Värt att ha ett haspelset? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värt att ha ett haspelset?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Värt att ha ett haspelset?

Tjena, nu är jag tillbaka efter denna långa vinter som aldrig verkar ta slut! känner redan att jag lär planera vårens inköp!

Har vart sugen på ett haspelspö 20-60g eller 40-80g som ett najs litet tillägg till min lilla men växande spösamling..
    Funderar bara på om det är värt att ha eller om det bara kmr stå? tänkte på dom gånger jag kastar typ mcrubber jr å pigshad jr och andra beten mellan 40-70g.. är det tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt pengarna? eller kanske är det bättre å smälla på en rejäl gummibeställning istället? hehe

Ajja kom med era erfarenheter!
    Just nu har jag ett sz jerkspö 40-140g och ett grim reaper v2 110g. tkr dock båda presterar bäst runt 80g och uppåt!

Hej. Skillnad på vad menar du? Känslan eller kastlängder??
    Jag kör till 85% spinn, för alla olika vikter när jag fiskar efter gädda. Däremot har jag även ett haspelspö som kastar typ 20-70g (ett bushwhacker som jag för övrigt kan tipsa varmt)
    När använder jag det då? När jag fiskar från land primärt, kastlängderna blir längre, det är inte lika känsliga för kraftigt motvind. Men föredrar helt klart spinn i just kasttekniken, mer skonsamt om fingrarna. Däremot krånglar en haspelrulle generellt mindre även om det händer, så är det inte ofta. Det är det iofs inte med spinrullsr heller, men PO råkar alla ut för.

Känslan i det spöt jag tipsade om är fantastisk.

Kommentera

Jo tänkte om det är härligare att köra med ett lite tunnare haspel mitt spö känns lite grovt för en mcrubber jr t.ex går ju kasta rätt långt och bra men det laddar lär ju inte på samma sätt,lär ta i lite när jag kastar.. kastar jag en vanlig mcrubber så svingar jag ba på spöt å de laddar fint å kastar ungefär lika långt som om jag skulle ta i.. den känslan vill jag ha med mina mindre prylar ska gå smidigt. kanske låter som att jag e pedant haha.. eller så kanske jag ska leta reda på ett multispö för dem kastvikterna men det blir ju också en peng dyrare

Kommentera

Jag har haspel från 15gr>130gr och mitt tänk har varit samma som er men i slutändan står jag med ett spinnset i handen till alltfrån 20gram och uppåt när det gäller gäddfisket. Även om jag tar med mig utrustningen så tycker jag haspel kastar allt med mer än en trekrok sämre och jag får lättare att betet hänger sig så jag är kanske inte haspelkompatibel och det är där problemet ligger.

Spöna får fint stå här hemma och någongång kanske även jag lär mig.
        Senast ändrad av Monkey; 2017-01-28, 07:27.

Kommentera

Köpte ut av samma anledning ett haspelset förra året. Mest för gummi och för att twitcha medelstora wobbler. Dessutom tycker jag att jiggng är mera ergonomiskt med haspel än med spinn.
          Det blev ett Hearty Rise Stalker med en Daiwa Infinity ( typ en special Certate för Europa)- och det är skitkul att varva mellan spinn och haspel.
          /M

Kommentera

Kör allt utom UL med multi - från 5 gram till ett och ett halvt hekto. Har några halvtaskiga haspelcombos 10-30 gram men de används aldrig. Ibland känner jag en lite fundering över hur det skulle vara att använda en riktigt bra haspelcombo för jiggfiske i trakten av 10-30 gram. Inbillar mig att balansen kan bli något bättre, men så tar förnuftet över och frågar "varför" och eftersom jag inte kan svara på den frågan så jiggar jag vidare med mina multirullar....
            Skit fiske!
            Gösta

Kommentera

Positivt: Haspel är bra mycket mer allround än spinn. Du kan fiska från land i 20m/s motvind utan strul, du kan ankra i motvind, du kan effektivt kasta alla kastvikter och betestyper (inkl jerk), förstör man fingertoppen med tunga beten har man dåligt kastteknik, tänk pendla, inte snärta. Man kan generellt kasta bra mycket längre förutom med riktigt tunga vikter som blir begränsat, du kan om du har tur fiska i 10år i alla väder och vindar utan ett enda strul, krävs inte lika mycket service på rullen, utrustningen är generellt mycket billigare, du har mycket mer kraft i handleden med spöhållningen hos ett haspelspö, mycket lättare att jigga, mycket bättre spökontroll, kraftigare mothugg, man kan gå ner i lindiameter (bättre skärning, mindre visibilitet).

Nackdelar: Riktigt tunga beten (150g+ typ) kommer inte så långt och inte samma precision och känsla i utkast och även mer stul i utkast med flerkroksbeten tack vare mer rotation.

För lättare beten har spinn ingenting på haspel, det är bara om man gillar känslan av spinn det är värt det.

Kommentera

Just det, den sista punkten. Spinn är överlägsen känslan mot haspel, enligt mig

Kommentera

Många bra svar! just nu kör jag multi till allt :P allt från 5g-150g men blir nog ett haspelspö för vikterna mellan mitt borrespö å mina gäddpåkar! 20-60g borde sitta fint! + att ett haspel i den viktklassen lär väl göra sig fint vid mete efter gös när solen börjar gå ner

Kommentera

Då kan jag vidarebefordra ett tips St Croix Avid 9' HF 14-56gr blev själv tipsad om detta spöt här på FS och det är ett fint spö till lite större beten samt mindre gäddbeten.

/Apan
                    Senast ändrad av Monkey; 2017-01-29, 15:56.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    280 016 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40