Jonny Thofeldts Jonny Wobbler i trä - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jonny Thofeldts Jonny Wobbler i trä

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
    Småföretagare brukar ha usel timlön och ännu sämre blir den om deras prylar är så dyra att ingen köper dom.
    Min känsla är att allt träsnidande mer är en egoboost än vilja att bli rik.

Kommentera

Jag kommer testa den imorn, återkommer

Click image for larger version

Name:	image.jpeg
Views:	1
Size:	571,1 KB
ID:	1784023
      Senast ändrad av Coffe222; 2017-04-28, 18:48.

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
        Personligen skulle jag inte lägga såna slantar på ett bete(min övre gräns ligger på 350 spänn, och då ska jag vara lika sugen som en jättesugen person som har en särskild anledning att vara jättesugen).
        Helt enkelt kunglig formulering.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cyaneus Visa inlägg
          Helt enkelt kunglig formulering.
          Haha jag håller med!
          Som att ibland för man ju feeling och köper beten för 3500:- på sportfiskemässan
          Där det billigaste kostade 450:-, fortfarande lite ångest...

Kommentera

Jonny Vobbler i plast . Kan det bli en nyhet till 2018 .
            Har sett Trumman lägga upp fångstbilder med Jonny Vobblern vid några tillfällen nu & den ser ut att vara i plast

Name:	Jonnyvobbler.JPG
Size:	208,8 KB
ID:	1786034

Kommentera

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
              Personligen skulle jag inte lägga såna slantar på ett bete(min övre gräns ligger på 350 spänn, och då ska jag vara lika sugen som en jättesugen person som har en särskild anledning att vara jättesugen), men nånstans tänker jag mig att timlönen för den som bygger dom får ett 18-årigt vårdbiträde som nyss börjat jobba att känna sig högavlönad.

Jag har en granne som bygger flugspön och jag frågade vad han säljer dom för. 10 000 spänn. Söta öde! Nästan lika mycket som jag betalade för bilen! Sen ställde jag följdfrågan; hur många arbetstimmar lägger du ner på varje spö? Jag räknade ut att "timlönen" var cirka femti spänn, sen måste man såklart dra av för diverse omkostnader....

Vi må tycka att handgjorda beten är dyra, men vi betalar nog väldigt lite för arbetsinsatsen, även om vi jämför med låglöneyrken. Skulle vi baka in skälig lön i priset så skulle vi nog få multiplicera nuvarande pris med gissningsvis 2-3, om inte mer. Nån betesbyggare som har hårdfakta får gärna upplysa oss andra om hur många arbetstimmar som krävs för att snida och lacka fram sina konstverk.

Sen är väl den bistra verkligheten sådan att det skulle bli väldigt få beten sålda om "skälig lön" var en del av priset.
              Jag brukar bygga en hel del beten under vintern, både jerkbaits och wobblers så tänkte att jag kunde ge dig mina estimat för hur lång tid det tar att göra ett bete.

Följande är exkl tillverkning av mallar och att komma på form/färg osv. Det tillkommer även lite tid för förberedelser och efterarbete som jag inte räknat med (värma upp lödkolvar för att smälta tenn, blanda epoxy och spackel, städning av träflisor osv osv osv.)

1. Jerkbaits/wobbler med enkla former (läs raka sidor som endast är rundad i kanterna och med en enkel profil) tar cirka 1-1,5 timme att snida och sandpappra.
              2. Jerkbaits/wobbler med en komplicerad form (helt rundad form och med exempelvis snidade gälar osv) tar cirka 2-3 timmar att snida och sandpappra

Detta beror också mycket på träslag då furu går mycket snabbare att snida i än exempelvis ek eller bok.

Sedan tillkommer tillverkningen av skeden på wobblers som tar mellan 30-45 minuter att göra beroende på hur komplicerad den är.

Efter det har man:

- Linoljebehandling (1-3 dygn) men minimal arbetsinsats
              - Målning vilket med torktider tar cirka 1 timme
              - Viktning vilket tar cirka 15-30 minuter (beror på hur rätt man träffar från början)
              - Ditsättning/limning av skruvögglor+krokar osv = 20 minuter
              - ytbehandling med epoxy 5*3 min (kör tre lager för gädda) = 15 min + torktider
              - Korrigering av gång = 2-30 minuter beroende på mycket korrigering som behövs

Total tillverkningstid 3-6 timmar per drag.

Dock ska vi här tänka på att jag formar kroppen enbart med kniv. Alltså köper jag trästycken och täljer ut kropparna helt på frihand. Skedarna klipper jag med plåtsax ur aluminium och bockar linfästen (om dom sitter på skeden) ur ståltråd. målningen gör jag eller tjejen med pensel istället för airbrush.

Framförallt målning utan airbrush är det som påverkar finishen mest. Dock kan jag lova att betena fiskar lika bra för det

Dom flesta betesbyggare jag sett som säljer sina beten formar kropparna med bandsåg och sedan kör dom finliret med bandslip. Sedan har eller köper dom skedar i plast och målar med airbrush. Detta sätt att bygga på går OÄNDLIGT mycket snabbare och man får ett mer precist slutresultat.

Sedan kan man snabba upp processer så som målning, viktning mm. genom att ha standardiserade modeller och mallar för målning osv.

Name:	24726004_10215424326829779_1713087831_o.jpg
Size:	315,7 KB
ID:	1786039

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04