Svag broms Revo Toro 51 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svag broms Revo Toro 51

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svag broms Revo Toro 51

Har haft isär min revo toro 51 hs och nu märker jag att bromsen har blivit väldigt svag. Man får dra stjärnhjulet så pass hårt att det går trögt att veva för att den ska bromsa tillräckligt hårt. Jag har ögnat igenom sprängskissen och testat vända fjäderbrickorna åt alla möjliga håll men samma fenomen kvarstår. Relativt säker på att jag monterat ihop den precis såom jag tog isär den. Och mot sprängskissen verkar det stämma bra.

Någon som har några tips?

Har exakt samma problem på en revo orra ll sx. Har haft den isär kanske 10ggr och letat fel, bytt både bromsdisk och fjäderbrickor men samma problem kvarstår. Dock lite bättre efter bytet men har en likadan att jämföra med och det skiljer flera kilo i bromsverkan ff.

Kommentera

Nu har jag fått ordning på det. Tog ner rullen igen och gjorde rent allt och började om från början. Det var #48 på bilden här som var boven: http://s7d5.scene7.com/is/content/pu...%2018%2001.pdf.

Det är en begagnad rulle så det är möjligt att den blivit felmonterad längre tillbaka i tiden. Hur som helst så fungerar den nu. Bromsar som den ska och stjärnhjulet är inte ens i närheten av att ta i kåpan när man drar åt.

Kommentera

Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
        Har haft isär min revo toro 51 hs och nu märker jag att bromsen har blivit väldigt svag. Man får dra stjärnhjulet så pass hårt att det går trögt att veva för att den ska bromsa tillräckligt hårt. Jag har ögnat igenom sprängskissen och testat vända fjäderbrickorna åt alla möjliga håll men samma fenomen kvarstår. Relativt säker på att jag monterat ihop den precis såom jag tog isär den. Och mot sprängskissen verkar det stämma bra.

Någon som har några tips?
        Hej Matthias;

När du varit ute och fiskat med rullen ska du skruva tillbaka, dvs nollställa slirbromsen. Om du glömmer detta kommer slirbromsen att vara delvis åtdragen mellan fisketurerna och området mellan minimum och maximum slirbroms krymper undan för undan...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand

Kommentera

Jag har bytt lameller på några Toro nu i vår och då passade jag även på att byta fjäderbrickorna.
          Det gör en jäkla skillnad på bromsen att byta rubbet när man ändå håller på.

Fjäderbrickorna mattas med tiden, särskilt om man låter bromsen vara åtdragen för jämnan.

Kommentera

Jo då, jag vrider alltid av bromsen när jag inte använder mina rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Flower Visa inlägg
              Har exakt samma problem på en revo orra ll sx. Har haft den isär kanske 10ggr och letat fel, bytt både bromsdisk och fjäderbrickor men samma problem kvarstår. Dock lite bättre efter bytet men har en likadan att jämföra med och det skiljer flera kilo i bromsverkan ff.
              Har du fiskat med rullen och verkligen låtit bromsen jobba?
              Det kan behövs slita in sig innan du får max känsla i prylarna.
              Så upplevde en kamrat till mig sin Toro då jag hade servat hans rulle samt bytt alla lameller och fjäderbrickor.
              Nu kan han dock nita bromsen rejält då den har fått jobba lite.

Kommentera

Hade precis samma problem med #48:an. Sprängskissen är inte sketatydlig vilket håll brickan ska sitta åt tycker jag. Blev en tydlig försämring av bromsstyrkan när den var felvänd.

Kommentera

Jag lättar alltid slirbromsen mellan passen, väldigt sällan jag glömmer det. Problemet uppkom efter en vanlig service med lite olja å fett. När jag monterat ihop den så var det knappt någon bromsverkan alls på max. Jag har kört väldigt hårt med den rullen och tänkte jag skulle kunna passa på och kanske byta en del grejor så kanske problemet löser sig. Så jag mailade abu som skickade nya fjäderbrickor och bromsdisc men samma problem ff. Den fungerade ju klockrent mekaniskt innan jag öppnade den. Öppnade den andra rullen för att kolla att allt var på rätt plats men kunde inte hitta nått som var felvänt etc. Ska ta en ny kik när jag får tid.

Kommentera

I valet mellan att lätta slirbromsen mellan varje pass och att alltid tappa den första och kanske enda fisken på varje pass för att man glömt skruva åt eller att låta bromsen vara åtskruvad väljer jag det senare. Innebär förmodligen en kostnad men betydligt mindre frustration.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 504 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13