En grön Abu ambassadeur 6500 C Pro Shop? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En grön Abu ambassadeur 6500 C Pro Shop?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• En grön Abu ambassadeur 6500 C Pro Shop?

Någon som har lite fakta om den rullen?
    Det jag fått fram är att den troligtvis släptes i en begränsad upplaga 1996?
    Tycker den ser fin ut. går den att jämföra med någon av dagens modeller i prestanda / känsla/ kvalitet?
    För övrigt min första tråd i forumet.
    Skitfiske på er.

Hej! Välkommen!
    Det beror ju helt på ditt fiske.
    Det är en rund ambassadeur från Abu Svängsta så den är så gott som outslitlig.
    Du har en bra rulle direkt ur kartong för vanligt fiske efter gädda och liknande fisk även lax som jag ser att du kommer från Älvkarleby. Du kommer att njuta av den rullen i många år. /Ingemar

Kommentera

Tack!
      Jo tanken är väl just älvfiske efter öring med den rullen.
      Rullen är fortfarande oanvänd och ligger i orginalkartongen!
      Med tanke på åldern så kanske man ska börja med att serva den med nytt fett & olja?

Kommentera

Tja!
        Är du van att serva rullar själv. Ingen stor sak, men om det är första gången så rekommenderar jag dig att kolla den här tråden:

Där hittar du allt du vill veta om hur man plockar isär, rengör och smörjer och slutligen sätter ihop en rund Amba.
        För att säga hur gammal den är behöver man veta rullfotsnumret. Det säger dert mesta om när den är ritad och när den är ändrad...
        Skit fiske!
        Gösta

Edit: Jo det är klart att den mår bra av rengöring och nya smörjmedel...

Edit II: Är den från 1996 så bör rullfotsnumrets femte och sjätte siffra vara 06. Mönstret är xx (designår) xx (version) xx (tillverkningsår och /xx (tillverkad i vecka).
        Senast ändrad av Gösta; 2017-04-18, 17:39.

Kommentera

Tack! Det där var en bra länk!
          Hittils så har jag bara studerat filmer på youtube, men den där länken var fasen bäst!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hygglo Visa inlägg
            Tack! Det där var en bra länk!
            Hittils så har jag bara studerat filmer på youtube, men den där länken var fasen bäst!
            Mooki har många bra trådar här på FS, bland annat om hur man daterar äldre Ambor...

Kommentera

Följde länken du skrev, det var ju plättlätt att serva rullen, och det behövdes!
              Nu hade jag ingen abu super duper raket olja hemma så jag tog Braun Skäggtrimmer olja.
              Funka kanoon!
              Rullen blev märkbart mycket tystare och kändes bra och smidig eftet rengöring och fettbyte. Spolen frihjulade mer än dubbelt så länge efter servicen än före
              och då var ju rullen dessutom oanvänd sedan ny.
              Orginalfettet såg ut att vara påkletat på måfå, någon klump här och där.
              Nu tog jag bara ytterst lite fett bara där det ska var för att göra nytta.
              Får se hur länge man kan använda rullen innan det är dags för service igen.

Kommentera

Lite olja i lager och i linspridarmekanismen då och då och en rengöring eller två under säsongen, beroende på användningsfrekvens. Och så stor service enligt Mookis tråd en kulen vinterkväll när inget känns kul...
                Skit fiske!
                Gösta

Edit: Den vanliga universaloljan till trimmer är i princip samma som Red label eller ABU: s vanliga. ABU:s raketolja eller Yellow label har bara lite lägre viskositet...
                Senast ändrad av Gösta; 2017-04-21, 21:46.

Kommentera

Har haft en när de kom, bra rulle som bände upp rejält med gädda tillsammans med 11" pike furusund. Har för mig att det var samma rulle som Rocket, kommer ihåg att jag frågade service killen på ABU vad det var för skillnad, hans svar var "ser du inte det!? -färgen"

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                    Har haft en när de kom, bra rulle som bände upp rejält med gädda tillsammans med 11" pike furusund. Har för mig att det var samma rulle som Rocket, kommer ihåg att jag frågade service killen på ABU vad det var för skillnad, hans svar var "ser du inte det!? -färgen"
                    Stämmer, det är färgen som skiljer. Proshop bytte senare namn till Pro Rocket. Dvs rullar gjorda för ABUs Premium Dealer-butiker...eller vad det nu kallades.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13