Spöval - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Spöval

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Spöval

Har tittat runt efter ett nytt spinnspö länge men inser att jag behöver hjälp då jag inte ens vet vad jag vill fiska med för beten, annat än att det är gädda jag vill ha. Har i stort sett bara kastat skedar från 20-35gr samt en och annan wobbler i liknande vikter. Mitt slit och släng spö funkar för 15-40gr så det hade varit kul med något som funkar för tyngre beten. Kanske inget över 100gr, har en CT-201D.

Vad kör ni andra för spön och till vilka beten? Jag vill gärna ha ett i 8-8,6 fot och med fuji rullfäste och ett spö där man betalar för kvalitet och inte märket.
    Senast ändrad av outkaszt; 2017-06-10, 21:11.

Kanonspö! Jag har Edge varianten och det är ett favoritspö. Något långt bakhandtag samt att 100g är max enligt de flesta.
    Senast ändrad av ElCamino; 2017-06-10, 21:36.

Kommentera

Har sneglat på något Westin spö tidigare. Men är dem inte lite svampiga? Det kanske är det man ska ha för gädda, jag har inte så bra koll på spön. Alltid prioriterat rulle först men nu vill jag hitta ett bra spö. Handtaget går ju alltid korta av, det har jag gjort på mitt.

Kommentera

Ursprungligen postat av outkaszt Visa inlägg
        Har sneglat på något Westin spö tidigare. Men är dem inte lite svampiga? Det kanske är det man ska ha för gädda, jag har inte så bra koll på spön. Alltid prioriterat rulle först men nu vill jag hitta ett bra spö. Handtaget går ju alltid korta av, det har jag gjort på mitt.
        Har sett att vissa tycker det är svampigt. Jättesvårt med spörekommendationer.. Beror ju givetvis på en mängd faktorer som spelar in... Jag tycker inte det är svampigt, tvärtom, men det beror ju lite på vilken betesvikt man mestadels kör med. Har man snöat in på 130g förstår jag att svampigt näms.

Kommentera

Vad uppskattar du för typ av spö? Snabba rappa klingor med mer toppaktion eller mer djupare aktion?

Kommentera

"Svampigt" säger de som gillar "modernt toppiga" spön om allt som är mjukare än stelt. En del andra säger "känsligt" och "följsamt" ...
            Jag har själv aldrig fiskat med det Westinspöt som länkas till ovan, men ... känner till en suverän gäddfiskare som prisar det spöt. Han har redan flera hundra gäddor på samvetet i år.

Kommentera

Har två Westinspön men inte just Powercasten. Den har hyllats av många, ett "djupt", lite långsammare spö (i alla fall jämfört med många spön idag...) som är skönt att drilla med sägs det. Den primära invändningen har väl varit att den klarar max 90-110g, inte de angivna 130g... Som mina Westinare är ungefär.

Vore jag du skulle jag pröva ett, finns ofta på beg.marknaden.

Kommentera

Har tittat runt efter ett nytt spinnspö länge men inser att jag behöver hjälp då jag inte ens vet vad jag vill fiska med för beten, annat än att det är gädda jag vill ha. Har i stort sett bara kastat skedar från 20-35gr samt en och annan wobbler i liknande vikter. Mitt slit och släng spö funkar för 15-40gr så det hade varit kul med något som funkar för tyngre beten. Kanske inget över 100gr, har en CT-201D.

Vad kör ni andra för spön och till vilka beten? Jag vill gärna ha ett i 8-8,6 fot och med fuji rullfäste och ett spö där man betalar för kvalitet och inte märket.
                Köp ett snabbt toppigt spö om du ska köra massa jigg eller ett mindre snabbt med djupare aktion om du gillar att fiska vobbler, typ.

Kommentera

Eller varför inte köpa två nya spön?

Kommentera

Jag har Powercast som det länkas till i både Spinn och Haspelutförande.
                    Otroligt sköna spön tycker jag att de är!

Inte världens toppigaste utan lite mer djup aktion, precis som andra har sagt redan i tråden.
                    Jag kör dem till blandat gäddfiske med allt från Atom 25/35gr till Div tailar/jiggar och vobbler på uppåt 100gr.

Haspelspöt köpte jag endast för att det kan vara skönt att variera sig lite mellan haspel och spinn.

mvh/ HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 304 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist