Westin haspel 60-180g - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Westin haspel 60-180g

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag är delvis inspirerad av en artikel i Magazine Fish Eco (september 2014) om sejfiske på Rösthavet. Har också bekanta som spinnfiskat hälle med gäddgrejer i Havöysund. Hittills har jag bara fiskat med båtspö i Norge, och nu är jag sugen på att variera lite.

Det är en viss skillnad på hälle och gädda men i huvudsak är det norgefisket som spöet skall fungera för. Sen i enstaka fall då jag vill dänga riktigt stora jiggar kan jag bruka det för gäddfiske.

Kommentera

Det är en viss skillnad på hälle och gädda men i huvudsak är det norgefisket som spöet skall fungera för. Sen i enstaka fall då jag vill dänga riktigt stora jiggar kan jag bruka det för gäddfiske.
      Finns många här på FS som tycker gränsen för Westins spö går en bra bit under angiven kastvikt exempelvis ser jag många som skriver att dom inte vill kasta mer en 100 gr med Powercast 130 gr och Powershad hade en förmåga att knäckas i toppdelen när det kom ut så avvakta lite fler svar en dom du har fått av oss innan du bestämmer dig.

Jag har som sagt bara ägt ett Greys Siege, Edge Dynamic har jag lånat några gånger.
      Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-05-25, 20:32.

Kommentera

Finns säkert några gädd/muskyspön som grejar den saken, de ovan möjligen men även ett "billigt" Okuma EVX Musky, dvs ett kraftigt gäddspö, torde funka utmärkt...

Mitt Powershad 60-180g håller än iaf! Inte ett nytt spö, några har haft spöbrott men det var väl några år sedan man hörde om den saken...?

Ffa har halveringstiden på perfekta spön sjunkit kraftigt, spön är hippa ett år nu för tiden, sen kommer det nytt, underbart spö som är "hästlängder bättre"... Ibland undrar man hur lång en häst kan bli?!
        Senast ändrad av anteman; 2017-05-25, 22:52.

Kommentera

underbart spö som är "hästlängder bättre"... Ibland undrar man hur lång en häst kan bli?!
          Livstiden på hästarna blir i alla fall kortare och kortare för varje år.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
            Livstiden på hästarna blir i alla fall kortare och kortare för varje år.
            Mer lasagne till folket!

On topic: kolla in Shimano biomaster select shad spö om du kan hitta ett trevligt spö gjort för fiske med jiggar, dock inte klassat för samma tyngder som Westin spöt.

Med en 5000/6000 rulle på är du redo för gädda av större slag med tyngre beten, om det fungerar för lättare havsfiske vet jag inte men pallar det att kasta 130gram och drilla större gäddor kanske det klarar av visst havsfiske?

Trevligt spö hur som helst utom att det just är haspel men det är vad du efterfrågade.
            Senast ändrad av Monkey; 2017-05-26, 13:11.

Kommentera

Ja Shimanospöet är kapabelt till hyfsat tunga gäddbeten, mina 130-140g klarar den utan problem iaf...

Kommentera

Biomaster spöet skall jag ta med i matchen.

Någon som fiskat med något av spöna i mitt ursprungliga inlägg?

Kommentera

Ursprungligen postat av cris74 Visa inlägg
                  Dynamic boat är ett bekant spö. Det är dock ett båtspö, inte spinn eller hybrid mellan båt/spinn. Jag vill ha ett haspelspö att kasta jigg/vobbler/jerk/popper med. Sej och hälleflundra i Norge och gädda hemma i Finland.
                  Hej Christian
                  Det du är ute efter blir en kompromiss, dvs om spöt ska passa både Norge (sej) och FInland (gädda). Jag kan berätta vilka spön jag och mina kompisar har använt i Norge för just spinnfiske (haspel) efter sej och hälleflundra. Ett spö som klarar hög kastvikt (-300g) har nödvändigtvis inte hög fightingpower.

* Xzoga Taka-Pi 7525, PE5-klassat popperspö som kan vara knepigt att få tag i. Har kastat upp till lilla Cutbait Herring 20cm 270g utan problem med detta spö. Grymt fighting power men total overkill för gäddfiske. Använder detta spö med en Saragosa 10000F

* Shimano Stradic 8,1´HPG (Heavy Power Game) 100-300gram 2-delat (SSTR81HPG). Kanske bästa kompromissen enligt mig för både sej, flundra och tyngre gäddfiske. Hade detta spö tidigare och kunden kasta upp till lilla Cutbait Herring 20cm 270g, men då var det ansträngt. Har fått en flundra på 160cm + på ca 12m djup med detta spö, och kunde pressa rätt ordentligt.

* Westin Dynamic Powercast 8ft/240 cm XH 8-10 lbs/60-180g . Polaren kör detta spö till spinnfiske efter sej och även flundra. Inte alls lika kraftigt som något av ovanstående spön, och förmodligen det spö som är mest "gäddvänligt" och av de jag nämner. Överklassat vad gäller kastvikt så anpassa betesvalet till lilla Storm Wildeye Jigging Shad 15cm/135g och Savage Gear Sandeel 100g och 150g. Förra året i Å (Moskenstraumen/Lofoten) drog vi duktigt med storsej, och polaren fick några 15kgs på detta spö.

* Spön jag TROR kan vara lämpliga, framförallt för Norge, är SHIMANO Speedcast Kaibutsu 2.28m, 120g resp SHIMANO Speedcast Kaibutsu 2.55m, 150g. Dessa kan du hitta för 110-150Euro.

mvh
                  Richard

Kommentera

Tack för era inlägg och kul att någon testat och lyckats med det jag ska pröva.! Blir Vaeröy i augusti

Fick några fler alternativ alltså..

/Christian

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 798 visningar
                    0 gillar