Hoppas du blir nöjd! E jäkla läckert!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Sportfiskegigantens - Perch stick
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Jonroo Visa inläggSpöt låter väldigt intressant. Esox 88 hur var toppen. Var den väldigt tunn och känslig (liknade bft jiggen 20 g, om du har klämt på den). Jag är ute efter ett spö som inte toppen "bara" böjer sig utan mer av hela spöt om man gör typ spinnare. Skulle säga mer som ett shimano Speedmaster ( kanske kan säga som ett havsöringsspö). Jämför nu med spön jag har själv för att försöka förklara.
Tror att du skulle gilla detta.
Det har mer av en parabolisk aktion.
Rullen man får med är ganska trevlig den också.
Kommentera
-
Nu har jag provfiskat med Perch Stick.
Eller kanske rättare, provkastat, för nån fisk har jag tyvärr inte krokat eller drillat, än.
- Ett bra, prisvärt och smäckert finlirarspö för abborre med mycket känsla.
Är summeringen.
Spöt är ett finlirarspö, eller finessspö, med rätt mycket känsla (som jag kunnat avgöra utan att kunna drilla).
Det är inte ett pinnigt långkastarspö, söker man det, är detta fel spö.
Spöt väger 125g och känns mycket lätt och smidigt. Om man jämför med en Savage Gear Bushwacker XLNT2 (som jag tror många känner till) 7.6 fot, 3-18g som väger 130gram känns detta spö (125g) mycket lättare och smuttare. Det kan inte enbart bero på de 5 grammen utan även på hur handtag, och delvis klinga, är utformade. Handtagen är minimala och rullfästet sitter långt ner på klingan nära ändbutten vilket givetvis påverkar balans och känsla. Jag jämförde även med mitt lättaste spö om 113gram och detta Perch Stick upplevs som lika lätt och faktiskt, smidigare.
Det korta handtaget inbjuder inte till långa kast men är bra vid jiggning och då man vill styra spöt, gärna med en hand, i mindre utrymmen. Klingan är typiskt "fast" med en del ryggrad, men inte "jättemycket" ryggrad. Bushwackern är ett mer pinnigt och långkastande spö. Perch Stick har mer känsla.
Jag provfiskade från land och vid första platsen som är mer "bergknalle vid fjärd" så känns det för klent. I den situationen vill jag hellre ha ett robust spö med en långkastande klinga. Vid andra platsen fiskade jag vid en liten udde, små "vikar", nära en brygga, etc, men fortfarande från land (ej båt). Här kommer spöt till sin rätt. Nu är presentation och känsla viktigare än långa kast rakt ut. Underbart att kasta underhandskast med tack vare klinga och det korta handtaget.
Funkar bra att jigga. Både att kasta och att "jigga". Eftersom jag inte fick något napp testade jag följande sätt att känna känslighet. Jag stod på en liten udde i ett strömt sund, kastade uppströms och lät jiggen dras längs botten och registrerade stötarna. Perch Stick har då märkbart bättre känsla än en Bushwacker med samma jigg och skalle. Perch Stick registrerar mycket mer. Bedömer att ryggraden mer än väl räcker till bra krokningar. (Jag har jiggat med mjukare spön förr ...)
Kastvikter. Lättaste draget jag testat med var en 7g Lillöring (Möreungen?) och det funkar bra. 10-20g funkar allra bäst. Kastar en 25g Atom eller en 25g Baby Buster utan problem, dock med lite lobb men inte mycket. Reflex 12g perfekt likaså en 18g. Toby 10g flyger iväg. 20g blir lite, lite över optimalt. En 10g jiggskalle med en 2.5" jigg (totalt 15g) kastar mycket bra, jiggskalle 15g, 3" jigg (totalt 22g) kastar bra men inte optimalt, jiggskalle 15g, 4" (totalt 31g) kastar med "lobb" vilket funkar men givetvis inte optimalt. Provade en massa olika drag och bedömer att optimal sweet spot är 15g, men kastar lätt 10-20 gram mycket bra och 7-25 bra. (Mindre än 7g otestat.)
Spöt kastar lite kortare än jämförande Bushwacker som i mitt tycke är mer av en pinnig kastkanon. (Det märkliga med det spöt är att det är klassat 3-18g men jag hade gissat på 10-25 eller rent av 10-30 om jag inte skulle se dess angivna kastvikt. Felmärkt?) Hur som, Bushwackern passar bättre om man vill dänga iväg sina beten och veva in samt känns bättre om en 5kg+ gädda behagar kliva på. Perch Stick passar bättre om man vill finessfiska, gärna i mindre vatten och trängre utrymmen.
Tror att spöt kommer vara en utmärkt kompis vid jiggning och annat abborrfiske från båt i sommar. Det korta handtaget tog en stund för mig att tycka om, men sedan blev jag övertygad. Det funkar väldigt bra vid just jiggning.
(Jag har ett annat jiggspö, Dragon Viper SL, Jig 21g, som är mycket styvare (ryggrad) och har känsligare topp men är tyngre (156g). Det spöt har varit min givna jiggfavvo, men tror att nya Perch Stick kan komma ta över den rollen.)
Spöt känns lite klent. Man vill ogärna "ta i" vid kast. Det känns som att det tål det inte. Det är nog mest handtaget som ger mig den känslan. Klingan i sig är inte klen. (Men givetvis lite klenare än Bushwackern).
