Daiwa Lexa 300 eller Daiwa Tatula 200 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Lexa 300 eller Daiwa Tatula 200

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Lexa 300 eller Daiwa Tatula 200

Sugen på en ny rulle till tyngre (+70g) gummin. Vilken av rullarna ovan bör jag välja? Lexa finns för 1900kr inkl flätlina och Tatulan får jag för 1800kr utan lina.
    Vilken är den bästa rullen, hittar ingen jämförelse... Fiskar endast haspel i övrigt men eftersom jag gärna behåller mina fingrar men ändå vill kunna kasta ordentliga gummin inser jag att jag behöver ge efter och skaffa multi...
    BEroende på spön lär den såklart även användas för jerk och för mindre gummin såsom runt 50-60g. Men syftet med köpet är primärt tyngre gummin än så.

Tatula är "hälften" så stor som Lexa 300, nåja lite överdrivet men det är en ganska mycket mindre rulle. Så om man har små händer är Tatula skönt, har man ett tungt spö kan den kännas lite fjuttig.

För det fiske du beskriver skulle jag rekommendera Tatlua, men börjar vi smyga upp på beten i huvudsak över 100g och 0,30-0,35 lina så är nog Lexan det bättre valet. Även om många fiska förvånansvärt tungt på Tatula.
    Båda fungerar för tänkt fiske det är en smaksak.

Kommentera

Lexan är en slitvarg som tål att misshandlas med tunga beten. Du kan inte gå fel med Lexan.
      Tatulan är grymt fin den med - det är ett sådant val där inget alternativ är sämre. Skaver det i plånboken så välj den billigare. Du kommer inte bli besviken.

Kommentera

Tack för svaren! Har endast känt på tatulan och den gillade jag att hålla i. Riktigt smidig rulle. Linspridaren var smart på den också. Men det kanske mest är ett tomt försäljningsargument..? Får försöka känna på båda vid samma tillfälle helt enkelt.

Kommentera

Vad för spö är rullen tänkt sitta på? Det är en fråga som avgör svaret i detta fall

Kommentera

Lexan e sjukt stabil o känns så. Rå gång men funkar alltid. Tatulan är också rn slitvarg men med smörlen gång.

Kommentera

Har ett par Penn haspel, jag gillar den råa känslan i dem. Dessutom kan jag förmodligen köra över dem med bilen utan att de tar skada, det gillar jag också! Samtidigt har jag ganska korta fingrar (men inte små händer totalt sett...) och jag vill ju kunna hålla ordentligt. Det tycker jag visserligen att jag kan med en rund ambassadeur så då borde en lexa kännas ok också antar jag? Silkeslent är ju iofs också fantastiskt....

Spöt är inte bestämt ännu. Jag tänker 6,6-7,4 fot, kastvikt upp till 130 eller så. Ingen påk. Gärna hyffsat djup aktion, gillar ordentlig spöböj men ska som sagt fixa beten upp emot 100-120 gram även om jag oftast föredrar något mindre gummibeten. Sweet spot bör därför ligga runt ca 60-70 gram, det är där jag hamnar med ca 18-20cm jigg med 10-20g jiggskalle. Funderade på svartzonkers black series mctail.

Kommentera

Likt flera föregående talare så tror jag du blir nöjd oavsett vilken av rullarna du väljer. Mkt hänger på vilket spö rullen ska sitta på, och hur du vill att kombon spö+rulle ska kännas i handen. Jag är svag för mindre rullar så jag hade gått på Tatulan. Är ett stort Daiwa-fan och har bl.a. en Tatula 100 Type-R som jag är extremt nöjd med. Har även fiskat en hel del gädda med den trots den mindre spolen och det har funkat hur bra som helst. Tilläggas bör att Tatulan egentligen är en något mer avancerad rulle än Lexan. Bl.a. lite vassare kastbroms och TWS-linspridaren. TWS-linspridaren gör faktiskt skillnad, speciellt när linan ligger ute i kanten på spolen vid kast.

Om du vet med dig att du konsekvent kommer ligga på betesvikter på 100-120g och kommer använda ett ganska tungt spö så skulle jag rekommendera Lexan. I övriga fall så tycker jag du ska välja en Tatula 200, du kommer inte att bli missnöjd!

Kommentera

Tack för grymt värdefull input! Jag har tagit ett mentalt beslut att satsa på tatulan. Nu ska jag bara få till ett vettigt kit av det också!

Kommentera

Det blev en Daiwa Prorex 200 istället. Och ett Prorex spö till det... det blir aldrig riktigt som man tänkt sig... ;-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 935 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13