Centrufigalbroms uppdatering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrufigalbroms uppdatering

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Centrufigalbroms uppdatering

Renoverar en äldre ambassadeur 5000 med 2 stifts centrufigalbroms. Svettade ur bussningar i ugnen efter tips här på fiskesnack. Därefter nogrann rengöring och ny olja. Efter rengöring och smörjning av resten av systemet var det dax för provkastning. Allt snurrar lätt som tusan! Upplevde dock rullen som lite nervös och tendens till linresning och nära till trassel detta trots att jag använde nylånlina som är mer förlåtande än spunnen lina. Testade då en uppdatering av centrufigalbromsen till en 6 stifts från http://sensibus.se
    Rekommenderas! För en hundring inklusive frakt fick jag en rulle som fungerar toppen. Testade med 3 vikter aktiverade och upplevde rullen lugnare utan någon större skillnad på kastlängderna. Givetvis får tummen vara med för att det ska funka. Kul att en rulle som är närmare 60 år gammal faktiskt med enkla medel funkar riktigt bra fortfarande.

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
    Renoverar en äldre ambassadeur 5000 med 2 stifts centrufigalbroms. Svettade ur bussningar i ugnen efter tips här på fiskesnack. Därefter nogrann rengöring och ny olja. Efter rengöring och smörjning av resten av systemet var det dax för provkastning. Allt snurrar lätt som tusan! Upplevde dock rullen som lite nervös och tendens till linresning och nära till trassel detta trots att jag använde nylånlina som är mer förlåtande än spunnen lina. Testade då en uppdatering av centrufigalbromsen till en 6 stifts från http://sensibus.se
    Rekommenderas! För en hundring inklusive frakt fick jag en rulle som fungerar toppen. Testade med 3 vikter aktiverade och upplevde rullen lugnare utan någon större skillnad på kastlängderna. Givetvis får tummen vara med för att det ska funka. Kul att en rulle som är närmare 60 år gammal faktiskt med enkla medel funkar riktigt bra fortfarande.
    Hej Björn;

Stort Grattis till lyckat resultat med din närmare 60 år gamla ABU Ambassadeur multirulle genom uppdatering av den gamla 2-stifts centrufigalbromsen till en modern 6-stifts...

Min allra äldsta ABU Ambassadeur 5000 Mod. SG fick jag i present av min mor hösten 1952 och den fungerar bra än idag. Jag bör nog följa ditt råd och köpa några 6-stifts centrifugalbromsar eller uppdatera dem via... http://sensibus.se...

Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!

Kasta i lovartvikarna och veva lååångsaamt...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand

Kommentera

Faktum är att det fungerar med ABUs egen 6 pinnars. Det är bara att knäppa fast den i den gamla spolen. Av någon anledning påstår vissa att man måste köpa en specialare av den typ som sensibus säljer. Men som sagt, original fungerar kalas. Jag har denna lösning på två av mina rullar.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Då kanske jag skulle roffa åt mig min Morfars gamla Ambassadeur som jag tror är 5000 klassen en klassisk röd Amba tror jag den är. Många år sen jag såg den men skall ta mig en titt igen
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Tja!
          Vet inte vilka rullar Mankan G har original ABU sexstiftare på. Kan knappast ha varit några tidiga rullar. Har nu kollat både min 6000 och min 5000, båda från 5o-talet och min 5000 C från 67 och det finns inte en chans att snäppa dit moderna originalbromsar. Däremot funkade det utmärlkt att byta tvåstiftsbromsarna på min 6000 från 92 till sexstift, men då fick jag byta pinjong också. Uffe "Reelman" skickade med både broms och pinjong i samband med en annan affär!
          Skit fiske!
          Gösta

Edit: Lägger in en bid på spole/broms från min 6000 -59-61. Svårt att snäppa fast en sexstiftsbroms där....
          Click image for larger version

Name:	DSC_0093.jpg
Views:	1
Size:	1 021,6 KB
ID:	1783872
          Senast ändrad av Gösta; 2017-03-30, 16:30.

