det blev 4 fina skrubbor/hybrider.
                  Lycka till med utrustning o fiske. 41dgr kvar till premiär vid Höganäskusten.
                  Peter B

Kommentera

Grattis till fångsten! Tack, det blir nog ett parabellum 11'4. Hinner väl ändra mig igen men lutar starkt åt det. Har en Stradic ci4 2500 rulle som får duga till.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04