Shimano Tranx i 300 storlek! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx i 300 storlek!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ser ut som en beast vev.

Kommentera

• Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Curado har alltid varit grön, förutom D modellen som blev silverfärgad. Curado G är inte riktigt en curado. Det verkar så att silverfärg har blivit populär för att I modellen blev inte grön heller.

Fast färg och hur snygg rullen är har ingen betydelse om rulldelarna inuti rullen, alltså dom man inte ser "med blotta ögat", går sönder eller slits i förtid pga av undermålig design och andra orsaker. Det där något som inte många tänker på idag, utan fiskeprylar byts ut i en rasande takt.

Påpekar det en gång till. Tranx 300 har inget att göra med Curado 300D/E. Tranx ska ses som en ersättare till den stora curado istället.

@anteman: Curado 301DSV är en mkt bättre gäddrulle än man tror. Min såldes vidare efter 6 år i tjänsten och förutom några kosmetiska fel, fungerade den fortfarande kalasbra, fast Tranx är en annan historia.

//T
      Ja min DSV funkar väl ännu. Curado började silver sen grön (i två omgångar) och nu silver igen fast den heter numera Tranx på ny plattform he, he. Är det någon som bekräfta eller dementera mina tidigare funderingar om denna Tranx i mångt och mycket är en större Curado I ?

Visst har du en poäng i att det som sitter inuti rullen är viktigare än det yttre för livslängden, dock förefaller det vara så att en hållbar rulle inte verkar påverka dem som du säger, byter ut fiskeprylar i rasande takt.. det byter ändå och det får de ju göra om de vill!

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        Curado började silver sen grön
        Nix, curado var alltid grön och chronarch silver.
        Första curado [året var 1991] var grön:
        Click image for larger version

Name:	curado.jpg
Views:	1
Size:	240,2 KB
ID:	1783786

Curado B eller SF var oxå grön och skillnaderna fanns på insidan. Det finns säkert att läsa om det på TT.
        Click image for larger version

Name:	curado_B.jpg
Views:	1
Size:	58,7 KB
ID:	1783787

Curado har alltid kallas "the green reels" , fram till 2006 , då bytte shimano till silverfärgade curado D, men det kanske var förre din curado-tid.

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2017-03-15, 21:38.

Kommentera

• @tonyex - I stand colorwise corrected!

Kommentera

• Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            @tonyex - I stand colorwise corrected!
            Egentligen spelar det ingen roll , men lite fakta kan jag iaf. //T
            PS: Curado har alltid varit en av mina fav rullar. Inget "fancy" , men riktiga arbetshästar till fiskerullar.
            Senast ändrad av tonyex; 2017-03-15, 22:44.

Kommentera

• ja jag vet den är mindre och finsn i större men dom som fanns i butik var 300 modellerna oavsätt vad så är d en kalasrulle .. shimano är shimano mer behövs ej sägas ;

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
                Mest förundrad över att ni orkar....gå i spinn ...samma sång har sjungits förut o av i stort sett samma sångare...
                Nja, spellista ser annorlunda i år framför allt för oss som kan höra de rätta "tonerna". Risken finns att detta upprepas även nästa gång.

//T

Kommentera

• Ursprungligen postat av Silverbågen
                  ...låt inte mig störa..
                  Det klokaste du har sagt på länge , faktiskt
                  Låt "entusiasterna" ta hand om det dom är bäst på, så nu hoppas jag att kan vi gå tillbaka till ämnet igen. "Musik" och "trasiga skivor" kan man snacka någon annanstans. No hard feelings!

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2017-03-16, 00:36.

Kommentera

• Har sett fram emot Tranx inträde på vår marknad trots att klassen inte direkt intresserar mig så hemskt mycket till mitt egna fiske.
                    Åkte in till den lokala fiskebutiken och plockade isär en 301 någon dag efter den anlänt.