Balans/Rulle. Fiskade givetvis med relativt lätta rullar vid provfiske. Ena väger 232g med lina, den andra 228g med lina. Dessa balanserar ganska bra. Några gram till på rulle blir kanske mer optimalt, men man ska inte sätta på en tung metallklump iaf.
Pris. Priset 999kr känns prisvärt.
Söker man ett finlirarspö är detta en given kandidat. Söker man en kastkanon eller ett robust spö ska man nog välja annat.
Kommentar:
Jag har ännu inte fångat och drillat fisk på spöt. Men kan återkomma senare i vår eller mer troligen i sommar med mina mer bestående intryck.
Jag ser med spänning fram emot sommarens abborrfiske. Jag ångrar inte detta köp.
Tillägg: Ett bättre namn på spöt hade varit: "Perch Finesse" som bättre beskriver vad det är.
Data:
Savage Gear / Sportfiskegiganten Perch Stick 7.8fot (233cm), 5-23g. 125 gram. Mörkt grön klinga. Split grip i kork. Tämligen "fast" aktion. Vit och orange färgad topp som troligen är samma material som övrig klinga och i samma tapering/hårdhet/böjsamhet.
Pris: 999kr på www.sportfiskegiganten.se
(Spöt är en egen serie hos Sportfiskegiganten och finns inte att köpa någon annan stans. Finns heller inte i SG:s kataloger.)
Kommentera
-
Nu har abborrarna kommer fram och spöt (Savage Gear/Sportfiskegiganten Perch Stick) har blivit mer testat.
- Jorå, det är mycket skönt.
Helt underbart att drilla abborrar (och mindre gäddor) på.
Spöt är ett finess-spö och det tog iaf mig ett tag att "lära mig" det. Kanske efter en gäddsäsong med hårdare tag ...
Men, det kastar bra, är otroligt skönt och drillar bra.
Med priset 999kr så är det ett mycket prisvärt spö för abborrfinessfiske.
Spöt finns bara på Sportfiskegiganten i Malmö.
Kommentera
-
Jag hade glömt bort denna tråd jag startade men har kommit i tankarna igen på detta spö. Tack för den genomgående receptionen på spöt!
jonasby: Jag tänkte ha detta spö till abborre men mest regnbåge (spinnare, skedar) tror jag. Tror det blir det bra till det regnbåge eller är det för mycket "finess" för det?
Kommentera
-
Vet faktiskt inte.Ursprungligen postat av Jonroo Visa inläggJag hade glömt bort denna tråd jag startade men har kommit i tankarna igen på detta spö. Tack för den genomgående receptionen på spöt!
jonasby: Jag tänkte ha detta spö till abborre men mest regnbåge (spinnare, skedar) tror jag. Tror det blir det bra till det regnbåge eller är det för mycket "finess" för det?
Eftersom jag inte fiskar regnbåge och inte vet om det rör sig om hektosfiskar eller kilosfiskar.
Jag gillar mitt spö mer och mer. Det var ovant i början då det upplevs som finess eller nästan som ett UL. (Jag tror att det är samma handtag som på SG Custom Predator UL-serie.) Men ju mer jag fiskar med spöt, desto mer gillar jag det. Mycket bra klinga med hög spänst som "klarar av" av vara mer följsamt än de mest toppiga spöna och ändå kasta väldigt bra. Jädrigt skönt och behagligt mao. Man smeker iväg drag mellan 10-20g.
Jag har drillat gäddor upp till ca 3 kg på spöt utan minsta problem.
Det hänger mest på kastvikt och dess handtag skulle jag säga.
Jag fiskar mest jigg med 10g-skalle, och det är optimalt. Ibland vibra-beten 10-20g (funkar mycket bra), minijerkar (kanon. Exempelvis salmo slider 8.5g funkar jättebra), skeddrag 10-20g (kanon) och spinnare (12g reflex bra, men 18g reflex är ju rätt "tunga" att veva in pga spinnarmotstånd.) Fiskar du mest med stora spinnare ska du nog ha ett kraftigare spö, annars kanon.
Kastvikt: optimalt är mellan 10-20g. Det funkar till 25g eller kanske 30g men det blir mest "lobb" över 25g. Upplever att lätta jiggar med 5g-skalle (Dvs ca 8g totalt) laddar spöt lite dåligt och jag undviker det.
Handtag. Handtaget är kort och det bidrar till att spöt känns finnessaktigt. Vilket jag tycker är bra i min jakt på borrar om 0,5-1kg.
Kan tyvärr inte säga om det är ett bra spö för regnbåge då jag aldrig fiskar det. Du får avgöra själv efter min bästa beskrivning. Jag gillar det dock skarpt för borrefisket.Senast ändrad av jonasby; 2017-06-11, 22:42.
Kommentera
-
Ett tips om möjlig variant.
Sumpans Sportfiske, ett stenkast från Solna, har tillsammans med 3 andra butiker även de en egen spöserie tillverkad av Savage Gear. Ett spö i serien heter Quicky 77, är 7'7" och kastar 27g. Kostar 999kr.
Snarlik spec. Men vet inte om samma klinga.
Har ingen aning om hur spöt beter sig och klingas potential. Men om det skulle stå "Toray carbon" på klingan finns det kanske anledning att tro att det är snarlikt. Och lika skönt.
Bara en idé.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
272 951 visningar