Spinnarfunderingar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spinnarfunderingar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spinnarfunderingar

Hej

Spinnare är en typ av drag som jag länge har undvikit. Detta med minnen från yngre dagar då spinnaren skapade ett skatbo av lina efter idogt fiske. Jag är mycket väl medveten om att man kan åtgärda detta relativt smidigt genom att släppa ut linan efter båt men jag har ingen båt så det blir rätt mycket bökigare från land. Har sökt runt lite bland äldre trådar och läst lite om det men känner att jag behöver slänga ut lite frågor till er som använder spinnare. Med spinnare åsyftar jag nu alltså relativt små spinnare för abborre, öring med mera. Tänk ABU Reflex och liknande.

- Tenderar nylonlina att tvinna sig mindre eller mer än Fireline?

- Om man ska använda kullagrade lekanden, vilket/vilka kan rekommenderas?

- Minskas tvinnande genom att köra med tafs av nylon/FC om huvudlinan är Fireline?

- Tips på bra spinnare för abborre och öring?
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Jag har fiskat mkt med spinnare och jag har ALDRIG vart med om att det skapat skatbon. Ett vanligt lekande och en FC tafs på 0,32. Fireline på haspelrullen.
    Som du skrev är reflex utmärkt, framförallt 12g, andra är wipp, myran, vibrax. En favorit är också lotto

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
      Jag kör uteslutande Daiwa Twistbuster (https://www.fishingmegastore.com/hir...nk-swivels.jpg), har inte haft några större problem med att linan tvinnar sig. Gillar dessa då man träder på draget/spinnaren istället för att öppna beteslåset. Många beten och en del fisk har tappats på grund av att beteslåset öppnat sig (Abus enklaste modell).

Abu Reflex White Koppar/Red Flash (http://www.lureshop.eu/media/catalog...w/rw_k-red.jpg)
      90% av all öring och abborre jag tagit på spinnare är på just den modellen/färgen.

Kommentera

Tackar! Fler synpunkter tas emot med intresse.
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Plums Visa inlägg
          ... Många beten och en del fisk har tappats på grund av att beteslåset öppnat sig (Abus enklaste modell)....
          Usch ja, att beteslåset öppnar sig kan jag också vittna om. Råkar man träffa en bropelare, berghäll eller liknande när man kastar är risken dessutom stor att enklare betelås går av.

Ang: tvinning och trassel: Om du håller dig till spinnare av typen Mörrumsspinnare, Lotto eller Blue Fox Vibrax Minnow så är risken att linan tvinnar sig minimal.
          Gråt inte...
          båten ligger i vassen still
          full med gäddor och braxar
          full med ålar och laxar
          (Alice Tegnér)

Kommentera

Hallå, ja fiskar nästan uteslutande med spinnare, spinnerbait å skeddrag, å nä har heller aldrig varit med om trassel med en flätlina på haspel iaf men men, kan rekommendera blue fox foxtail firetiger ,alla reflex funkar bra till borre men reflex wasp har gått bra på öring för min del oxå fångat allt från id, borre, öring å gädda på den gula skeden , synd att de slutat leverera 18g som e såååå bra till gädda, även bluefox vibrax koppar e bra till öringen men den svarta e bra till regnbåge å borre pga grodyngellooken å även super minnow i kopparvariant e hett,myran mira spinnare e riktigt grymma i svart å koppar hoppas du hittar rätt för dina vatten

Kommentera

Notera dock att bindningen på alla reflex svansar e riktigt usla å rekommenderar att limma lite annars e den borta efter 2bottennapp el 2fiskar typ, kör själv oxå bara med darts kullager då de funkar felfritt å pallar allt
              Senast ändrad av Caesarsaurus; 2017-02-12, 17:32.

Kommentera

Har aldrig varit mycket för spinnare, men klassikern Mörrumspinnaren snurrar ju inte runt sin egen axel, och kan jiggas med samt fiska djupt. Mycket mångfacetterad liten sak som aldrig sviker.

Kommentera

Hej

Spinnare är en typ av drag som jag länge har undvikit. Detta med minnen från yngre dagar då spinnaren skapade ett skatbo av lina efter idogt fiske. Jag är mycket väl medveten om att man kan åtgärda detta relativt smidigt genom att släppa ut linan efter båt men jag har ingen båt så det blir rätt mycket bökigare från land. Har sökt runt lite bland äldre trådar och läst lite om det men känner att jag behöver slänga ut lite frågor till er som använder spinnare. Med spinnare åsyftar jag nu alltså relativt små spinnare för abborre, öring med mera. Tänk ABU Reflex och liknande.

- Tenderar nylonlina att tvinna sig mindre eller mer än Fireline?

- Minskas tvinnande genom att köra med tafs av nylon/FC om huvudlinan är Fireline?

Spinnarfunderingar

Hej Abramis Brama;

Det finns spinnare som inte tvinnar linan. Mörrum-Spinnaren är ett exempel. och Voblex-Spinnaren ett annat...

I motsats till många andra spinnare så fiskar, lockar och spinner ovanstående nämnda två spinnare även när de sjunker mot botten....

Du kan även tillverka egna "antikink" av en genomskinlig plastbit eller triangelformad blybit. Förr kunde man i sportfiskebutiker köpa blybitar med iträdd rostfri ståltråd som man placerade framför spinnnaren så att den inte skulle tvinna linan...

http://www.trumman.com/fisketips.htm.
                  Old Firehand
                  Senast ändrad av Old Firehand; 2017-02-12, 19:06.

Kommentera

Det finns Antikink att köpa i sportfiskeaffärer om man inte vill tillverka sådana själv. Jag har haft jätteproblem med tvinnade flätlinor – inte bara när jag fiskar med spinnare utan även med smala skeddrag, typ Toby, och med vissa kustvobblers. Jag skrev ett inlägg om detta för ett par år sedan och fick många tips. Så nu använder jag antikink + två eller tre lekande och problemen är borta.
                    Gråt inte...
                    båten ligger i vassen still
                    full med gäddor och braxar
                    full med ålar och laxar
                    (Alice Tegnér)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04