Kommentera

Drabbades av ett lite stänk avund när jag såg era bilder, inga repor där inte! Min är rejält repig och färgen har blekts rejält på vissa ställen. Nu ska bara slirbromslammelerna bytas. Såg på Olles sida att han hade lite olika tjocklek på dessa och är lite osäker vilka men får väl skicka ett mail och fråga. Tanken var från början att byta bussningarna till lager men det verkar funka ok med bussningarna. Har jag förstått det rätt om det snurrar lättare med lager men att dessa kräver mer underhåll?
            Senast ändrad av Bjorn; 2017-03-31, 12:27.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kattman
              Min 5000 med nr:93219 har nu sex stift i c-broms. Snackar med Olle, han fixar det.
              Mina riktigt gamla rullar får förbli original... Har tillräckligt med nyare för att låta dem pryda sin plats i skåpet... Äldst av dem jag fiskar med är 25:an i avataren och en syster utan blå spole, båda från -76! Inhandlade av Olle.
              Skit fiske!
              Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                Drabbades av ett lite stänk avund när jag såg era bilder, inga repor där inte! Min är rejält repig och färgen har blekts rejält på vissa ställen. Nu ska bara slirbromslammelerna bytas. Såg på Olles sida att han hade lite olika tjocklek på dessa och är lite osäker vilka men får väl skicka ett mail och fråga. Tanken var från början att byta bussningarna till lager men det verkar funka ok med bussningarna. Har jag förstått det rätt om det snurrar lättare med lager men att dessa kräver mer underhåll?
                Ska du fiska med riktigt lätta beten passar kullager bäst. Vid normalt fiske skulle jag påstå att skillnaden är marginell. För mitt fiske över 40 gram använder jag en TGC med standardkullager och en JB och en lite äldre 6000 med sintrade bussningar och skillnaden är marginell. Bussningarna håller nog lite bättre vid stora påfrestningar och keramhybridlager snurrar lite lättare. Men det handlar då om nytta man endast har i ändlägena... Kullager kräver möjligen en droppe olja lite oftare och kanske en noggrannare rengöring en gång om året...
                Skit fiske!
                Gösta

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösta Visa inlägg
                  Ska du fiska med riktigt lätta beten passar kullager bäst. Vid normalt fiske skulle jag påstå att skillnaden är marginell. För mitt fiske över 40 gram använder jag en TGC med standardkullager och en JB och en lite äldre 6000 med sintrade bussningar och skillnaden är marginell. Bussningarna håller nog lite bättre vid stora påfrestningar och keramhybridlager snurrar lite lättare. Men det handlar då om nytta man endast har i ändlägena... Kullager kräver möjligen en droppe olja lite oftare och kanske en noggrannare rengöring en gång om året...
                  Skit fiske!
                  Gösta
                  Hej "Gösta";

Bland mina mindre multirullar har jag en gammal silverfärgad ABU Ambassadeur 2500C med tillverkningsnr 760400 under rullfoten..
                  Den rullen brukade jag använda vid spinnfiske med lätta Bomber wobbler efter Havsöring runt Askö och Mörkö... http://www.trumman.com/bomber/bomber_15a.htm

Go for the Big Trouts!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                    Hej "Gösta";

Bland mina mindre multirullar har jag en gammal silverfärgad ABU Ambassadeur 2500C med tillverkningsnr 760400 under rullfoten..
                    Den rullen brukade jag använda vid spinnfiske med lätta Bomber wobbler efter Havsöring runt Askö och Mörkö... http://www.trumman.com/bomber/bomber_15a.htm

Go for the Big Trouts!

Old Firehand
                    En fantastisk liten rulle redan i original. Och underbar efter lite handpåläggning... Använder själv två stycken likadana, också från 1976, till allt fiske från sjugrams Reflex till 40 grams wobbler/skeddrag. Den i min avatar kastar sjugramsdrag lika fint som mitt UL-kit och funkar upp till tretums Kopyto med 15 grams skalle (spöt avgör naturligtvis). Då har den, förutom keramhybrider i lagringen av den lättade spolen, två kullager i vardera mellandrev och evighetsskruv, lättare linförare med keramisk knivbult och bättre bromslameller, även något så onödigt som kullagrad pinjong. Och så är plasthylsan som ska hålla spoldrevet på plats i vänstergaveln ersatt med världens förmodligen billigaste rulltrim - en liten bit ventilgummi som tar bort friktionen... Den andra, som jag kör upp till 40 gram, har samma trim, förutom lättad spole, men ett extra kullager i vänstergaveln.
                    Här kan man naturligtvis tala om att kullager är att föredra framför bussningar. Men det är alltså långt ute i ena ändläget...
                    Skit fiske!
                    Gösta

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar