Drag-kunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drag-kunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Drag-kunskap

Söker en hemsida som kan förklara drag på låg nivå. Har så himla problem med att välja rätt drag. Vet ju inte vad de olika har för styrkor och svagheter. Chansar bara på måfå varje gång.

Ha ha.

Kan bidra lite, fler kan komplettera.

Spinnare.
    Bra på att locka fisk till hugg. Funkar bättre på grunt till halvgrunt än djupt vatten, kan jag tycka. Men anses lite "fusk" och "nybörjaraktigt" så många lägger till att de "tvinnar linan" vilket leder till problem och undviker därför spinnare. Men, de fångar både abborre och gädda samt öring och annat. De gör de.

Man bara kastar ut spinnaren och vevar hem i konstant fart. Enkelt. (Och därav att det anses nybörjaraktigt....)

Sedan får andra komplettera med andra drag...

Kommentera

Tips på några bra spinnare ?

Kommentera

Kolla på fiskafiskafiska på Youtube.
        Det är instuktioner för barn.
        Väldigt simpelt.

Kommentera

Men vad fiskar du efter?
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
            Tips på några bra spinnare ?
            Abu reflex
            Myrans wipp
            Vibrax.

De viktiga är att inte köpa billiga skit spinnare som inte spinner.

Kommentera

Ursprungligen postat av James83 Visa inlägg
              Kolla på fiskafiskafiska på Youtube.
              Det är instuktioner för barn.
              Väldigt simpelt.
              Tja...jag vet inte. Det som finns längs Hallands kuster och sjöar

Kommentera

Ursprungligen postat av Svanholm Visa inlägg
                Tja...jag vet inte. Det som finns längs Hallands kuster och sjöar
                Jag fiskar i stort sett bara hö&gös. Tips för Hö på kusten kan se ut så här:
                April: det funkar ofta med neonfärger som chartreuese, orange osv. Svart och rött är också bra.
                Dragtyper, tex tobyliknande el kustwobblers som Gladsax eller Vicke. Genomlöpare är också bra, tex sømmet. Några favoriter förutom ovan nämnda är Viking herring, Hansen keel Tobis, Hansen flash. Vackert väder eller maj och framåt kör jag med mer naturliga färger. Silver i komb med svart, blått eller nya favon grönt. Ju mörkare det blir, desto mörkare drag så sen kväll blir det svarta drag.

Ska du trolla gös föreslår jag iaf minst en Nils master invincible 15 cm färg 70. Komplettera med några djupgående wobblers tex Manns stretch 15+ och/eller 20+ tex rödvit och lite färger åt chartreuese-hållet.
                Fiska djupt tidigt på kvällen och ytligare vartefter det blir mörkt.

Hoppas detta kan vara till någon glädje. Skitfiske!
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Så jävla bra tips. Jag hade aldrig fattat att svart syns bäst. Trodde att man alltid skulle gå på ljusa och blänkande drag. Speciellt i mörkt vatten. Ska genast kolla upp lite mörkare varianter.

Kommentera

Svart ger bäst kontrast men inget "blänk" om du är ute efter det och inte alltid att kontrast och siluett är vad de är ute efter. Fiskar beter sig olika och har inte samma vanor eller jakt mönster. Tänk på att fisken inte måste se betet för att kunna lokalisera det dem känner även av betet i vattnet med sin sidolinje så betets förmåga att flytta vatten är viktigt.

Att storlek inte har betydelse stämmer definitivt inte bara för att gäddan ibland tar det mesta (när den är på hugget) betyder återgen inte att andra fiskar är lika o selektiva och även gäddan kan vara kräsen på större beten.

Men ett tips är att skaffa beten för olika djup i olika viktklasser så du kan fiska snabbare/långsammare, djupare/grundare och kasta även när vinden tar i lite. Färgen som sagt tar det du själv tror på!

Åk in till en sportfiskebutik snacka lite drick kaffe så kommer du kunna få bra hjälp med förklaringar och användings områden för alla möjliga sorters beten.

/Apan
                    Senast ändrad av Monkey; 2017-06-25, 18:09.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 862 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04