Söker detta skeddrag någon som vet vart jag kan beställa?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Söker detta Utö skeddrag
Collapse
X
-
Finns på Tradera: http://www.tradera.com/item/340364/2...-i-originalask
Dock "75", men det kan säkert dyka upp någon "95" också.
Annars kan du söka hos Nils Master (nilsmaster.fi ???) om det finns i den färgen fortfarande. Deras Utö 95 lär göras fortfarande.
(Undrar om inte många anser det vara "originalet"? Men jag kan ha fel.)
-
Utö tillverkat av Bete ska vara originalet. Bete ingår väl i samma koncern som nilsmaster. Och i Sverige är det väl bios som håller i dem. Tyvärr tar de inte in utö dragen. Fick jag som svar sist jag frågade. Om någon har något bra tips på någon butik som kan få tag på hela bete sortiment tar jag gärna emot tips.
Förväntar mig att det blir från Finland. Har inte hittat någon svensk butik som kunnat det. Lundgrens hade lite innan. Men de tar inte in fler.
Butiken får gärna vara villiga att skicka till Sverige också.
Kommentera
-
Fråga Happyangler om inte dom kan sälja en Utösked. De är väl finnar och även om draget inte finns i "katalogen" kanske de kan hjälpa till.
Lureshop.eu i Estland kan kanske också hjälpa till.
Original.
Jag menade också BETE som originaltillverkare. De såldes senare till NilsMaster och visst står det därmed "Finland" i stället för "Sweden" instansat i draget. Så riktiga original tillverkas inte längre ...
Men,
Draget verkar ha en längre historia än så. Hittade just denna text som beskriver att Utö fanns även före BETE hos flera andra tillverkare. Samt antydningsvis en historia tillbaka till 1800-talet. Intressant.
Kommentera
-
Hej Anton, Fiskarn 87;Ursprungligen postat av Fiskarn87 Visa inläggSöker detta skeddrag någon som vet vart jag kan beställa?
Ditt Utö95 34 gram, 1 1/4 oz skeddrag i färgen XRS (Heddons färg Silver Shore Minnow) tillverkades från sent 1950-tal och framåt av Bröderna Tysklind i Insjön under varunamnet BETE , Sweden...
Jag har flera original 34 grams Utö95 sparade i färgerna BGL, YP och S.. De 34 grams Utö95 jag hade förr har fastnat i botten eller försvunnit på annat sätt...
Idag är det nog ABU Garcia som tillverkar 35 grams UTÖ-drag i Taiwan...
Nothing is forever!
http://www.trumman.com/fisketips.htm
Old Firehand
Kommentera
-
Rätt färg, helt fel drag!Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
Då verksamheten hos BETE upphörde köpte Nils Master rättigheterna till namnet och betesmodellerna. Eftersom de tycks ha färgen tillgänglig borde det gå att få ett riktigt Utö-drag från dem. Draget som visas på länken är inget Utö.Må vi alla ha ett intressant fiske!
Kommentera
-
Det är troligen ett BETE Krokodil.Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggRätt färg, helt fel drag!
Då verksamheten hos BETE upphörde köpte Nils Master rättigheterna till namnet och betesmodellerna. Eftersom de tycks ha färgen tillgänglig borde det gå att få ett riktigt Utö-drag från dem. Draget som visas på länken är inget Utö.
Frågan är dock om texten (Utö) eller bilden (Krokodil?) stämmer.
Men mejla och fråga.
Kommentera
-
Är rätt säker på att bilden handlar om färgen. Kolla själv på Nisses hemsida.Ursprungligen postat av BeBest Visa inläggRätt färg, helt fel drag!
Då verksamheten hos BETE upphörde köpte Nils Master rättigheterna till namnet och betesmodellerna. Eftersom de tycks ha färgen tillgänglig borde det gå att få ett riktigt Utö-drag från dem. Draget som visas på länken är inget Utö.Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
273 630 visningar