Måste säga att jag är positivt överraskad och tycker Shimano tagit ett kliv in i rätt led.
                    Var lite orolig över att få se en ihophastad rulle i stil med Toro NaCl eller något onödigt tekniskt och därmed bräckligt i stil med bland annat vissa rullar från Daiwa.
                    Har medvetet varken läst eller sökt särskilt mycket information om Tranx för att kunna bilda mig en egen uppfattning.
                    Jag tycker helt enkelt Shimano verkar ha byggt en rulle som bör passa det slitsamma, moderna gäddfisket i Sverige riktigt bra.
                    Det ska ju visst vara lågprofilare nuförtiden och ska det nötas gädda får den gärna vara enkel och det är Tranx.
                    Väl ihopskruvad, bra passform och tätningssystemet märks imponerande lite vid användandet trots att det ser ut att fylla sitt syfte.
                    Brasklappen är väl att rullen än så länge inte är särskilt hårt testad för våra förutsättningar, det blir intressant att se hur den håller ihop när de vanligt förekommande "slit och släng"-pojkarna lägger rabarberna på den.

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Som jag skrev igår denna rulle är en Tranx och har inget med Curado att göra. De har gjort om nästan allting på insidan lr "kopierat" en del från Tranx 500.
                    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Påpekar det en gång till. Tranx 300 har inget att göra med Curado 300D/E. Tranx ska ses som en ersättare till den stora curado istället.
                    Håller med.
                    Det går knappast skönja mer inspiration från E i Tranx än att det är en lågprofilare i den större klassen från Shimano.
                    Den gröna har ju känts daterad ett bra tag och jag tycker Tranx är rätt väg att gå gällande modernisering.
                    Just den enkla konstruktionen utan alltför tekniska finesser är något jag (som tar hand om alldeles för många av andra människors rullar, även exemplar som går under garanti) verkligen uppskattar.
                    Frikopplingen tycker jag hämtar en hel del inspiration från I även om den inte är identisk och det bör vara ett relativt beprövat koncept vid det här laget.
                    Små detaljer som att glidplattan (#5512) och blecket som fäster vevaxeln i stativet (#5494) är fästa med tre skruvar vardera till skillnad från 200/201I's två skruvar är trevliga att se, axeln i 300/301E sitter också det i ett till synes klenare bleck fäst med två skruvar.
                    Hur stor skillnad det gör praktiskt vet jag inte men tre bör hålla bättre än två.

Den enda nackdelen jag upplevde med Tranx 301 var en något glapp känsla i veven, glapp kanske är fel ord men vevrörelsen kändes inte riktigt lika distinkt som hos vissa andra rullar. En petitess men petig ska man vara.

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Är det någon som bekräfta eller dementera mina tidigare funderingar om denna Tranx i mångt och mycket är en större Curado I ?

Visst har du en poäng i att det som sitter inuti rullen är viktigare än det yttre för livslängden, dock förefaller det vara så att en hållbar rulle inte verkar påverka dem som du säger, byter ut fiskeprylar i rasande takt.. det byter ändå och det får de ju göra om de vill!
                    Jag skulle vilja påstå att Tranx definitivt har lånat en del från I men mer i den bemärkelse att Shimano byggt en rejäl rulle och gjort det delvis med metoder som redan är beprövade och tillhör den nuvarande generationen.

Kanske kan Tranx faktiskt tappa några kunder på grund av sin, i teorin, goda potential att hålla i längden.
                    Rullbytarna kanske hellre vill ha den där ömtåliga finessen än en mer basal rulle som gör det den ska bra och länge.
                    Vad vet jag, jag köper ändå bara 10-15-åriga rullar från konstiga länder.

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                      /...Kanske kan Tranx faktiskt tappa några kunder på grund av sin, i teorin, goda potential att hålla i längden.
                      Rullbytarna kanske hellre vill ha den där ömtåliga finessen än en mer basal rulle som gör det den ska bra och länge..../
                      Det är jag som sagt lite tveksam till givet t ex denna tråd, på marginalen kanske men många vill prova det nya oavsett...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 638 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13