Shimano Tranx i 300 storlek! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Tranx i 300 storlek!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Såg att fiskeutrustning-online helt tagit bort rullen från webshopen på sin danska sida men den finns fortfarande att förboka på den svenska....hmmm?. jaja får hoppas att 30/3 stämmer iaf, är ju vinter än här i småland

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
      Tråkigt...
      Är det 50 el 65lb Maxcuatro, hur många meter fick du på och vart köpte du linan? (Massa frågor...)
      Blev 65lb Maxcuatro (0,36mm) , köpte en 450m spole från ebay , spolade på med en linräknare & enligt den fick jag på 150m + lite backning

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Rullen känns som en fullträff!
      Denna rullen känns tåligare/ stadigare än mina Calcuttor, Lunor, Curados osv. Och vilken tog du, 76 lr 100 cm? Gissar på 76.
      //T
      Blev 76 cm , är lite sugen på 100 cm också som jerk rulle ,
      Att dom inte kunde ha gjort den lite långsammare då hade man inte behövt fundera .
      Senast ändrad av Cosmoz 08; 2017-03-08, 08:02.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Blev 76 cm , är lite sugen på 100 cm också som jerk rulle ,
        Att dom inte kunde ha gjort den lite långsammare då hade man inte behövt fundera .
        Personligen tycker jag att 76 cm funkar bra för det mesta dvs ganska allround linupptagning och jag håller med om att hade Shimano gjort den långsammare, då har jag valt 100 cm modellen oxå.

Hittade en kul grej. Om man är orolig att man ska tappa sidogaveln när man öppnar rullen för att justera c-vikterna, då ska man kolla på videon nedan:

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2017-03-08, 09:58.

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardR Visa inlägg
          Vart beställde du ifrån? Är det fiskeutrustning-online.se skulle jag inte vara så säker på det. Mailade precis med dem:
          "we was told that the will deliver them this week, but we will first see the first shipment end of Marts."
          Har fått ett mail (troligen på norra Europas sämsta engelska) att de inte kan leverera förrän mars - april.
          Men det verkar ju vara värt väntan =)

Kommentera

Personligen tycker jag att 76 cm funkar bra för det mesta dvs ganska allround linupptagning och jag håller med om att hade Shimano gjort den långsammare, då har jag valt 100 cm modellen oxå.

Hittade en kul grej. Om man är orolig att man ska tappa sidogaveln när man öppnar rullen för att justera c-vikterna, då ska man kolla på videon nedan:

//T
            De där med lösningen var smart men att behöva öppna rullen för justering kännns liiiite B på en rulle med senaste teknik och design a la 2017.

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
              De där med lösningen var smart men att behöva öppna rullen för justering kännns liiiite B på en rulle med senaste teknik och design a la 2017.
              Är du spekulant på en sådan pärla , du oxå?

Det är möjligt att det finns något i det du säger, men det är inte omöjligt att sidogaveln kan försvagas av funktionen du nämnder. Syftet med rullen vann över funktionen. Samtidigt som min erfarenhet gällande liknande rullar säger att man kommer inte att behöva pilla den gaveln så ofta.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2017-03-08, 20:45.

Kommentera

Är du spekulant på en sådan pärla , du oxå?

Det är möjligt att det finns något i det du säger, men det är inte omöjligt att sidogaveln kan försvagas av funktionen du nämnder. Syftet med rullen vann över funktionen. Samtidigt som min erfarenhet gällande liknande rullar säger att man kommer inte att behöva pilla den gaveln så ofta.

//T
                Tänkte mest på att val av kastbroms som magnet eller SVS som har reglage på utsidan är lite mer lättarbetat. Sen är det som du säger sällan bromsen ändras med gäddbeten som väger+60 gram men rullen i sig kommer säkert fungera bra ändå.

Kommentera

Ja och att gaveln inte sitter kvar som den gjorde redan på den gamla goda Curado D tiden känns inte som ett resultat av något högre syfte, tyvärr snarare en simpel prisfråga...
                  Jag menar är det någon som upplevt eller hört något om problem med snabböppningsgaveln på Curado, Citica eller Caenan?

Fast den ser ju fin ut - hoppas ni blir nöjda!

Kommentera

Tänkte mest på att val av kastbroms som magnet eller SVS som har reglage på utsidan är lite mer lättarbetat. Sen är det som du säger sällan bromsen ändras med gäddbeten som väger+60 gram men rullen i sig kommer säkert fungera bra ändå.
                    Stämmer bra det. Som denna rulle är inte byggd för finlir , utan det är tungt fiske som gäller, mer avancerad kastbroms än VBS är inte nödvändigtviss ett måste.

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      ... känns inte som ett resultat av något högre syfte, tyvärr snarare en simpel prisfråga...
                      Hm , jag vet inte Anteman. Ta en titt på hur många delar behövs för att ha samma lösning som curado m. fl. har och hur mkt skulle det kosta. Rullen kan bli kanske 40 kr dyrare , men definitivt inte bättre. Det är min teori iaf,

Jag börjar bli gammal, men om jag minns rätt, det var inte många gånger jag justerade kastbromsen på mina Curado 201D, 301D, 301E lr min Cacutta 301D när man fiskade med +50 grams gäddbeten och mina första Curado D köpte jag som nya och året var 2006.

//T
                      PS: Barca gick vidare .....
                      Senast ändrad av tonyex; 2017-03-08, 23:14.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 494 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13