Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt

    Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande
    http://mortasfiske.blogspot.com

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
      Rullfäste och spöringar är inte samma. Sen kan hända att handtaget är lite eljest med. Har klämt på dessa spön, och om jag inte missminner mig så upplevdes aktionen långsammare än på motsvarande prorex XR, så även om det är samma typ av kolfiber, X-45 och V-joint är spöna inte identiska (detta kan helt enkelt ha att göra med vart rullfästet är positionerat så det upplevs annorlunda). Sen är det väl inte heller nanoplus-lim på Lexa, vilket det är på XR så det kanske väger 2 gram mer, eller nåt

      Jag tror att lexaspöna är mycket prisvärda, bang for buck, men tycker personligen inte att designen är superlockande
      Hej Morta;

      Du verkar veta oerhört mycket om fiskespön, hur de är uppbyggda, rullfästen, spöringar och de olika spönas aktion....

      Själv har jag inte bråkdelen av dina kunskaper när det gäller olika spön utan har mest ägnat min fritid till att fiska efter olika fiskarter...

      Old Firehand
      Leif Engström

      http://www.trumman.com/fisketips.htm

      Kommentera


      • Hej Leif. Jag jobbar som säljare inom fackhandeln och har förutom som min stora hobby sen nästan 30 år fisket, även fiskegrejer som lite utav ett intresse. Intresserar mig både för ffa multiplikatorrullar och en del fiskespön. Dock är min kunskap mest begränsad till de spön som min butik saluför

        Jobbar man heltid med spön å rullar så får man lite koll på specifikationerna
        http://mortasfiske.blogspot.com

        Kommentera


        • Så vad heter årets (2019) modell på Daiwa XR 120 gram? Och vad skiljer dem åt från föregående år? Förvirrad
          Mina Placeringar:
          2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
          2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

          Kommentera


          • Heter lika samma och enda skillnaden är att rullfästet fått foam framtill istället för metall och handtagen har fått en mindre förändring i form.
            http://mortasfiske.blogspot.com

            Kommentera


            • https://www.dogger.se/daiwa-prorex-e-802xhfb-as

              Är detta nya XR spöna? Med nytt rullfäste. Eller finns det olika modeller E, XR OCH AGS?
              Mina Placeringar:
              2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
              2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

              Kommentera


              • Finns 4 modeller nu, gamla instegsmodellen är borta så nu gäller S som är aningen enklare än gamla instegsmodellen, E, som är kan man säga mitemellan insteg och XR (fast mer lik XR i specarna, enligt mig), XR (omgjord med nya handtag) samt AGS (nya handtag även där). Dessutom så tillkommer XR och AGS i classic-variant. DVS samma spön fast med helkork ist för split-grip och EVO. Dock är det bara gäddspön som finns i classic-serien

                Hittar du ett "gammalt" prorex-spö är det med 90% sannolikhet på rea. Men lär inte finnas många kvar å nå butiker... Dock fyndläge, om man hittar det man är ute efter.
                http://mortasfiske.blogspot.com

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                  Finns 4 modeller nu, gamla instegsmodellen är borta så nu gäller S som är aningen enklare än gamla instegsmodellen, E, som är kan man säga mitemellan insteg och XR (fast mer lik XR i specarna, enligt mig), XR (omgjord med nya handtag) samt AGS (nya handtag även där). Dessutom så tillkommer XR och AGS i classic-variant. DVS samma spön fast med helkork ist för split-grip och EVO. Dock är det bara gäddspön som finns i classic-serien

                  Hittar du ett "gammalt" prorex-spö är det med 90% sannolikhet på rea. Men lär inte finnas många kvar å nå butiker... Dock fyndläge, om man hittar det man är ute efter.
                  Ok tack. Försöker hitta någon butik i sthlms området som har de nya XR spöna men de senaste dagarna har det varit tomt kanske pga av mässa etc att de släpps nu då de tömt lagren på förra årets modeller. XR 120 känns som ett fint spö med låg vikt om man jämför med likvärdiga spön, 176gram är inte mkt.
                  Mina Placeringar:
                  2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                  2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

                  Kommentera


                  • Tjena var i en butik hittade spön med foam handtag och utan. Hittade även denna video på daiwas catalog. http://www.daiwa.com/scandinavia/con...ing/index.html
                    Vilket spö är egentligen 2019? Daiwa visar ju upp två XR med foam fram och ett utan.
                    Mina Placeringar:
                    2:a plats - Mälaren Mästerskapet Höstupplagan - Team Tail.
                    2: plats - Fångade tävlingens näst största gädda 100+ Roslags Pike

                    Kommentera


                    • Någon som prövat nya Prorex S, den tyngre för gädda och kan lämna ett omdöme kring
                      kastvikter, balans och aktion?

                      Att den har en enklare kolfiber bland Prorexspön ser jag inte som en nackdel, kan göra den lagom snabb...

                      ​PXS862XXHFB-AS
                      8’6”/262cm 202g 150g
                      ​​​​​​
                      Click image for larger version  Name:	Screenshot_20190517-192918_Chrome.jpg Views:	1 Size:	192,5 KB ID:	2506699
                      Senast ändrad av anteman; 2019-05-17, 21:06.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X