Val av multirulle till abborre i 2000:- klassen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av multirulle till abborre i 2000:- klassen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Kollade youtube hela kvällen igår och jag tror att Daiwa Tatula CT type-r är mest "bang for the buck" och går nog på en sådan.
    Den kommer att användas främst till jiggfiske efter abborre men även en och annan popper och spinnare kommer att dängas iväg.
    Vad kör ni för spön till era abborreuppsättningar?

Kommentera

Jag har ett gäng olika rullar till aborrfiske. ABU Revo Premiere gen 3. ABU Black Max gen 3. 2 st begagnade Mörrum SX 3600/1600 som jag köpt på eBay samt en Daiwa Pixo. Tror att du kan köpa det som du gillar mest ........eller har rätt prislapp

Var faktiskt ute och testade alla idag inför ett äventyr som jag ska göra under jul och nyår. Använde två olika spön. Ett St Croix Premiere ca 7 fot och ett Abu Veracity 7 702M. Använde linor från flät 0,10-0,17 till FC 0,22

Skillnaden i kastegenskaper är faktiskt ytterst liten mellan alla dessa. Tom 2800 kronors Revo Premiere och 700 kr Black Max. Kastar ungefär lika långt med samma kontroll och betesvikter. Använde 5 g skallar likväl som 13 cm jiggar med 20 gr skalle. Faktum är att byte mellan spöna påverkade mer än byte av rulle. Går jag under 5 gr så vinner Premiere och SX1600 lätt men så länge som jag använder 5 gr och uppåt så är det helt egalt.

För mig så ligger de runda Mörrumrullarna bättre i handen än LP så dessa är mitt förstahandsval. Och om du tvingar mig att välja mellan Blax Max och Revo Premiere så väljer jag faktiskt Black Max. Den är tystast med sin magnetbroms. Revo Premiere väsnas en del med sin C broms under kast.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Mycket bra info! Tack!

Kommentera

Ska börja lite smått med multirulle till fisket nere på landet nästa säsong. Kom över en Zillion 100 rulle och ett Tatula spö till en helt ok peng. Ska köpa ett St Croix spö som Zillionrullen får sitta på istället och just en Daiwa Tatula CT till Tatula spöt.

Kommentera

Ursprungligen postat av gnutten Visa inlägg
            Använder en Revo Premier då jag inte gillade MGX:ens utväxling. Fungerar utmärkt för 7g och uppåt med mina spön. Inte provat att gå ner till 5g än.
            Dock har jag blivit mer och mer intresserad av Daiwas T-wing design. Känns som om Daiwa kan ge mycket för pengarna när det kommer till rullar för lättare beten.

Joens tips om T3 SV riskerar att få mig att jaga en. Som sagt... det blir rulle efter rulle.
            Samma lina, samma spö samma beten.

Calcutta Conquest 100HG
            T3 SV

Skiljer ca 5-7m i längd på 18gr jigg+skalle
            Men det som är mest imponerande är kontrollen på Daiwan. Bara att hiva iväg skiten så viner aset iväg.

Saknar den rullen!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Med SVS infinity kan man kasta riktigt långt, men det kanske kräver lite mer pillandet än magbromsen. Du kanske har för mkt broms på din Calcutta, vem vet. Jag postade för ett tag sen en instruktionsvideo om hur man finntunar svs infnity. Det värt att kolla på den.

Självklart att svs spolar är bra!

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Med SVS infinity kan man kasta riktigt långt, men det kanske kräver lite mer pillandet än magbromsen. Du kanske har för mkt broms på din Calcutta, vem vet. Jag postade för ett tag sen en instruktionsvideo om hur man finntunar svs infnity. Det värt att kolla på den.

Självklart att svs spolar är bra!

//T
                Ja, den kastar bra. Det är inget snack om det.
                Men inte lika bra

Jag har bromsjusteringen på icke vevsida på min, den mekaniska precis så att spolen inte glappar och en plutt aktiverad.
                Går inte att få mindre broms än så, och ändå är det lite för mycket.

Oljar man in pluttarna så blir det lite bättre, man ska ju göra det ibland. Annars skriker han ju som en liten gris

Kommentera

Det beror på vem är den som kastar. Fråga MURATA HAJIME om det.

Aha, så du behöver ännu mindre broms, då kan du kankse kika på en ännu lättare spole typ denna

För övrigt det går att få hem en T3 SV ganska billigt nu, men kanske inte under 2000 :- Conquesten ligger fortfarande långt över 2000 strecket.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Det beror på vem är den som kastar. Fråga MURATA HAJIME om det.

Aha, så du behöver ännu mindre broms, då kan du kankse kika på en ännu lättare spole typ denna

För övrigt det går att få hem en T3 SV ganska billigt nu, men kanske inte under 2000 :- Conquesten ligger fortfarande långt över 2000 strecket.

//T
                    Jag har tittat lite på spolar till den och så. Har dock inte blivit av att jag har köpt en.
                    Men det ligger i någon långsiktig plan att göra detta....

Visst påverkar det vem som kastar, men i detta fallet kastar jag med båda rullarna så det är ganska lätt att jämföra

Köpte min T3 för 2300inkl frakt om jag inte minns fel. Det var någon som hade en drive och sålde ut dem.

Kommentera

Faktum är att spövalet påverkar mer än man tro. Att man kastar med samma spö/lina betyder egentligen inte så mkt , när man jämför olika rullar.
                      Vissa rullar kastar bättre med något långsammare spön och andra rullar funkar bäst med något snabbare spön. Samma sak gäller kastteknik.
                      Googla/youtuba på japanen jag tipsade om. Han kan få ut det mesta av sina rullar.

Självklart att det viktigaste är att man trivs med sina prylar.

//T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      274 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist