Vilken Shimano-haspel upp till 2000:- - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken Shimano-haspel upp till 2000:-

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken Shimano-haspel upp till 2000:-

Fiskeabstinensen och några danskar som fångar stora havsöringar på spinn fick mig att köpa ett haspelspö såhär i fredningstid, hittills har jag nästan uteslutande fiskat fluga.

Spöt är ett Savage Gear Custom Coastal 9,6 fot 7-28 gr. Fireline 0,15 är också införskaffad. Nu behövs en rulle för att göra kitet komplett! Användningsområdet är alltså havsöring på kusten (västkusten & Danmark) med drag mestadels mellan 10-20 gram.

Jag tänkte begränsa rullvalet till en Shimano i 2500-storlek. Har bara bra erfarenheter av deras rullar sen tidigare, peppar peppar. Har efter lite jämförelser gjort samma observation som många andra, det är generellt sett billigare i Tyskland, och jag tänkte be om lite hjälp för att göra ett bra köp därifrån.

Budgeten är någonstans upp till ett par tusenlappar. Ci4 rullarna går bort då jag tror att spöt mår bra av lite tyngd för balans och läst en tråd om att flera varit sneda. Högutväxlade likaså då jag föredrar den lite lättare invevningen på normalutväxlade. De rullar jag kikat på:

Nasci, ny rulle 2016 för strax under tusenlappen. Verkar ersätta flera andra serier såsom Aernos och Technium och vara den billigaste Hagane-rullen.

Aero FA, samma prisklass men inte lika mycket ny teknik som Nasci?

Sustain FG, dubbla priset gentemot de två ovan men mer uttalad saltvattensrulle. Kanske bättre hållbarhet i längden?

Budgetalternativet Exage FD för en femhundring som verkar vara en väldigt prisvärd rulle.

Öppen för andra förslag också

Tack på förhand /Mikael

Nya Sedona 2500 fe. Vissa onlinebutiker har förlängd black Friday. I mitt tycke svårslaget pris/prestanda. Resterande 1500:- kan du lägga på nånting annat :-)

Kommentera

Den nya stradic är c14 och kan fås med olika utväxling 2500. Köp en sådan och är till extra pris denna helg angel domane.de endast 150euro,här hemma har den inte ens börjat säljas och när den kommer så ligger den på ca3000 kr. Och det där med sne fot var på de allra första rareniumen som tillverkades,jag har 5 st c14 ingen är sned i foten ,de är så sköna att fiska med du ångrar dig inte

Kommentera

Kolla under säljes, har ett gäng rullar där

Kommentera

Tänkte föreslå en Ci4 2500 tills jag läst en stund... Var nog länge sen den var sned? Min hänger fint på mitt 3-delade SG Parabellum 9'6" (?) 12-34g.
          6,0:1 är rätt på en havsöringsrulle/jiggrulle tycker jag... Inte så långt i från 5,4:1 men åt rätt håll menar jag. Vikt kan vara bra för balansen på längre spön men då gör 30g i butten mer nytta än 65g vill rullfästet, anser jag... Ett givet alternativ är ju annars Biomaster, t ex denna http://www.angel-domaene.de/shimano-...0-fb--546.html eller Technium 2500 om man vill ha lite vikt fast nya Nasci ser fin ut den med..

Oj va snabba en del är som redan kommenterat lite av det jag sa...
          Senast ändrad av anteman; 2016-11-26, 20:32.

Kommentera

Tack för snabba svar.

Då är jag lite klokare. Sedonan lockar ju verkligen prismässigt, om jag går upp eller ned istället verkar ju 2000 & 3000 tillochmed gå att få för 399:-!

Den där stradicen låter ju inte dum om de fått bukt på materialet och om den inte blir för lätt. Att jag skyggar lite för högutväxlat är mest pga en gammal Aero GTM 3000 som jag minns som för trögvevad för min smak. Kanske är dagens rullar mycket mer lättvevade? Visst är det denna (eller samma fast med HG) ni syftar på:

Kommentera

Alltid svårt att bedöma vad som är tungvevat, sån är personligt men för mig är 6,0:1 inget problem alls med slimmade havsöringsbeten, jiggar eller ens vanliga wobbler dock inte förstaval med spinnerbaits/deep divers...
              Din länkade rulle är nog nyare än min, sannolikt inte sämre... (Hagane, x-ship mm.)

Vad gäller balansen så fundera på om inte en eventuell viktning/balansering av spöet vid butten kan vara ett alternativ. Balansen blir densamma (eller bättre) som ett obalanserad spö med en tyngre rulle och lägre totalvikt. Dessutom, en lätt 2500:a gör sig riktigt bra på ett lättare, kortare spön om du vill alternera...

Kommentera

2500fb är med 5,0:1 och 2500fb hg är med 6,0:1

Kommentera

Lägger en röst på technium, har tidigare kört med stadic som är väldigt goa rullar men föredrar utväxlingen på technium mer nu.

Kommentera

Athletshop.se har nya stradic utan ci4 men dock med hg för galet bra pengar om du ändrar dig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 785 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13